Vlakový raj: takmer všetci už u nás jazdia so zľavou (Hospodárske noviny)

Ďalšie zľavy budú znamenať len väčšiu potrebu dotácií z rozpočtu, povedal na margo zliav na vlaky dňa 30.1.2015 Martin Vlachynský.

Vlakový raj: takmer všetci už u nás jazdia so zľavou (Hospodárske noviny)

Zľava, väčšia zľava, zadarmo. Takto sa vláda Roberta Fica (Smer-SD) podľa politológov snaží získavať svojich voličov. Penzistov, študentov a zamestnancov. Cestovaním zadarmo a stále vyšším zľavami ich chce nahnať najmä do štátom dotovaných vlakov. Má to však i druhú stránku. Železniciam hrozia vyššie straty a nižšie tržby z cestovného.

Dnes na nulový hospodársky výsledok firmy podľa analytikov nestačí ani bežne regulované cestovné. Spoločnosť sa stáva úplne závislá od štátnych dotácií a stráca schopnosť získavať si zdroje na trhu. Súbežne s praxou politických nominácií manažérov, ktorí v minulosti železnice doviedli na pokraj bankrotu, tak Robert Fico v záujme svojho víťazstva vo voľbách môže potopiť podnik zamestnávajúci tisícky ľudí po celom Slovensku. "Ďalšie zľavy budú znamenať len väčšiu potrebu dotácií z rozpočtu," odhaduje analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský.

Podľa informácií HN nebyť vlakového "sociálneho balíčka" štátny dopravca by mohol tento rok mať po rokoch strát vyrovnané hospodárenie. Namiesto toho bude rád, ak skončí v rovnakej strate ako minulý rok - zhruba 7 miliónov eur. Najvyššiu stratu štátna firma dosiahla v roku 2010 za prvej vlády Roberta Fica - mínus 68 miliónov eur. Firmu vo faktickom bankrote následne ťahala z priepasti vláda Ivety Radičovej.

Vlakom do práce za polovicu. Táto novinka z dielne vládneho Smeru bude platiť na slovenských železniciach už od nedele. V stredu o tom rozhodla vláda. Podmienkou na získanie zľavy je, že človek za prácou necestuje viac ako 210 kilometrov. Ľudia si ju budú môcť uplatniť len na konkrétnych linkách, teda napríklad na trase medzi Bratislavou a Piešťanmi či Zvolenom a Žiarom nad Hronom. "To je logická cesta, ako prilákať ľudí do vlakov," zhodnotil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Zľavy sa dotknú len dotovaných liniek. Okrem tých, ktoré prevádzkuje štátny dopravca, budú aj na trase Bratislava - Komárno súkromným vlakom RegioJet. Novinka sa odrazí aj na hospodárení železničiarov. Pokles príjmov by mal byť na úrovni 1,35 milióna eur. Väčšinu z toho pocítia práve štátne železnice, ktoré už aj bez toho vytvárajú straty.

Bonusy pre pracujúcich sú pokračovaním zliav, ktoré spustil kabinet Roberta Fica koncom minulého roka v rámci sociálneho balíčka pre obyvateľov. Vláda vtedy zaviedla cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov. Noví súkromní dopravcovia sa však snažia konkurovať aj vlastnými ponukami. HN prinášajú prehľad všetkých zliav od železničných dopravcov na Slovensku.

Marek Poracký

Hospodárske noviny, 30.1.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards