Nahraďme vlaky taxíkmi! Neraz to bude lacnejšie (Aktuality.sk)

Na viacerých železničných tratiach by bolo výhodnejšie prepravovať ľudí taxíkmi a nie vlakom. Cena prevozu jedného človeka je dramaticky vyššia v prípade vlaku ako v prípade taxíku. Vyplýva to z analýzy Martina Vlachynského z think-tanku INESS, informovali Aktuality.sk dňa 12.11. 2012. 

Nahraďme vlaky taxíkmi! Neraz to bude lacnejšie (Aktuality.sk)

Predstavte si, že by ste namiesto vlakom cestovali taxíkom. A bolo by to lacnejšie! Aj s takýmto paradoxom sa stretávame na Slovensku. Týka sa to stratových železničných tratí, kde sú náklady na prepravu jedného človeka niekoľkonásobne vyššie, ako keby mu železnice preplácali cestu taxíkom. 

„Neefektívnosť niektorých spojov a tratí sa dá vidieť takpovediac „voľným okom“. Napríklad vlak EuroNight Slovakia odchádzajúci 22:09 z Prahy má vyťaženosť 20,1%, oba IC vlaky z Košíc do Budapešti majú vyťaženosť pod 25%, vyťaženosť 17 zrýchlených expresov (REX) premávajúcich medzi petržalskou stanicou a Viedňou je necelých 28%, aj to len vďaka dvom ranným spojom, ktoré vozia väčšinu pasažierov, zvyšné sa len výnimočne dostanú nad 20%. Rekordérom smerom na Viedeň je spoj opúšťajúci Petržalku o pol deviatej večer, ktorý vozí priemerne 44 cestujúcich, čo je 8% jeho kapacity. Vlak idúci ráno opačným smerom dokonca napĺňa len 2,5% kapacity! Pri pohľade na tento vlak s 558 miestami, v ktorom sa vezie priemerne 14 ľudí (kapacita mikrobusu) pevnú pôdu pod nohami strácajú nielen ekonomické, ale tiež ekologické argumenty aj tých najzarytejších obhajcov zelenej dopravy. S touto neefektivitou však Slovensko asi veľa nespraví, keďže tento spoj je prakticky plne v rukách rakúskych železníc,“ tvrdí Martin Vlachynský z INESSu.

Vlak pre dvoch ľudí!

Podľa analýzy vozie niektoré vlaky priemerne dvoch ľudí – napríklad spoj Šaľa-Nede o 5:20 h! Čísla ukazujú, že osobná zelezničná doprava na Slovensku zjavne nepatrí pre štát vôbec k najlukratívnejším. Len pre zaujímavosť, takmer 500 z 1500 osobákov preváža priemerne 40 a menej ľudí, čo je kapacita autobusu. „ Takmer na tretine osobných spojov by bolo možné nahradiť vlak jediným autobusom. Aj regionálna autobusová doprava je dotovaná, ale podstatne menej,“ tvrdí Vlachynský: „S vyťaženosťou pod 50% maximálnej kapacity jazdí 974 spojov, teda 56% vlakov. Pod 25% obsadenosti jazdí 388 vlakov, takmer štvrtina všetkých spojov. Ak sa pozrieme na úplný extrém, nájdeme 102 spojov, ktoré nedokážu zaplniť ani desatinu svojej kapacity. Keď nasadíme optimistickú optiku, nájdeme 169 spojov (9,8%), ktoré sú zaplnené nad 80% kapacity a len 53 (3%) patrí medzi „natrieskané“, s priemernou obsadenosťou nad 100% maximálnej kapacity. Tento nepomer medzi množstvom nízko obsadených vlakov a relatívne zriedkavými preplnenými vlakmi naznačuje, že na vyriešenie problému nebude stačiť preskupenie výkonov z málo vyťažených do preťažených oblastí.“ 

Lacnejší aj taxík

Analytik sa zameral na trate, určené na zrušenie podľa nového grafikonu, okrem trate do Muszyny a Jesenské - T.n.Bodvou: „Takisto sme zahrnuli trať do Banskej Štiavnice, ktorá mala byť pôvodne zrušená a okolo ktorej sa rozprúdila najväčšia diskusia. Pridali sme ešte niekoľko ďalších tratí, ktorých kritériom bolo, že sa jedná o „slepé črevá“, teda trate, ktoré nie sú súčasťou väčšieho úseku a pripájajú sa naň v jednom bode. Takéto vymedzenie umožňuje uvažovať nad kompletným zrušením trate (nie sú spojovacím bodom väčšieho celku) a takisto lepšie izolovať dostupné dáta.“

Autobusy budú lacnejšie

Analytik INESSu vyhlasuje, že aj keby si všetci cestujúci kúpili obyčajný lístok, nepokryje to náklady na ich prepravu: „Obhajcovia zachovania vlakovej dopravy v miestach jej navrhovaného rušenia argumentujú sociálnym dopadom na ľudí, ktorým sa zhorší možnosť prepravy do práce. No aj v prípade, že považujeme za vhodné, aby štát dotoval určitým skupinám ľudí cestu do práce, dá sa to spraviť efektívnejšie. Analýza ukazuje, že na siedmich trasách by bolo pre štát lacnejšie platiť pracujúcim taxík (náklady pri obsadenosti 4 pasažiermi) než dotovať železničnú prepravu. Prirodzene, jedná sa o ilustráciu, reálnou alternatívou je však autobusová doprava.“ 

Ak by sa zrušili všetky analyzované trate, pre ŽSR by to znamenalo úsporu takmer 20 miliónov eur a niekoľko miliónov eur na variabilných nákladoch ŽSSK. Náklady na dotovanie autobusovej dopravy, ktorá by vlaky nahradila, by podľa Vlachynského dosiahli 3,5 milióna eur.

Aktuality.sk, 12.11. 2012

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards