Trnavský závod PSA je vraj v hre o veľkú investíciu (Aktuality.sk)

Od podobných investícií však netreba mať prehnané očakávania, konštatoval pre portál Aktuality.sk dňa 26.5.2014 Ján Dinga z INESS. Ako ďalej dodal,  moderná výroba sa síce môže citeľne odraziť na raste hrubého domáceho produktu, rast však nemusí automaticky znamenať aj zvýšenú tvorbu pracovných miest naprieč ekonomikou

Trnavský závod PSA je vraj v hre o veľkú investíciu (Aktuality.sk)

Výroba nového modelu Citroen C3 by mohla byť predzvesťou oveľa väčšej investície PSA v Trnave. Podľa nemenovaného zdroja má totiž slovenský závod veľkú šancu, že vedenie automobilky sa nakoniec rozhodne postaviť novú výrobnú linku práve v Trnave. Takáto investícia by priniesla nielen výraznejšie rozšírenie produkčnej kapacity, ale aj dôležitý impulz pre rast nášho hospodárstva.

Reštrukturalizácia automobilky

Nová montážna linka by mala byť súčasťou reštrukturalizácie celej automobilky po tom, ako do francúzskej spoločnosti vlani vstúpili noví čínski majitelia. Firma tak musí konsolidovať svoje činnosti, výsledkom čoho je nedávne zatvorenie závodu v Aulnay-sous-Bois pri Paríži. Preto odborníci považujú možnú výstavbu novej linky v Trnave za celkom logickú, nakoľko naša fabrika patrí v rámci koncernu PSA k najmodernejším. Samotná automobilka odmietla komentovať tieto informácie.
Zväz nekomentuje

Ani predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku (ZAP SR) sa nechceli vyjadriť k možnej investícií. Ako povedal riaditeľ sekretariátu ZAP SR Ján Pribula, automobilky u nás sú v súčasnosti prakticky na hranici svojich plánovaných výrobných kapacít. Vlaňajšie číslo vo výrobe vozidiel, 987 718 áut, znamenalo historický rekord.

„Ak by sme chceli hovoriť o jeho výraznom navýšení, tak len v prípade, že by sa niektorá automobilka pôsobiaca na Slovensku rozhodla navýšiť svoje kapacity, čo nie je možné bez významných investícií,“ dodal Pribula.
Nové pracovné miesta

Analytik inštitútu INESS Ján Dinga tvrdí, že prípadná nová linka by bola pre ekonomiku pozitívnou správou, keďže by priniesla moderný kapitál a s ním aj pracovné miesta s vysokou pridanou hodnotou. „Od podobných investícií však netreba mať prehnané očakávania. Moderná výroba sa síce môže citeľne odraziť na raste hrubého domáceho produktu, rast však nemusí automaticky znamenať aj zvýšenú tvorbu pracovných miest naprieč ekonomikou,“ upozornil Dinga.

Plány sú už dlhšie

O výstavbe novej linky sa špekulovalo aj v minulosti. Automobilka mala údajne zvažovať túto investíciu už v predkrízových rokoch, kedy trh s osobnými vozidlami rástol v celej Európe a koncern PSA zažíval ziskové obdobie. Samotný závod v Trnave bol pôvodne projektovaný tak, že po istom čase by sa fabrika mohla rozšíriť, čiže s pozemkami ani s prípadnými inými technickými záležitosťami by firma nemala mať žiadne problémy.
Rekordný rok pre závod

Trnavskému závodu sa v minulom roku darilo veľmi dobre, nakoľko z pásov vzišlo 248 405 vozidiel. To je historický rekord. Produkcia tak medziročne vzrástla o vyše 15 percent. Najviac sa v Malom Ríme vyrobilo Peugeotov 208, a to až viac ako 184 tisíc kusov. Autá smerovali predovšetkým do Francúzska, Talianska a Veľkej Británie.

Martin Odkladal

Aktuality.sk, 26.5.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards