Nezávislý analytický inštitút skončil (HN)
Róbert Chovanculiak sa vyjadril k probémom škostva pre HN. 5.1.2018
Bratislava – Analytici na ministerstve školstva končia. Martina Lubyoová ich zlúčila do odboru celoživotného vzdelávania. Zmeny sú výsledkom personálneho auditu, ktorý ministerka pred časom oznámila. Odborná verejnosť však tento krok kritizuje.
Analytici končia
Umlčala kritikov svojho rezortu – tak mnohí odborníci vnímajú zmeny, ktoré presadila ministerka školstva Martina Lubyová. Hneď v prvý deň nového roku prišla so zásadnými, no nečakanými zmenami. Inštitút vzdelávacej politiky ako samostatná a nezávislá jednotka končí. Matej Šiškovič, ktorý analytický útvar zakladal a donedávna riadil, z rezortu odchádza. Zmeny nekomunikovalo ministerstvo priamo, zverejnil ich na základe vlastných zistení Denník N. Inštitút na základe analýzy dát navrhoval vyššie platy pre učiteľov či rušenie malých škôl. Poukázal aj na problém s chýbajúcimi učebnicami. Podľa ministerstva je krok "posilnením kapacít rezortu školstva". "Ak pani ministerka likviduje takéto tímy, ktoré si dobre robia svoju robotu, tak potom sa pýtam, ako chce vôbec ona strategicky realizovať tú reformu?" reagovala poslankyňa Národnej rady Zuzana Zimenová. V dokumente Učiace sa Slovensko pritom jeho autori navrhovali posilnenie analytického tímu. "Zrušenie je divné, dokonca nepochopiteľné," reagoval jeden z autorov Emil Višňovský, ktorý pripomenul, že analytici z inštitútu na reforme spolupracovali. Rezort vzdelávania považuje kritiku odbornej verejnosti za neoprávnenú. "Je to nepochopenie celej situácie, pretože analytický útvar sa neruší, iba sa zlučuje a rozširuje," tvrdí rezort, podľa ktorého bude mať odbor 13 zamestnancov. Aj napriek tomu, že ministerstvo argumentuje zlou interpretáciou, neplánuje rozhodnutie ministerky bližšie predstaviť na tlačovej konferencii.
O zmenách netušili
To, že inštitút zo dňa na deň zanikne, nevedel ani riaditeľ útvaru. Dokazuje to výzva na študentskú stáž, ktorú inštitút zverejnil ešte 21. decembra. Záujemcovia môžu posielať na už neexistujúci inštitút svoje životopisy do 12. januára. Inštitút zdravotnej politiky sa svojich kolegov verejne zastal, na svojom Facebooku priznali, že je to veľmi smutná správa. Rovnako na sociálnej sieti reagoval aj riaditeľ útvaru Hodnota za peniaze Štefan Kišš: "Zrušenie Inštitútu vzdelávacej politiky je zlá správa pre Hodnotu za peniaze, profesionálnu štátnu správu aj školskú reformu." Ako tvrdí Zimenová, dnes je trend, aby boli analytici aspoň sčasti nezávislou jednotkou, ktorá poskytuje reálne odhady. Upozorňuje, že ak teraz budú ako priamo riadená organizácia, ktorá sa navyše zameria na celoživotné vzdelávanie, ich prínos pre rezort bude nulový. "Ministerstvo školstva dlhodobo trpí nedostatkom kvalitných dát a informácií," tvrdí analytik INESS Robert Chovanculiak, podľa ktorého zmeny znamenajú, že rezort ostane bez potrebných štatistík.
ANALYTICKÉ TÍMY NA MINISTERSTVÁCH
Analytici a ekonómovia v týchto zoskupeniach pracujú na analýzach a pre rezorty prinášajú odporúčania na základe dát. Ich cieľom je efektívna verejná správa a využívanie verejných financií. Inštitúty vznikli ako poradné orgány ministerstiev z iniciatívy útvaru Hodnota za peniaze. Analytické tímy sú napríklad pri ministerstve financií, zdravotníctva, životného prostredia alebo kultúry.