Čo priniesli vlaky zadarmo
Martin Vlachynský sa pre noviny TV JOJ vyjadril k dotovaniu cestovného v slovenských vlakoch. 18.7.2018.
Ján Mečiar, moderátor: „Už viac ako 3 roky funguje bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov. Vláda tým chcela vyťažiť železničnú dopravu naplno.“
Lucia Barmošová, moderátorka: „Zisťovali sme teda o koľko sa zvýšil počet cestujúcich, koľkí z toho sú platiaci a najmä koľko toto sociálne opatrenia vlády stojí štátny rozpočet.“
(začiatok archívneho záznamu)
Vysielané 17.11.2014
Robert Fico, bývalý predseda vlády SR: „Celkový počet ľudí, ktorí sa prihlásili, ktorí si prebrali takzvané preukazy, tento počet sa blíži k 200 tisícom.“
(koniec archívneho záznamu)
Alena Stračiaková, redaktorka: „Po vyše troch rokoch preukazy na bezplatné cestovanie vlastní už približne milión ľudí a samotné vlaky sa naplnili o viac ako 50 %.“
(začiatok ankety)
Opýtaná 1: „Je to dobrá vec, že sa to hodí hlavne pre študentov.“
Opýtaný 1: „V podstate je to dobrý krok.“
Opýtaný 2: „Povedal som, my sme za.“
Opýtaná 2: „Keď neboli vlaky zadarmo, tak som necestovala v podstate vlakom.“
(koniec ankety)
Filip Hlubocký, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko: „Došlo k výraznému nárastu zákazníkov, v roku 2014 to bolo 45 miliónov zákazníkov ročne a na tento rok máme predpoklad 74 miliónov zákazníkov ročne. Ten nárast zaznamenáva v posledných rokoch najmä v segmente platiacich cestujúcich.“
Alena Stračiaková: „Napriek tomu viac ako tretina ľudí cestuje zadarmo a tržby z vlakovej dopravy sú stále nižšie ako pred zavedením bezplatného cestovania.“
Platiaci |
45,72 mil. |
Neplatiaci |
26,75 mil. |
Tomáš Kováč, riaditeľ komunikácie ŽSSK: „Tržby tvorili v roku 2017 celkovú sumou 79 170 000 eur, no a v roku 2014 bola táto suma vo výške 87 752 000 eur.“
Martin Vlachynský, analytik INESS: „Hlavným finančným problémom verejne vlakovej dopravy je to, že štát musí doplácať na dotáciách dokonca aj na tých cestujúcich, ktorí platia, zhruba v takom pomere dva ku jednej.“
Alena Stračiaková: „To znamená, ak si kúpite lístok za 5 eur, tak ďalších 10 eur je doplatených na dotáciách, aby systém vôbec mohol fungovať.“
Cestujúci kúpi lístok za 1/3 |
5 € |
Reálna cena lístka |
15 € |
Štát dopláca | 10 € |
Martin Vlachynský: „Čiže bohužiaľ to vychádza tak, že čím viac cestujúcich sa vlakmi prepraví, aj tak treba stále viac dotovať, pretože len z tých tržieb dodatočných cestujúcich sa to utiahnuť nedá.“
Alena Stračiaková: „Koľko ale reálne stojí dotovanie bezplatného cestovania štát presne vyčísliť nevie.“
Hovorí Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy: „Konkrétne finančné vyčíslenie nie je možné určiť vo všeobecnej rovine, pretože výšku finančných prostriedkov pre oblasť železničnej osobnej dopravy ovplyvňuje v každom roku niekoľko faktorov. Výpadok tržieb na úrovni 13 miliónov eur v prvom roku fungovania bezplatnej dopravy je z tohto pohľadu najpresnejší.“
Martin Vlachynský: „Malo by sa to porovnať a vyrátať, pretože inak bez konkrétneho cieľa sú to len rozdávané balíčky.“
Alena Stračiaková: „Alena Stračiaková, televízia JOJ.“
Alena Stračiaková, Ján Mečiar, Lucia Barmošová, TV JOJ, 18.07.2018