MHD zadarmo je zlý nápad
„Pri finančných ťažkostiach netreba šetriť, ale čo najviac míňať!“ – keby vám takýto radu dal váš finančný poradca, asi by ste si zmazali jeho telefónne číslo. Pri spravovaní verejných financií to je ale pomerne bežný modus operandi. Miesto zrušenia vlakov zadarmo tu máme ich expanziu smerom k autobusom. A vôbec nevadí, že sa zmenila vláda.
Každý verejný výdavok zaplatíme z dnešných a budúcich daní. Preto sa treba spýtať vždy dve otázky. Prvá – čo má ten výdavok priniesť? Ak má ľuďom ušetriť peniaze, tak je to ďalší príklad neadresného výdavku, kedy sociálnu dávku dostanú chudobní, aj stredná trieda a aj bohatí, ktorí do autobusu zablúdia (v Bratislave sa im to sem-tam prihodí). Z jedného vrecka vezmem, do druhého dám.
Menej áut v uliciach? Efekt bude skôr opačný. Už dnes je jazda autom v meste drahšia ako MHD. Nulová cena skôr bude znamenať zníženie komfortu a upevní presvedčenie, že v aute mi bude cestou do práce lepšie. MHD sa stáva zaujímavejšou skôr pre chodcov. Nemusíme hádať – tento efekt jasne vypozorovali v estónskom Talline, kde je MHD zdarma už 8 rokov. Výrazne tam narástol počet cestujúcich, ktorí absolvujú len veľmi krátke jazdy.
Druhá otázka, ktorú sa treba spýtať pri verejných výdavkoch, znie: aké to bude mať nezamýšľané dôsledky? Teda také, ktorými sa politici pri presadzovaní svojho nápadu nebudú chváliť, alebo si ich dokonca ani neuvedomia. Viditeľný bude efekt na rozpočet obcí. V minulosti politici radi sľubovali a následne sľuby nechali zaplatiť z obecných rozpočtov, pričom na dodatočné financie sa akosi zabudlo. To sa vyriešiť dá. No efekt „obedu zadarmo“ sa vyriešiť nedá. Každá služba spotrebúva vzácne zdroje. Zrušenie aspoň symbolickej cenovky vedie k menej optimálnemu využívaniu tejto služby a tým pádom k menej optimálnej spotrebe vzácnych zdrojov na túto službu. Úplne sa stratia dôležité cenové signály, ktoré ukazujú, ako sa potreba dodávanej služby vyvíja v priestore a čase. Potreby zákazníkov (ak ich tak vôbec ešte môžeme volať) prestanú byť pre dodávateľa služby akokoľvek zaujímavé, keďže od zákazníkov pri službe zadarmo nezávisí nič - kvalita cestovania, nové trasy, či investície do vozového parku budú ekonomicky dokonale odtrhnuté od tých, ktorých potreby by mali uspokojovať. MHD zadarmo bude naviac brzdiť skutočné inovácie vo verejnej doprave, ktoré nespočívajú vo vyšších dotáciách, ale v objavovaní úplne nových modelov dopravy.
Je to ďalší zo sľubov, ktorý sa rýchlo a pevne zažerie do Slovenska a ktorý už nikdy nikto nezruší, aj keď sa po pár rokoch ukáže ako drahý a nezmyselný. Jednoducho, zlý nápad.