Mediálne/7: Kto napínal lepšie - J&T RE či INESS? (Mediálne.sk)

Prvá aktivita v čase lovenia dvoch percent z dani z príjmu nakoniec odkazuje na niekoľko rokov fungujúci online projekt Inštitútu pre ekonomické a sociálne štúdie (INESS) Cenaštátu.sk, ktorý sa polopatistickou formou snaží vysvetliť daňové zaťaženie obyvateľstva, informoval spravodajský portál Mediálne.sk dňa 2.3. 2013. 

Mediálne/7: Kto napínal lepšie - J&T RE či INESS? (Mediálne.sk)

Najvyšší súd potvrdil 50-tisíc eurovú pokutu za vydanie diskusie Večer pod lampou na tému známej kauzy Cervanová. Diskusia, ktorej sa zúčastnili iba obvinení v procese z čias komunistického režimu, mala zasiahnuť do dôstojnosti zavraždenej študentky Ľudmily Cervanovej a medzičasom zosnulého forenzného psychológa Gejzu Dobrotku, o ktorých diskutovali za komunistického režimu odsúdení účastníci procesu.

Ohrozená mala byť aj dôstojnosť prokurátora Valašíka, ktorý sa k téme v tom čase nemohol vyjadriť, lebo bol viazaný mlčanlivosťou. A k debate tak nezaznel príslušný protinázor.

V prípade postupu tvorcov relácie je otázne, či sa naozaj nedal nájsť niekto, kto by názorovo mohol oponovať, alebo byť aspoň nezaujatý v prípade. Dotknutí sudcovia a prokutárori síce boli pozvaní, otázka je (odpoveď na ňu nepoznáme), do akej miery práve títo boli vôbec oprávnení o kauze rozprávať.

Z pohľadu regulačnej činnosti licenčnej rady je opäť a zas minimálne diskutabilná, ak nie nepochopiteľná – okrem samotného rozhodnutia – opodstatnenosť finančnej pokuty. Kým napríklad rôzne reklamné prehrešky, pri ktorých vysielatelia porušením zákona reálne zarábajú netransparentnou reklamou, sú často potrestané takými sankciami, že sa to vysielateľom oplatí ďalej robiť, regulátor udelil 50-tisíc eur za žurnalistický výkon. Navyše, napriek údajnému zásahu do ľudskej dôstojnosti konkrétnych nežijúcich osôb z 50-tisíc eur nepôjde ani cent na účty rodinných príslušníkov – peniaze pôjdu späť do štátneho rozpočtu.

Otázka tak je, čo chcela rada dosiahnuť udelením finančnej pokuty – ak bol program neobjektívny, upozorniť na to môže regulátor prikázaním odvysielania oznamu, ktorý RTVS bude musieť tak či tak nasadiť.

Finančná pokuta za program, ktorý upozorňoval na pochybné súdne procesy z komunistického režimu, udelená či potvrdená ľuďmi, z ktorých ktovie koľkí boli tomuto režimu proaktívne naklonení, vyznieva skôr ako zastrašovanie médií pred odhaľovaním kostlivcov v skrini.

Reklama – naprepínať

Cez týždeň sa odhalili hneď dve teasingové kampane – internetové Bohatšie Slovensko a bilbordová kampaň nasadená v Bratislave. Prvá aktivita v čase lovenia dvoch percent z dani z príjmu nakoniec odkazuje na niekoľko rokov fungujúci online projekt Inštitútu pre ekonomické a sociálne štúdie (INESS) Cenaštátu.sk, ktorý sa polopatistickou formou snaží vysvetliť daňové zaťaženie obyvateľstva.

Online videá nabádajúce na častejšie jazdenie autom či pitie alkoholu a fajčenie narážali na dane skryté za týmito činnosťami – koľko presne zaplatí spotrebiteľ pri kúpe pohonných hmôt, alkoholu či tabaku, si môže vyrátať práve na spomínanom webe.

Kým profesionálne nakrútené videá splnili svoju úlohu – vzbudiť pozornosť a následne jasne upozorniť na pomerne ťažko vysvetliteľný problém, objekt kampane  Cenaštátu.sk už môže laickú verejnosť, na ktorú bola komunikácia zrejme cielená, ohromiť veľkým kvantom dát. Škoda, že tvorcovia webu po deviatich rokoch nezvýšili potenciál stránky jej prekopaním do podoby s masovejším "epílom".

Mierne kontroverzné bilbordy nasadené v hlavnom meste, upozorňujúce na problémy s parkovaním či zápchy, boli nakoniec od J&T Real Estate pre plánovaný obytný megaprojekt Panorama City. Hoci sa developer ku kampani „priznal“ po predstavení dvojvežatej obytnej stavby, kampaň sa ani niekoľko dní potom akosi neposunula do vysvetľujúcej fázy – bilbordy s vysvetlením, o čo naozaj ide, sme nevideli v Bratislave nikde.

Otázka je, z akého dôvodu sa verejnosť vôbec napínala – ak ste tento týždeň nečítali eTREND.sk, Sme, Hospodárske noviny, Nový Čas, Aktuality.sk či Topky.sk (podľa monitoringu Newton Medie), zrejme ste sa až teraz dozvedeli, s čím spomínané bilbordy súvisia.

Mediálnu publicitu dosiahli nakoniec obe kampane, hoci výrazne väčší priestor, či už umiestnením na webe alebo plochou v printe, sa ušiel aj vďaka vizualizáciám projektu J&T RE. Žiadne prekvapenie. „Cenu“ za originalitu si zaslúži skôr kampaň Bohatšie Slovensko, ktorej tvorcovia aj zadávateľ mali ťažšie zadanie, hoci väčší zásah dosiahla jednoznačne kampaň Panorama City. Bývanie a písmená J a T sú jednoducho ťahák.

Tomáš Czwitkovics

Mediálne.sk, 2.3.2013

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards