Čo priniesli vlaky zadarmo

Martin Vlachynský sa pre noviny TV JOJ vyjadril k dotovaniu cestovného v slovenských vlakoch. 18.7.2018.

Čo priniesli vlaky zadarmo

Ján Mečiar, moderátor: „Už viac ako 3 roky funguje bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov. Vláda tým chcela vyťažiť železničnú dopravu naplno.“

Lucia Barmošová, moderátorka: „Zisťovali sme teda o koľko sa zvýšil počet cestujúcich, koľkí z toho sú platiaci a najmä koľko toto sociálne opatrenia vlády stojí štátny rozpočet.“

 

(začiatok archívneho záznamu)

Vysielané 17.11.2014

Robert Fico, bývalý predseda vlády SR: „Celkový počet ľudí, ktorí sa prihlásili, ktorí si prebrali takzvané preukazy, tento počet sa blíži k 200 tisícom.“

(koniec archívneho záznamu)

 

Alena Stračiaková, redaktorka: „Po vyše troch rokoch preukazy na bezplatné cestovanie vlastní už približne milión ľudí a samotné vlaky sa naplnili o viac ako 50 %.“

 

(začiatok ankety)

Opýtaná 1: „Je to dobrá vec, že sa to hodí hlavne pre študentov.“

Opýtaný 1: „V podstate je to dobrý krok.“

Opýtaný 2: „Povedal som, my sme za.“

Opýtaná 2: „Keď neboli vlaky zadarmo, tak som necestovala v podstate vlakom.“

(koniec ankety)

 

Filip Hlubocký, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko: „Došlo k výraznému nárastu zákazníkov, v roku 2014 to bolo 45 miliónov zákazníkov ročne a na tento rok máme predpoklad 74 miliónov zákazníkov ročne. Ten nárast zaznamenáva v posledných rokoch najmä v segmente platiacich cestujúcich.“

Alena Stračiaková: „Napriek tomu viac ako tretina ľudí cestuje zadarmo a tržby z vlakovej dopravy sú stále nižšie ako pred zavedením bezplatného cestovania.“

Platiaci

45,72 mil.

Neplatiaci

26,75 mil.

Tomáš Kováč, riaditeľ komunikácie ŽSSK: „Tržby tvorili v roku 2017 celkovú sumou 79 170 000 eur, no a v roku 2014 bola táto suma vo výške 87 752 000 eur.“

Martin Vlachynský, analytik INESS: „Hlavným finančným problémom verejne vlakovej dopravy je to, že štát musí doplácať na dotáciách dokonca aj na tých cestujúcich, ktorí platia, zhruba v takom pomere dva ku jednej.“

Alena Stračiaková: „To znamená, ak si kúpite lístok za 5 eur, tak ďalších 10 eur je doplatených na dotáciách, aby systém vôbec mohol fungovať.“

Cestujúci kúpi lístok za 1/3

5 €

Reálna cena lístka

15 €

  Štát dopláca   10 €

Martin Vlachynský: „Čiže bohužiaľ to vychádza tak, že čím viac cestujúcich sa vlakmi prepraví, aj tak treba stále viac dotovať, pretože len z tých tržieb dodatočných cestujúcich sa to utiahnuť nedá.“

Alena Stračiaková: „Koľko ale reálne stojí dotovanie bezplatného cestovania štát presne vyčísliť nevie.“

Hovorí Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy: „Konkrétne finančné vyčíslenie nie je možné určiť vo všeobecnej rovine, pretože výšku finančných prostriedkov pre oblasť železničnej osobnej dopravy ovplyvňuje v každom roku niekoľko faktorov. Výpadok tržieb na úrovni 13 miliónov eur v prvom roku fungovania bezplatnej dopravy je z tohto pohľadu najpresnejší.“

Martin Vlachynský: „Malo by sa to porovnať a vyrátať, pretože inak bez konkrétneho cieľa sú to len rozdávané balíčky.“

Alena Stračiaková: „Alena Stračiaková, televízia JOJ.“

Alena Stračiaková, Ján Mečiar, Lucia Barmošová, TV JOJ, 18.07.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards