Volkswagen vyhlásil štrajkovú pohotovosť. Dostanú odborári, čo požadujú? (Aktualne.sk)

Podľa Jána Dingu z INESS z hľadiska slovenského HDP je viac ako niekoľkodňový štrajk dôležitejší práve vývoj dopytu po Volkswagenoch, respektíve Škodovkách, Audi a Porsche, ktoré sa vyrábajú aj u nás, povedal pre portál Aktualne.sk dňa 21.3.2014

Volkswagen vyhlásil štrajkovú pohotovosť. Dostanú odborári, čo požadujú? (Aktualne.sk)

Zamestnanci slovenského Volkswagenu vyostrujú svoje vyjednávacie pozície. Vstúpili do štrajkovej pohotovosti. Ak sa s vedením firmy nedohodnú, štrajk bude jedinou voľbou. Práve prebieha ďalšie, zdá sa, definitívne kolektívne vyjednávanie.

Podľa informácií, ktoré potvrdil pre Aktuálne.sk šéf odborárov slovenského Volkswagenu Zoroslav Smolinský, zamestnanci vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Východiskom by mohlo byť dnešné kolektívne vyjednávanie, kde zamestnanci opätovne predložili svoje požiadavky, prvykrát so sprestredkovateľom.

"Bolo to skôr oboznamovacie sa kolo na základe informovanosti sprostredkovateľa s analýzou, ako to vyzerá z jednej a z druhej strany. Spostredkovateľ si vyžiadal materiály na posúdenia od obidvoch strán, pričom ďalšie stretnutie by sme mali mať v stredu (26.marca), kde pevne verím, že sa posunieme," opísal situáciu po skončení stretnutia šéf odborárov.

Hrozba štrajkujúcich zamestnancov je tak stále reálna. Odborári ostávajú aj naďalej v štrajkovej pohotovosti a v prípade neochoty dohodnúť sa na požiadavkách, aspoň čiastočne, je možné, že slovenský Volkswagen rozhodne definitívne o svojom prvom štrajku.

Vyostrenie nedohody medzi manažmentom a zamestnancami nám potvrdil  aj hovorca Volkswagen Slovakia Vladimír Machalík. "Štrajková pohototvosť naznačuje, že zamestnanci sú týmto ochotní vstúpiť do štrajku. Viac sa k celému vyjednávaniu vyjadríme až po skončení prebiehajúcich rokovaní," zopakoval opätovne hovorca.
Za prácu menší plat

Vlnu dlhodobého vyjednávania spustil pôvodne návrh vedenia podniku na približne štvorpercentné zníženie platov. Zástupcovia zamestnancov už od januára v rámci kolektívneho vyjednávania bezvýsledne rokujú s vedením firmy o zlepšení podmienok 9400 pracovníkov koncernu. Odborári vidia možnosť nárastu platov až do necelých sedem percent.

„Pri ekonomicky rekordne dobrých výsledkoch je nám ľúto, že vedenie firmy nemyslí na svojich zamestnancov a nerozmýšľa nad miernym navýšením miezd," zdôraznil pre agentúru TASR Smolinský.

Medzi požiadavkami odborárov je okrem zvýšenia miezd aj navýšenie doplnkového dôchodkového sporenia či predĺženie platenej prestávky.

Vyššie platy si ale na strane druhej vedenie podmieňuje zmenami súvisiacimi s pracovným časom, ktorý by mal byť kratším a to z osem hodín na šesť. S tým odborári rozhodne nesúhlasia, nakoľko kratším časom sa kráti aj reálna mesačná mzda. Pritom priemerná hrubá mesačná mzda zamestnancov Volkswagenu Slovakia sa pohybuje okolo 1500 eur.

Odborári teda očakávjú, že vedenie napokon príde s návrhom, ktorý bude akceptovateľný pre obe strany.
Štrajk ako hrozba pre priemysel?

Vzhľadom na to, že automobilový priemysel je významným ťahúňom našej ekonomiky, na mieste je otázka, aký dopad by mal avizovaný možný štrajk?

Podľa analytičky Jany Glasovej z Poštovej banky by sme vo všeobecnosti mohli povedať, že prvou oblasťou potenciálnych problémov je pokles produkcie firmy, a tým pádom aj tržieb a zisku za príslušné obdobie. To však ešte neznamená, že krátkodobý výpadok výroby sa prejaví aj na celoročnom hospodárskom výsledku spoločnosti.

Druhou oblasťou problémov, ktoré sa môžu v spoločnosti so štrajkujúcimi zamestnancami objaviť by bolo nedodržanie termínov a dodávok pre odberateľov a zákazníkov. A práve to môže byť pre firmu podľa Glasovej ešte závažnejšie, nakoľko poškodzuje jej dobré meno, ktoré si v očiach zákazníkov budovala dlhé roky.

Na vývoji priemyselnej výroby za celé odvetvie by sa mohol podpísať až dlhodobejší, niekoľkodňový štrajk, pričom by sa mohla podľa analytikov produkcia spomaliť.

Analytik Ján Dinga z INESS si ale myslí, že z hľadiska slovenského HDP je viac ako niekoľkodňový štrajk dôležitejší práve vývoj dopytu po Volkswagenoch, respektíve Škodovkách, Audi a Porsche, ktoré sa vyrábajú aj u nás.

Situáciu vo Volkswagene môžeme podľa neho zatiaľ stále považovať za klasický prípad kolektívneho vyjednávania, keď si zamestnávateľ aj zamestnanci snažia do budúcnosti zazmluvniť čo najvýhodnejšie podmienky.
 

Andrea Mačošková

Aktualne.sk, 21.3.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards