Facebook pre kritiku mení pravidlá predávania reklamy (HN)
Martin Vlachynský hodnotil zdaňovanie korporácií pre HN. 10.1.2018

Digitálne obry sa nesprávajú férovo nielen v cudzine, ale ani vo svojej domovine. Problémy s platením majú aj v Spojených štátoch, v Austrálii začala v júli platiť takzvaná Google daň, internetový vyhľadávač obvinila už aj Čína. Ide hlavne o vyhýbanie sa plateniu za zahraničné príjmy, vďaka diere v daňovom zákone. Vlna kritiky, ktorá spoločnosti opäť bičuje, vyústila do rozhodnutia zmeniť pravidlá hry. "Facebook prechádza na lokálnu predajnú štruktúru v krajinách, v ktorých máme pobočky. To znamená, že všetky príjmy z reklamy spravované miestnymi tímami budú v danej krajine aj účtované," uviedol pre HN Jan Sciegienny z tlačového oddelenia. Slovensko však v súčasnosti takúto pobočku nemá. Problémy so zdaňovaním internetových gigantov však majú aj samotné Spojené štáty, kde spoločnosti sídlia.
Nezdanených tritisíc miliárd
Momentálne majú americké firmy povinnosť odviesť štátu dane v hodnote 35 percent z výšky zahraničných príjmov. Ak však tieto peniaze reinvestujú v zahraničí, nemusia túto daň zaplatiť. Táto výnimka vytvorila priestor na to, aby mnohé firmy zadržiavali svoje príjmy v zahraničí a vyhli sa tak zdaneniu. Podľa odhadov Spoločného výboru pre výber daní, ktorý spadá pod americký Kongres, majú takto americké spoločnosti v zahraničí približne 2,6 tisíca miliardy dolárov, podľa iných odhadov dokonca až tritisíc miliárd. Tieto praktiky využívajú aj internetové giganty ako Facebook či Google a často preto čelia kritike. Ešte v roku 2016 americká obdoba našej finančnej správy obvinila Facebook, že prevádzala peniaze do Írska, aby z nich nemusela platiť americkú 35-percentnú daň. Sociálnej sieti vtedy hrozilo, že bude musieť doplatiť daň vo výške tri až päť miliárd dolárov. V roku 2017 čelil Google spolu s Facebookom, Microsoftom a ďalšími veľkými spoločnosťami obvineniam z krátenia daní aj v Austrálii, na čo vláda reagovala zavedením takzvanej Google dane. V prípade, že austrálski daniari zachytia umelé transfery peňazí s cieľom krátiť dane, hrozí im pokuta vo výške 40 percent z prevádzanej sumy. Podľa informácií Holandskej obchodnej komory Google v roku 2016 previedol na Bahamy 16 miliárd eur, o štyri miliardy viac ako v roku 2014. Urobil to vďaka praktike nazývanej ako holandský sendvič či írska dvojitá, ktorá spočíva v presune peňazí z jednej írskej spoločnosti vlastnenej Googlom do holandskej pobočky a z nej zasa do druhej írskej spoločnosti so sídlom na Bahamách.
Legálne sú firmy čisté
Ako upozorňuje ekonóm z Ekonomického ústavu SAV Boris Hošoff, "z legálneho hľadiska tieto firmy nespravili nič zlé, čo už tak celkom neplatí, keď sa pozrieme na morálny rozmer ich správania a neplatenia daní." Spoločnosti využívajú podľa neho roztrieštenosť európskych daňových systémov a nejednotnosť krajín pri riešení únikov. Globalizácia totiž zmenila spôsob fungovania firiem, je potrebné medzinárodné zdaňovanie, a tam sa objavuje problém, ako určiť, kde vzniká pridaná hodnota. "Výsledok je potom taký, že štáty súperia o dane týchto spoločností nastavovaním pravidiel tak, aby tieto firmy vykazovali tvorbu hodnoty a zdaňovali zisky práve u nich," vysvetlil analytik INESS MartinVlachynský. V posledných rokoch sa tento problém prehĺbil, digitalizácia totiž globalizáciu zintenzívnila