Predaj áut už šrotovné neťahá (SME)

Pokles dopytu po skončení dotácie sa dal podľa
Radovana Ďuranu z INESS čakať. Ako povedal dňa 6.5. 2009 pre SME, auto cez
šrotovné si kúpili aj tí, čo chceli kúpu odložiť. Opatrenie podľa neho dočasne
zvýšilo dopyt po lacnejších autách. Spotrebitelia boli zo zdrojov daňových
poplatníkov motivovaní ničiť funkčný majetok a zadlžovať sa v časoch rastúcej
nezamestnanosti, povedal. Predaj áut už šrotovné neťahá (SME)

To, že záujem ľudí o
nové auta opadol po vyčerpaní dotácie, priznávajú aj niektorí predajcovia.

BRATISLAVA. Hystéria okolo šrotovného utíchla. Tri týždne po
skončení druhej vlny sú predajne áut opäť poloprázdne. Záujem o kúpu nového
auta sa totiž opäť začína prepadať, priznali niektorí predajcovia.

„Už to nie je taký boom ako počas šrotovného, vtedy sa
predávalo viac, no ľudia zatiaľ chodia," povedal predajca modelov Citroen
Martin Bilčík z Pezinka. Rovnako to vidí aj generálny riaditeľ spoločnosti Auto
Valušek, ktorá zastupuje značky Škoda, Volkswagen, Fiat, Kia, Alfa Romeo,
Rudolf Rurik: „Predaj nových vozidiel v súčasnosti stagnuje." Zlepšenie si
sľubuje od starnúceho vozového parku, ale aj priaznivých cien.

Pokles dopytu po
skončení dotácie čakali aj niektorí analytici. Auto cez šrotovné si totiž
kúpili aj tí, čo chceli kúpu odložiť. „Opatrenie dočasne zvýšilo dopyt po
lacnejších autách. Spotrebitelia boli zo zdrojov daňových poplatníkov
motivovaní ničiť funkčný majetok a zadlžovať sa v časoch rastúcej
nezamestnanosti," povedal analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana.

Minulý rok sa nezopakuje

Niektorí predajcovia sa však k poklesu predaja po skončení
šrotovného vyjadrovať nechcú. „Šrotovné sa ešte neskončilo - ešte približne
10-tisíc ľudí si auto nevybralo, aj keď má nárok na dotáciu," povedala
manažérka pre komunikáciu značky Peugeot Slovakia Ivana Orviská.

Niektoré značky zatiaľ klesajúci záujem necítia. „Štátna
dotácia pomohla najmä zákazníkom citlivým na cenu prekonať obavy z krízy a my
dnes vidíme, že záujem o kúpu nového vozidla pretrval aj po skončení
šrotovného," povedala hovorkyňa najpredávanejšej značky Škoda Auto
Slovensko Lucia Busquet. S rovnakým predajom ako v minulom roku však značka
neráta. 

To, že rekordný predaj áut z vlaňajška sa nezopakuje,
naznačujú aj štvrťročné štatistiky predaja Združenia automobilového priemyslu.
Tie ukazujú, že prvé tri mesiace tohto roka boli spolu s dotovaným predajom o
vyše pätinu slabšie ako vlani.

Napriek tomu je výkonná riaditeľka združenia Mária Nováková
optimistická: „Očakávame, že so šrotovným sa to bude približovať úrovni
minulého roku," povedala. Presné čísla o predaji cez šrotovné zverejní
združenie tento štvrtok.

Na autá sa už nečaká

Časy, keď sa pre veľký záujem šrotujúcich zákazníkov čakalo
na auto pri niektorých značkách aj niekoľko mesiacov, je preč.

Ani väčšina tých, čo si auto kúpila cez šrotovné, naň už
nečaká. „Približne 80 percent zákazníkov už má svoje vozidlo doma, ostatným
klientom budú autá odovzdané v najbližších týždňoch," povedal Rurik. Podľa
neho je za tým rýchla reakcia výrobcov. Pri škodovke čakajú len zákazníci so
špeciálnymi požiadavkami.

SME,
6. 5. 2009 | Zdenka Zajíčková

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards