Vlaky nie sú ziskové! Aj tak ich bude viac (Aktuality.sk)

Dlhodobým cieľom by malo byť znižovanie závislostí na dotáciách, čo sa nezaobíde bez výraznej redukcie tratí. V 21. storočí je vlak vhodný prostriedok na obsluhu veľkých dopravných prúdov, ktorých je na Slovensku veľmi málo, nie na obsluhu obecných spojov, povedal na margo železničných spojov dňa 23.7.2013 Martin Vlachynský z INESS.

Vlaky nie sú ziskové! Aj tak ich bude viac (Aktuality.sk)

Štát v najbližšom čase neplánuje zrušiť ani zredukovať žiadnu zo železničných liniek. Napriek tomu, že ani jedna z nich nie je zisková, plánuje veľké investície a posilňovanie spojov.

V novom grafikone nedôjde k rušeniu žiadnych železničných tratí a ani k redukcii spojov na existujúcich tratiach. Pre Aktuality.sk to potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Na železničnú dopravu sa v štátnom rozpočte ráta s najvyššou sumou v histórií. V ďalších rokoch by sa suma mala ešte zvyšovať. Dôvodom sú najmä eurofondy.

Dopravná politika Európskej únie si kladie za cieľ znížiť preťaženie cestnej infraštruktúry presunom dopravy na železnice. Koľajnice preferuje aj kvôli snahe obmedziť emisie skleníkových plynov. EÚ chce do roku 2050 v súhrne znížiť emisie o 80 – 95 % pod úroveň z roku 1990. Únia je presvedčená, že až šesťdesiat percent tohto zníženia musí pochádzať z odvetvia dopravy.

Názor ekonomického analytika

"Dlhodobým cieľom by malo byť znižovanie závislostí na dotáciách, čo sa nezaobíde bez výraznej redukcie tratí. V 21. storočí je vlak vhodný prostriedok na obsluhu veľkých dopravných prúdov, ktorých je na Slovensku veľmi málo, nie na obsluhu obecných spojov."

Martin Vlachynský

Viac spojov už od decembra

„Po desaťročiach poklesu výkonov v železničnej doprave sa obyvatelia konečne dočkajú zhustenia spojov, pretože objem odjazdených vlakových kilometrov navýšime o 480-tisíc,“ povedal minister dopravy, výstavy a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. „Ak by sme navýšenie prerátali na počet dní a počet vlakov, každý deň bude v priemere premávať o 26 vlakov viac,“ dodal minister.

„Na trate pribudne 29 nových klimatizovaných vlakov k už dodaným 32 vlakom," povedal minister Počiatek. V rámci projektu bude dodaných deväť elektrických poschodových jednotiek, z toho päť bude premávať na tratiach v okolí Bratislavy a štyri v okolí Košíc. Pribudne tiež 20 dieselových motorových jednotiek, ktoré budú rozdelené pre obe mestá na polovicu. Všetky vlaky budú dodané v priebehu rokov 2014 a 2015. Budú stáť 170 miliónov eur.
Existujú alternatívy?

Think-tank INESS prišiel v minulosti so zistením, že až tretinu osobných spojov by efektívnejšie nahradil vlaky autobus. V niektorých prípadoch by stačil aj taxík. O netradičných modeloch dopravy uvažovalo v minulosti aj samotné ministerstvo. Ako o náhrade sa neuvažovalo len o autobusovej doprave, ale aj o deväťmiestnych mikrobusoch či príležitostných taxíkoch. Rozmýšľalo sa aj o typoch prepravy ako "autobus na zavolanie", "zberný taxík" či spoločenstvá individuálnej osobnej dopravy (tzv. car pooling). Keďže tieto spôsoby na Slovensku nie sú rozšírené, z plánov ministerstva nateraz zišlo.

Aktuality.sk, 23.7.2013

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards