Česi učia, ako lákať turistov na filmy (HN)
Róbert Chovanculiak komentoval 7.2.2017 vplyv natočenia celosvetovo známeho filmu na slovenský turizmus pre Hospodárske noviny
Len my vieme kde je romantický, trochu naivný čínsky film o dvoch mladých ľuďoch, ktorí sa stretnú v Prahe a zaľúbia sa do seba. Film by nestál za pozornosť, nebyť toho, že sa po jeho uvedení prudko zvýšil počet čínskych turistov v českom hlavnom meste. Od uvedenia filmu do kín vo februári 2015 sa medziročné nárasty počtu turistov pohybovali v rozmedzí od 30 do 50 percent. "Vôbec najvýznamnejší nárast bol zaznamenaný v júni 2015," spresňuje Martina Fišerová z agentúry CzechTourism.
Okrem podpory turizmu sú dôležité aj milióny, ktoré zahraničné štáby investujú. "Produkcie preto dostávajú výrazné zľavy a úľavy," hovorí Peter Konečný, zakladateľ portálu Kinema.sk. Dodáva, že Česi majú štáby, ktoré sú jazykovo pripravené, ovládajú remeslo a vedia dodať to, čo od nich Američania očakávajú. Našich západných susedov dáva za príklad aj Marek Harbuľák, prezident Zväzu cestovného ruchu. "Film je často veľmi dobrým motivátorom pre ľudí, ktorí sa vďaka nemu môžu rozhodnúť pre návštevu miesta." Svetové metropoly dnes medzi sebou doslova bojujú o zahraničných filmárov. Vo Viedni majú napríklad vyčlenený samostatný rozpočet na podporu filmov zobrazujúcich mesto. Finančnú podporu ponúka aj Berlín, Londýn alebo Paríž.
Bojuje aj Slovensko
Hoci na Slovensku sa zahraničné filmy nakrúcajú skôr výnimočne, v tomto roku chce Audiovizuálny fond podporí štyroch žiadateľov s piatimi filmami, ktorí u nás plánujú spolu preinvestovať 22,5 milióna eur. Realizovaným projektom fond preplatí až 20 percent nákladov. Zatiaľ takto podporil druhú sériu seriálu Marco Polo. Projekt internetovej televízie Netflix dostal dotáciu takmer pol milióna eur. Natáčal sa vo Vysokých Tatrách a v Malej Fatre. "Takýto typ podpory pomôže všetkým. Ľudia sa pri týchto veľkých projektoch naučia robiť veci, ktoré by bez nich nikdy neabsolvovali," myslí si Konečný.
Analytik INESS Róbert Chovanculiak však upozorňuje na to, že konkrétny dosah na turizmus je možné očakávať skôr pri celosvetovo známych metropolách. "V prípade Slovenska také mesto nemáme a preto účinkovanie napríklad Bratislavy vo filme by pravdepodobne nemalo signifikantný efekt na ekonomiku." Dodáva, že podľa tejto logiky by napríklad film Hostel mal mať negatívny vplyv na slovenskú ekonomiku. "Čo si snáď nikto nedovolil tvrdiť."
Hlavným cieľom Audiovizuálneho fondu je však podpora audiovizuálneho priemyslu, nie turizmu. "Dodnes tu neexistuje žiadna inštitúcia, ktorá by prezentovala Slovensko ako filmovú krajinu," upozorňuje Miroslav Ulman zo Slovenského filmového ústavu. Podporu filmárom s cieľom podporiť cestovný ruch neponúka ani Bratislava. Ministerstvo dopravy, ktoré má od januára na starosti aj rozvoj cestovného ruchu, o takejto forme podpory momentálne neuvažuje. "Rezort by mohol uvažovať o takejto forme podpory, pokiaľ by išlo o nefinančné plnenia," spresňuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Európe pomohol Woody Allen
"Napríklad Woody Allen naozaj pomohol viacerým európskym mestám. Ako americký režisér ich ukázal Američanom, ktorí Európu nemajú až tak precestovanú," hovorí Peter Konečný, zakladateľ portálu Kinema.sk. Nárast záujmu turistov v súvislosti s populárnymi filmami v minulosti zažili aj na Novom Zélande, kde sa točil Pán prsteňov. Podľa magazínu Forbes získala krajina v priebehu prvého roka po natáčaní od turistov navyše 27 miliónov dolárov. Až šesť percent ľudí ju navštívilo len vďaka filmu. Malte a Chorvátsku pohol seriál Hry o tróny a thajskému ostrovu film Pláž. Na Slovensku sa v minulosti natáčal Mierotvorca s Georgeom Clooneym a Nicole Kidman, Dračie srdce so Seanom Connerym alebo Za nepriateľskou líniou s Owenom Wilsonom a Genom Hackmanom.