Štát kúpil tonu CO2 za 364 eur

Cena emisnej povolenky na európskom trhu už dlhšie rastie a v súčasnosti pohybuje okolo 25 eur za tonu. Napriek tomu štát neváhal a za tonu ušetreného oxidu uhličitého zaplatil 364 eur.

Ďalší emisný škandál? Bol niekto opäť kráľovsky oholený? Blog Martina Vlachynského uverejnil Denník N 19. 12. 2019.

Štát kúpil tonu CO2 za 364 eur

Tentokrát je to menej zábavné. Žiadne skryté kamery, žiadne dohadovačky strapatých s fúzatými, či nástenky v zamknutej chodbe. Bavíme sa o obyčajnej hodnote za peniaze. Konkrétne pri dotáciách na elektromobily.

Dajme nateraz bokom modus operandi tejto dotácie, ktorý prebehol formou krysích pretekov (nie prvý krát, podobne fungovali aj dotácie na solárne panely pre domácnosti), ale pozrime sa len na peniaze. Koľko ušetrených emisií CO2 si štát kúpil? Rátajte so mnou.

Najskôr to zredukujeme len na elektromobily, keďže pri plug in hybridoch je príliš veľká variabilita emisií podľa štýlu používania auta. Ale to nie je problém, pretože zo 786 zadotovaných áut bolo 668 elektromobilov a zo 6 miliónového rozpočtu pôjde 5,34 milióna na elektromobily.

Z pohľadu emisií neštartuje elektromobil z rovnakej štartovacej čiary ako automobil so spaľovacím motorom. Jeho výroba má kvôli batérii emisný náklad 12 ton, kým výroba porovnateľného „sadzometu“ 9,7 tony (dáta sú predikcia na rok 2020 z časopisu Energy). Kvôli batérii je nákladnejšia aj likvidácia elektromobilu – stojí 2 tony, kým bežné auto zlikvidujete s 1,5 tonou emisií*.

Samozrejme, v samotnej prevádzke elektromobil emisne jasne víťazí, hlavne v krajine s vysokým podielom nízkoemisnej elektriny – a Slovensko takou krajinou je. Nie sú to triviálne kalkulácie, preto sme ich prenechali na povolanejších – Inštitútu životného prostredia. Pripravili šikovnú kalkulačku, v ktorej okrem iného porovnávajú emisné náklady na kilometer jazdy rôznych áut. Vyberme dve ľudové vozidlá – Hyundai Ioniq a Hyundai i30 1.4 T-GDi. Počas nájazdu 200 000 kilometrov** elektrický Ioniq vyprodukuje (prostredníctvom elektrární) 4,3 tony CO2, zatiaľ čo benziňák rovných 29 ton.

Výsledok: elektrické auto na Slovensku emituje za svoj životný cyklus niečo cez 18 ton CO2, kým auto so spaľovacím motorom zhruba 40 ton. To je pekná úspora emisií, ale nezabudnite – my tu rátame hodnotu za peniaze.

Keď  dotáciu 8000 eur vydelíme 22 tonami ušetrených emisií dostaneme výsledok 364 eur za tonu.

Alternatívnych možností ako využiť tieto peniaze na zníženie emisií je kopec.

Mohli sa zvážiť dotácie na elektrické autobusy, na autobusy na zemný plyn (ten na 1J energie produkuje o 1/5 menej emisií CO2 ako nafta), dotácie na autá na zemný plyn, alebo „šrotovné“ na staré autá výmenou za „obyčajné“ auto so spaľovacím motorom, ale nižšími emisiami. Mimochodom, dotovaná elektráreň Nováky za každý deň prevádzky vyprodukuje emisie CO2, na ktorých ušetrenie by bolo treba 224 elektromobilov.

Stačilo by Nováky zatvoriť o 4 dni skôr, ako je plánované, a ušetrilo by sa viac emisií, ako dotáciami na elektromobily.

No ak nám skutočne ide hlavne o znižovanie emisií, existuje jeden super efektívny a priamočiary spôsob. Keby štát miesto dotácií elektromobilov jednoducho na trhu nakúpil emisné povolenky a hodil ich do krbu, ušetril by skoro 15-krát viac emisií.

Planéte je totiž úplne jedno, z akého zdroja a akého územia emisie pochádzajú, jediné čo sa ráta, sú ušetrené tony. Naviac by k tomu nebolo treba žiadne zákony, kampaň, weby, či poradcov. Celý proces by trval pár minút.

Dotácie elektromobilov sú v mnohom podobné neslávnym dotáciám fotovoltiky zo začiatku desaťročia. V roku 2017 sme cez dotácie za tonu ušetrených CO2 zaplatili niečo medzi 900 – 2800*** eurami za tonu, bez započítania emisií na ich výrobu a likvidáciu. Nanešťastie, pri globálnom otepľovaní politici chladné hlavy nemajú, rozhodujú na základe módnych trendov a „hodnota za peniaze“ ide opäť bokom.

 

Martin  Vlachynský

Analytik INESS

 

 *Môžete namietať, že batérie sa po ukončení životnosti ešte dajú využiť napríklad ako úložisko energie. Výsledok by to ale zmenilo minimálne, likvidácia batérie má emisný náklad necelých 0,7 tony CO2.

**V súčasnosti je ťažké odhadnúť priemerný celoživotný nájazd elektromobilu. Ak by sme uvažovali mimoriadne optimistický scenár, že 1 elektromobil má životnosť 400 000 km, zatiaľ čo bežné auto 200 000 (teda potrebovali by sme 2 kusy), stále by náklad na ušetrenú tonu CO2 vyšiel 163 eur.

***Štatistiky emisie CO2 na kWh elektrickej energie sa kvôli metodikám rozchádzajú. Niektoré rátajú len výrobu v elektrárňach, iné aj import export elektriny, či straty v distribučnej sústave. Uvažujeme so sumou dotácií na fotovoltiku 213 mil. eur a objem vyrobenej elektriny 585 GWh

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards