Trh sa otvorí až v roku 2015 (Hospodárske noviny)

Ak už má štát dotovať železničnú prepravu, mal by daňový poplatník za svoje peniaze dostať čo najviac, konštatoval dňa 5.8.2013 pre Hospodárske noviny Martin Vlachynský z INESS.

Trh sa otvorí až v roku 2015 (Hospodárske noviny)

Spoločnosť RegioJet, ktorá ako prvá súkromná firma jazdí vlakmi po Slovensku, píše zatiaľ úspešný príbeh. Podľa odborníčky priniesla na železnicu najmä novú kvalitu cestovania. „Prejavilo sa to v komfortnejších vlakoch a službách, v taktovej obsluhe trate a v celkovo vyššom počte vlakov na trati,“ hodnotí Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue. RegioJet však tiež dostáva od štátu dotácie a vďaka väčšiemu objemu prejazdených kilometrov získava ročne dokonca viac ako jeho štátny predchodca.

Pochybil Figeľ?
Súčasné vedenie ministerstva dopravy to vníma ako nesprávne manažérske rozhodnutie bývalého ministra dopravy Jána Figeľa. „Na trati Komárno – Bratislava je pre súkromníka k dispozícii o vyše 2,3 milióna eur viac ako dostávala ŽSSK. Tieto peniaze logicky chýbajú na iných tratiach na Slovensku,“ tvrdí hovorca rezortu Martin Kóňa. Martin Vlachynský, analytik inštitútu INESS to za zlé rozhodnutie nepovažuje. „Táto suma bola presunutá z menej efektívnych tratí. To považujem za rozumnú stratégiu. Ak už má štát dotovať železničnú prepravu, mal by daňový poplatník za svoje peniaze dostať čo najviac.“

Vďaka vyššiemu počtu cestujúcich vo vlakoch sa aspoň čiastočne odbremenila cestná premávka. „Ak cestujúcim ponúkneme kvalitné vlaky a kvalitný cestovný poriadok, tak sú ochotní presadnúť z automobilu a autobusu do vlaku. Viac cestujúcich znamená vyššie tržby, a to môže byť prvý krok k efektívnejšej prevádzke vlakov,“ konštatuje Mertinková. Podľa nej by sa však objem dotácií na osobnú vlakovú dopravu nemal znížiť, ale za tie isté peniaze by sa mal zvýšiť počet vlakov.

Príprava na rok 2019
V liberalizácii sa v blízkom čase však pokračovať nebude. Štát chce najskôr zladiť vlakovú a autobusová dopravu. Cieľom je, aby nedochádzalo k neželaným súbehom, keď často jedným smerom v rovnakom čase odchádza poloprázdny vlak aj autobus. „Keď bude systém nastavený a bude jasné, aké výkony sú kde potrebné, pristúpime aj k liberalizácii železničného trhu. Predpokladáme, že sa tak stane v horizonte dvoch až troch rokov,“ tvrdí Kóňa.

Liberalizácia by mohla pokračovať aj bez štátu, ak by súkromná firma vstúpila na trh na svoje vlastné tričko, ako to urobil RegioJet v Česku na trase Praha – Ostrava. Na Slovensku sa to zrejme nestane. „Liberalizácia bude mať podobu súťaže o to, ktorý dopravca bude jazdiť na tej-ktorej trati. Zatiaľ má Slovensko tendenciu chrániť štátneho dopravcu nevyhlasovaním týchto súťaží. Čím viac to však bude odkladať, tým menej bude štátny dopravca pripravený na nástup silnej medzinárodnej konkurencie po úplnom otvorení tohto trhu, ktorý EÚ chystá od roku 2019,“ vysvetľuje Mertinková.

Lukáš Havlík

Hospodárske noviny, 5.8.2013

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards