Vlakušky

Zásadnou nevýhodou štátnych podnikov je, že kvôli absencii vlastníkov, ktorým záleží na udržaní a zhodnocovaní vlastného kapitálu, sa štátna firma len ťažkopádne rozhoduje o tom, do ktorých služieb, či projektov investovať alebo nie. Ak sa k tomu pridá nekvalitný informačný systém – tzn. neschopnosť vyhodnocovať ceny, teda prínosy a efektivitu investície, výsledkom je strata, plytvanie.

Vlakušky

Českým dráham, štátnemu podniku, trvalo tri roky rozpoznať, že zavedenie Vlakušiek bol na väčšine spojení číry nezmysel. Vlakušky boli obyčajne slečny príjemného vzhľadu (sem tam sa objavil aj sympatický mládenec), ktoré cestujúcim v prvej triede vybraných spojov ponúkali noviny a nápoj zdarma a „starali sa o pohodlie“ cestujúcich. Každý cestujúci mal nárok na noviny (Blesk, či Mladú frontu) a fľašku vody, alebo kávu a čaj v plaste. Na trase Břeclav - Praha teda Vlakuška takto obslúžila cca 20-30 cestujúcich. To znamená, že mala 6 minút na jedného cestujúceho. Ako je čitateľovi zrejmé, dať noviny alebo fľašku do ruky, trvá menej ako minútu. Vlakuška sa teda 80% pracovného času viezla.*

Koho napadla takáto investícia? Slovami náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonína Blažka "Je logické, že se snažíme udržet naše cestující.“ Vedenie Českých dráh sa zľaklo konkurencie. Regiojet sľuboval vyšší komfort a starostlivosť o zákazníka. Ten má jedného človeka nielen v prvej triede, ale v každom vagóne. Štátny podnik túto službu spustil mesiac pred prvým výjazdom Regiojetu.

Keďže móda nahradzovania vlastných osobných nákladov dodávateľskými službami je typická pre všetky štátne podniky a organizácie, ani České dráhy nezvýšili počet zamestnancov. Službu vlakušiek si objednali v roku 2012 rovno na 4 roky za 38 mil. Kč.

Na jar tohto roku sa všetko zmenilo. Niekto v Českých dráhach si konečne spočítal, že na trasách, kde nie je vpustená konkurencia, sa peknú slečnu platiť nevyplatí. Proste dráha nepretiahne z diaľnice vodičov len kvôli modrým očiam vlakušky ponúkajúcej noviny a rozpustnú kávu.

Vlakušky teda ostali na trase Praha - Ostrava, kde prebieha tuhý konkurenčný boj. Na iných trasách noviny a voda ostali, akurát manažment štátneho podniku konečne pochopil, že s nulovými dodatočnými nákladmi ich môže roznášať sprievodca. Čo bolo zrejmé hneď na začiatku, akurát, keď vám tie peniaze nepatria, tak vás ani tak moc nepália...

*Vlak zastavoval na 4 zastávkach, vtedy Vlakuška stála pri dverách a každému popriala pekný deň.
 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards