Pouliční žobráci

Pouliční žobráci
sa v amerických mestách opäť stávajú problémom
. Môže za to viacero
faktorov, napríklad to, že ľudia sa po deväťdesiatych rokoch a túžbe po
vidieku začínajú opäť vracať do miest, ale aj štedrosť mnohých darcov.
Žobráctvo sa tak stáva výnosným „zamestnaním.“ Hovorí sa doslova o „žobráckom
more.“ Pouliční žobráci

Pred pár rokmi napríklad prispeli podľa prieskumu žobrákom
až štyria z desiatich obyvateľov Denveru. Ročne sa podľa odhadov
v tomto meste celková suma peňazí darovaných žobrákom vyšplhala až na 4,6
milióna dolárov. Vyžobraná suma sa pohybuje od 20 do 100 dolárov denne, čo je
ročne do 40 tisíc dolárov. Napríklad na parkovisku pri supermarkete Wal-Mart
v Coos Bay v Oregone si žobrák denne vyžobre až 300 dolárov denne. To
je ročne skoro 110 tisíc nezdanených dolárov! Nečudo, že sa nájdu ľudia, ktorý
zavesia zamestnanie na klinec a stávajú sa „profesionálnymi“ žobrákmi.
Mnohí žobráci idú až na hranicu tolerantnosti a spôsobujú až zamykanie
obchodov či policajné výjazdy k hláseným narušeniam poriadku. Mestá sa
bránia rôznymi spôsobmi: niektoré menia parkovacie automaty na darovacie
automaty pre žobrákov (s nápismi „na zasýtenie bezdomovca stačí denne 1,5
dolára“ a pod.), iné prijímajú rôzne nariadenia, niekoľko miest prijalo
napríklad tzv. „sit,lie“ nariadenia, ktoré zakazujú sedieť a ležať na
chodníkoch. V Portlande je len 10 percent žobrákov bezdomovcov.

Ľudia, ktorí cestujú po Štátoch, svoje negatívne dojmy zdieľajú
aj na internete. Biznismen, ktorý pracovne navštevuje Nashville, pre server
Fodor.com popísal svoje zážitky takto: „Každý
deň, keď som tam bol, sa ľudia, ktorí chceli odo mňa peniaze, nielen ku mne
približovali, ale doslova ma ťahali a dotýkali sa ma.“

Marketing neobchádza ani žobrákov. Úspešnejší sú vraj
napríklad tí, ktorí si pýtajú presné sumy, pôsobí to potom dôveryhodnejšie. „Potrebujem 43 centov na kávu“ hovorí
žobrák, niektorí ľudia mu dajú presnú sumu, ďalší prihodia rovno celý dolár.

Vznikajú dokonca internetové portály, ktoré sa venujú prieskumom trhu pre žobrákov
a ponúkajú im rôzne rady.
Podľa ich tvorcov chcú prinútiť ľudí, aby rozmýšľali o žobraní ako
a skutočnej ekonomickej aktivite a nie aby považovali žobrákov za
lenivých
.

Skutočnosť, že žobráci čoraz viac používajú navzájom podobné
„pútače“ je dôkazom toho, že portály títo ľudia naozaj navštevujú. Populárny je
teraz humorný prístup v štýle „Nechcem
Vám klamať, potrebujem na alkohol.“

Via: Marginal Revolution

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards