Novela zákona o cestnej premávke zjednotí pravidlá pre tradičných taxikárov
Róbert Chovanculiak sa pre Rádio Slovensko vyjadril k plánovaným zmenám v oblasti dopravy. 13.7.2018.
Jaroslav Barborák, moderátor: “V prospech zákazníkov, vodičov a s podporou moderných technológií. Tieto vlastnosti má mať novela zákona o cestnej premávke, ktorá zjednotí podmienky pre výkon tradičnej taxislužby a nových foriem cez digitálne aplikácie. Inštitút moderného spotrebiteľa preto prichádza s hromadnou pripomienkou a navrhuje, aby zmeny platili už od začiatku roka, nie od apríla ako navrhuje rezort dopravy.”
Kristína Juričková, redaktorka: “Ministerstvo dopravy od konca minulého roka chystá novelu zákona, ktorá zjednotí pravidlá pre tradičných taxikárov a digitálne aplikácie, napríklad Uber. Novela je vo fáze pripomienkovania. Podľa analytika Inštitútu moderného spotrebiteľa Martina Reguliho je pripravená dobre. Pripomienkou však chcú apelovať na ministerstvo dopravy aj poslancov, aby pri schvaľovaní nezabudli na princípy, pre ktoré novela vzniká.”
Martin Reguli, analytik Inštitútu moderného spotrebiteľa: “Čiže poskytovateľov, čiže zákazníkov a naozaj plné využitie technológií, ktoré by zabraňovalo tomu, aby sa naozaj stále držalo nejakých tradičných foriem technológií, ktoré nie sú potrebné. Toto je aj častý prístup štátov nielen na Slovensku v ostatných oblastiach, že regulácie vzniknú z nejakých technologických noriem, ktoré sú fakt dávne a často sa zabudnú zmeniť, respektíve stanú sa tak akceptovanými, že ich pridaná hodnota sa nemeria.”
Kristína Juričková: "Zároveň chcú, aby zákon platil už od januára 2019. Analytik inštitútu INESS Róbert Chovanculiak hovorí, že novela v súčasnom znení skutočne pomôže. Otázne je, v akej forme prejde po parlamentnom rokovaní."
Róbert Chovanculiak, analytik inštitútu INESS: “Hovorí sa tu často o hodnote za peniaze v prípade verejných financií a niečo podobné by malo existovať aj v prípade regulácií. Aká je hodnota za peniaze toho, že od človeka pýtame raz za pár rokov 50 eur, aby sa preskúšal v psychotestoch?”
Kristína Juričková: “Ministerstvo dopravy sľubuje odbúranie povinností. Hovorkyňa Karolína Ducká.”
Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy: “Naším návrhom je napríklad upraviť podmienky pre udelenie koncesie, bezúhonnosť prevádzkovateľa taxislužby, odbornú spôsobilosť a zároveň plánujeme vykonať aj zmeny v povinnosti mať parkovacie miesto. V spolupráci s ministerstvom financií navrhujeme aj možnosť vypočítať cenu prostredníctvom digitálnej platformy.”
Kristína Juričková: “Tradiční bratislavskí taxikári, združení v Únii taxikárov, však trvajú na tom, že nové digitálne platformy musia dodržiavať súčasný zákon a tiež podávajú pripomienku. Naopak Uber, ktorý od marca pre rozhodnutie súdu pozastavil svoje fungovanie na Slovensku, prípravu legislatívy víta a chce sa do Bratislavy vrátiť. Aj bývalý digitálny líder, súčasný premiér Peter Pellegrini minulý mesiac pripustil, že sa vláda mala novelou začať zaoberať oveľa skôr.”
Peter Pellegrini, predseda vlády: “Áno, ja to považujem za chybu, pretože radšej sme mali uvoľniť biznis pre taxíky tak, aby mohli chodiť, pretože sú ľudia sklamaní, pretože bol to pre nich celkom dodatočný dobrý zárobok, ľudia to mali radi, veď ľudia sa rozhodnú, ku komu sadnú alebo nesadnú do vozidla.”
Kristína Juričková: “Uber pôsobil v Bratislave od augusta 2015 a zaregistrovalo sa v ňom 100-tisíc zákazníkov. Kristína Juričková, RTVS.”
Kristína Juričková, Jaroslav Barborák, Rádio Slovensko, 13.07.2018