Keď chce spotrebiteľa na trhu nahradiť úradník

V prípade, že sa subjekt na trhu (či už
producent alebo predajca) neteší špeciálnym privilégiám zo strany štátu (napr.
garancia monopolného postavenia), je jeho podiel na trhu výsledkom jeho
usilovnosti, inovatívnosti a schopnosti čo najviac napĺňať túžby
spotrebiteľov.

Keď chce spotrebiteľa na trhu nahradiť úradník

Ekonomické pravdy však pre politikov nepredstavujú zrkadlo sveta okolo nás.
Majú svoje vlastné, a tak nás už nemôžu prekvapiť arbitrárne zásahy do
fungovania trhových mechanizmov.

Posledným príkladom je potvrdenie
pokuty pre Microsoft od Európskej únie
vo výške skoro pol miliardy eur. Ako
by však nestačilo, Európska
komisia chce výrazne znížiť trhový podiel Microsoftu
. Podľa eurokomisárky
pre hospodársku súťaž Neelie Kroesovej by bol úspechom trhový podiel výrazne
pod 95 %.

Pominieme na tomto mieste to, že Microsoft predáva svoje produkty tak, ako ich
chcú spotrebitelia, i to, že keby to tak nebolo, uprednostia konkurenčné
produkty. Pominieme tiež schizofrenickú pozíciu politikov, ktorí na jednej
strane privilégiami (napr. patentovou ochranou) zafúkajú do chrbta vybraným
firmám a potom sa tento trhový nedostatok snažia riešiť protimonopolnou
politikou.

Už v roku 2004 vtedajší eurokomisár Mario Monti celú kauzu naštartoval
slovami: „Microsoft má výbornú schopnosť využiť svoju silu, ktorú si na trhoch
vydobil. Nám sa tieto praktiky nepáčia a myslím si, že na európskom trhu
nemajú čo robiť.“

Eurokomisárovi sa nepáčil „takmer monopol“ Microsoftu, ktorý podľa neho
zneužíval svoje softvérové „balíky“ a trhové postavenie na zlikvidovanie konkurencie
na trhu s operačnými systémami. Komisia preto nariadila presun informácii od
Microsoftu ku konkurentom, čím sa podľa nej znovu nastolí „spravodlivá“ súťaž.

Čo je to však spravodlivá súťaž? Tzv. „ochrana konkurencie“ znamená vo
väčšine prípadov hádzanie polien pod nohy úspešným firmám. Politici nám
hovoria, že cieľom ich úsilia je vyrovnanosť súťaže na trhu a maximálny počet
konkurentov. Je však tento cieľ správny? Podnikateľský úspech nezávisí len od
rovnosti šancí, spočíva v individuálnej pripravenosti a rozvoji nápadov. Ak má
vôbec z politického pohľadu na trh zmysel hľadanie cieľa, potom by cieľom
malo byť nebrániť podnikateľom v dosahovaní ich cieľov a nie to, aby aj tí najhorší mali právo doraziť do
cieľa spolu s ostatnými. Protimonopolná politika tak často nie je ničím
iným ako „korporátnou starostlivosťou“, inými slovami starostlivosťou o
neúspešných. Motivuje podnikateľov hľadať pomoc od štátu a byť úspešný na trhu vďaka
právnikom a lobystom, a nie prostredníctvom vedcov a odborníkov.

Ak sa Vám článok páčil, hlasujte zaň na
pošli na vybrali.sme.sk, prípadne dajte o ňom vedieť Vašim známym.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards