Zníženie spotrebnej dane z nafty je úspechom

Inštitút
finančnej politiky Ministerstva financií SR zverejnil analýzu dopadov zníženia
spotrebnej dane na nafte, do ktorého minulý rok Ficovu vládu dotlačili
autodopravcovia: „Zníženie
spotrebnej dane na naftu neprinieslo sľubovaný výsledok
“.

Zníženie spotrebnej dane z nafty je úspechom

Vzhľadom na výsledky
tohto opatrenia je zvolený názov analýzy naozaj podivný. Hlavným cieľom tohto
kroku totiž určite nebolo, aby sa zníženie extrémne
vysokých slovenských spotrebných daní
vzhľadom na ekonomickú silu krajiny plne
vrátilo do štátnej kasy, ale ako uvádza aj samotná analýza, aby sa obmedzilo
tankovanie kamiónov v okolitých krajinách a aby sa uľahčilo
dopravcom, ktorých kvárila nielen kríza ale aj novozavedené mýto. To, že sa daň
sama zaplatí nikto vážne nečakal. Veď práve z dôvodu očakávaného výpadku
na spotrebných daniach sa začali spájať ministerstvá (životného prostredia + pôdohospodárstva
a hospodárstva+ výstavby) pričom
aj Fico otvorene pripúšťal, že ani tieto úspory nebudú stačiť
na vykrytie
výpadku:

„Uvedomujeme
si, že to nestačí na vykrytie strát, ktoré bude mať štát v súvislosti so
znížením spotrebnej dane na naftu. Ale urobili sme to, na čo nemala odvahu
žiadna vláda pred nami. A najmä sme dokázali veľmi krátko pred parlamentnými
voľbami, že vláda – vládna koalícia - sú schopné prijímať mimoriadne závažné
rozhodnutia, aké tu doteraz nikto v tejto oblasti neurobil.”

 Pritom oba  vyššie uvedené ciele zníženie extrémne vysokej
slovenskej spotrebnej dane z nafty z úrovne 481,31 eur/1000l na 368
eur/1000l naplnilo. Kamionisti obmedzili zahraničné tankovanie a spotreba
nafty na Slovensku v roku 2010 narástla o 25,6%.

Prebraté
z analýzy  IFP

Samozrejme nie celý efekt
možno pripísať zmene v daniach, svoje prinieslo aj čiastočné ekonomické
oživenie, či posilnenie mien okolitých krajín alebo zvyšovanie daní
u susedov.  IFP odhaduje, že samotné
zníženie spotrebnej dane vysvetľuje 57% zvýšenia spotreby nafty v roku
2010.

Človek by si povedal
„výborné výsledky!“, no IFP je v otváraní šampanského prekvapivo
zdržanlivé. Varuje, že znižovanie spotrebných daní môže viesť medzi okolitými
krajinami k „cenovej vojne“ (čo môže byť pre spotrebiteľa lepšia správa?), že
spotrebné dane sú „menej škodlivé“ a preto by sa nemali znižovať,
a že tento krok mal negatívny dopad na už tak veľký deficit verejných
financií.

Prebraté
z analýzy  IFP

No ale nebol to naopak veľmi výhodný obchod?
Každé euro, ktoré sme nechali našim podnikateľom a domácnostiam, stálo
verejné financie iba 60 centov!(pomer výpadku v rozpočte k zníženiu výnosu z
dane na naftu, a to zanedbávame sekundárne pozitívne dopady zníženia daňového
zaťaženia). Rozdiel nám vďaka presunu tankovania späť domov zaplatili okolité
krajiny formou ušlých tržieb. Ak chceme 
znižovať dane, nie je oblasť, v ktorej je marginálna strata pre
verejné financie z každého eura znížených daní iba 60 centov, najlepším
miestom kde začať?

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards