Fico sa vezie na šetrení Radičovej vlády, tvrdí ekonóm (Hospodárske noviny)

Každá daň, či poplatok veľkej firme sa nepriamo dotýka každého občana. Firmám ostane po zdanení menej zdrojov, zvyšovanie platov obmedzia, prípadne budú prepúšťať, nebudú chcieť investovať. Formu konsolidácie cez príjmy považujem za nevhodnú, povedal v online rozhovore pre Hospodárske noviny dňa 11.10. 2012 Radovan Ďurana z INESS.

Fico sa vezie na šetrení Radičovej vlády, tvrdí ekonóm (Hospodárske noviny)

Aký je návrh rozpočtu? Na otázky čitateľov odpovedal analytik INESS Radovan Ďurana.

Na čo sa zvyšujú výdavky na súdnictvo a políciu, ktoré sú nefunkčné. Sú to zbytočne vyhodené peniaze. Dá sa povedať, že súdy je rakovina našej spoločnosti. Chránia vyvolených - viď zákaz knihy Gorila. A polícia šikanuje nepohodlných - majiteľa pôdy v Krásnej Hôrke, pritom mu tam stoja čierne stavby. Ďalšia kapitola, ústavný súd. Tiež rozhoduje strašne dlho, pritom de facto nemajú čo robiť. Majú tam pár podnetov za rok. A tak by som mohol pokračovať ďalej. Vidíme podľa výdavkov, že zdravotníctvo a učitelia sú na pokraji záujmu. Na čele sú silové rezorty. Pripadá mi to, že žijeme v totalite. Fakt mi pripadá, že peniaze idú tam, kde netreba a tí čo by si ich zaslúžili, dostanú najmenej.

Viac peňazí neznamená lepšie služby. To platí pre všetky sektory, vrátane vzdelávania a zdravotníctva. Mimochodom, vzdelávanie, zdravotníctvo a sociálne výdavky dominujú verejným výdavkom, sú mnohonásobne vyššie ako výdavky na obranu a bezpečnosť.

Dobrý deň, chcem poznať Váš názor na úsporné opatrenia súčasnej vlády. Nedalo by sa podľa Vás ušetriť viac na výdavkoch štátu ako navrhuje vláda? Keď som uvidel plán šetrenia a ten (ne)pomer medzi medzi príjmami a výdavkami, zhrozil som sa, nechce sa mi veriť, že by zníženie výdavkov nemohlo byť realizované vo väčšej miere. Ďalšia moja otázka smeruje k šetriacim opatreniam vlády vôbec. Nemyslíte, že by bolo pre ekonomický rast práve trh zjednodušiť a skúsiť sa odlíšiť od ostatných štátov, a tým prilákať podnikateľov k nám? Ďakujem

Vláda, ktorá svoje úsporné opatrenia postaví na viazaní mzdových a prevádzkových výdavkov premrhala možnosť šetriť formou odstraňovania plytvania. Táto metóda síce zníži zbytočnému úradníkovi mzdu o 5%, ale on tam bude sedieť naďalej. Šetriť treba formou reorganizácie verejnej správy, rušením a zlučovaním ministerstiev, organizácií. Na druhej strane naďalej bude prídavky na deti dostávať každý poslanec s deťmi do 26 rokov, napriek vysoko nadštandardnému príjmu. Každý poslanec tiež môže čerpať štátnu prémiu k stavebnému sporeniu. Plytvanie pokračuje.

Súhlas, zvyšovanie daní a odvodov ešte žiadne nové pracovné miesta nevytvorilo (jedine vo verejnej správe), práve naopak, vyháňa preč investorov a šikovných ľudí.

Rozpocet je kazdy rok velmi citliva tema. Preco sa vlastne lavicove nazory spajaju vzdy len so zvysovanim prijmovej casti a setrenie na strane vydavkov je ako v tomto pripade len 1/5. Su ludia na Slovensku naozaj tak naivni, ze sa stale spoliehaju na stat, ktory sa vraj o nich/nas postara? Zdielate nazor, ze deficit bude dodrzany?

Podľa mojich prepočtov ide ešte o nižší pomer, výdavky sú v podstate nepoškvrnené....3 mil. ľudí si neplatí žiadne zdravotné poistenie, 1,5 mil. ľudí žije z príjmu vo forme dávok, 400 tis. zamesnancov dostáva plat z daní. To sú obrovské záujmové skupiny, ktoré vo voľbách miešajú karty a často chcú mieru prerozdeľovania v ich prospech zvýšiť.

Pán Ďurana, kroky vlády na zníženie deficitu sú robené na strane Príjmov. Kresanie na strane výdavkov nie je také populárne, ale predsa len je tam priestor na zníženie výdavkov. Keby ste mohli povedať 3 výdavky, ktoré by sa dali znížiť respektíve zrušiť, aké by to boli?

zavedením adresnosti do dávok rodinnej politiky je možné ušetriť 300 mil. eur - ide prirodzene o realistický návrh, v ktorom väčšina súčasných poberateľov bude dávky naďalej poberať.

štátna prémia k stavebnému sporeniu - 40 mil.eur

obmedzenie dotácií železničnej dopravy - rušenie tratí -10-50 mil.eur

rušenie príspevkových a rozpočtových organizácií

Vedeli by ste mi prosim v skratke vysvetlit, ako naklada s rozpoctovymi peniazmi cirkev? (dotala o 10 mil. eur viac ako napr. RTVS, tak ma to celkom zaujalo a priznam sa, neviem si predstavit na co ich vyuziva)

Podľa posledného návrhu rozpočtu je to naopak. RTVS dostáva dvojnásobnú dávku t.j. 28mil. eur ako dotáciu, cirkvám sa dotácia v podstate nezmenila, je určená:"Z rozpočtovaných prostriedkov sa financujú platy a poistné duchovných, prevádzka ústredí cirkví a náboženských spoločností a charitných domov (domovy dôchodcov pre kňazov). "

Robert Fico kritizoval vlani z opozície vládu za konsolidáciu zvýšením DPH o 1%, stým, že on by namiesto zvýšenia DPH zdanil banky, bohatých atd. V návrhu rozpočtu však znižovanie DPH neplánuje, napriek tomu, že zrealizoval všetky svoje zámery . Zníži sa DPH v najbližších rokoch?

Správny postreh. Podľa zákona, ak si dobre pamätám, by mala DPH klesnúť v roku 2015- rok po oficiálnom ohlásení deficitu pod 3%HDP. Daňové prognózy zdá sa tento pokles nezahrňujú. Čo spraví pán Fico a jeho poslanci si netrúfam veštiť.

preco sa neda nastavit rozpocet s deficitom - 0 - ? Je to v sucasnom svete aj na Slovensku taky modny trend alebo je to vyhodne koli stalej INFLACII ?

Osekať 3 mld. eur - čo sú napr. výdavky min. vnútra a MPSVR dohromady je náročná úloha, na ktorú sa môže odhodlať vláda, ktorá má nôž na krku. Za predloženie deficitného rozpočtu súčasná vláda "zaplatí" vyššími úrokmi (a v skutočnosti ani to nie), ktoré uhradí našimi daňami. S takouto "motiváciou" nie je vyrovnaný rozpočet prioritou...Slovensko ho ešte nezažilo.

Preco by setrili ved tie 4 roky co maju pred sebou si chcu uzit v pohode aj so svojimi rodinami, kamaratmi, sponzormi. A po 4 rokoch nevedia ci budu pri moci tak potom nech dalsia vlada setri. To je asi ich hlavne heslo.

Ak odrátame vplyv čerpania eurofondov, tak oproti roku 2011 chce štát minúť v roku 2013 o 335 mil. eur viac. A ako sa znižuje deficit? Na daniach a odvodoch plánuje vybrať o 2,4mld. eur viac - viac ako 10% nárast. Pre porovnanie- zvýšenie DPH o 1% by teoreticky prinieslo o 200 mil. eur viac.

 Zdravím Vás pán Ďurana, čo si mám o Ficovom rozpočte myslieť. Nie je na socialistu príliš pravicový?

Rozpočet sa v priebehu roka dá zásadne zmeniť len revolúciou. Medziročné zmeny v rozpočtoch sú obyčajné malé, veľa výdavkov vyžaduje zmeny zákonov. Pokiaľ ide o "pravicovosť", v mojom vnímaní by rozpočet toto označenie spĺňal, keby bol minimálne o tretinu menší. Verejná spráava vypláca viac ako 100 druhov sociálnych dávok.

Vy máte nejaké prepočty toho, kde mohla Ficova vláda šetriť? Koľko miliónov a v akých oblastiach by ste navrhovali škrtať Vy?

V našich návrhoch sme identifikovali úspory presahujúce 1 mld. eur. Šetriť je potrebné vo všetkých oblastiach verejnej správy. Nájdete ich napríklad tu: http://blog.etrend.sk/iness/2012/03/21/dane-este-zvysovat-netreba-iness-...

Dobrý deň. Kvôli rozpočtu vzniklo veľké množstvo nových daní a navýšilo sa veľa poplatkov. Myslíte si že sa v pôvodnom sľubovanom zaťažovaní veľkých firiem už došlo po hranicu a je naozaj nevyhnutné takto výrazne zaťažovať bežných občanov? Za Vašu odpoveď ďakujem. Martin.

Každá daň, či poplatok veľkej firme sa nepriamo dotýka každého občana. Firmám ostane po zdanení menej zdrojov, zvyšovanie platov obmedzia, prípadne budú prepúšťať, nebudú chcieť investovať. Formu konsolidácie cez príjmy považujem za nevhodnú

Dobry den. Sucasna vlada si pri ministerstve "vyrobila" svoj "institut financnej politiky", ktory je podla vsetkeho strojcom smerovania opatreni sucasnej vlady. Jeho predstavitel uz v lete tvrdil, ze v rozpocte nie je priestor na skrtanie vydavkov. Je to skutocne tak? Mne osobne sa to nezda aj vzhladom na stedru pomoc dvom megafirmam.

Priestor na úspory je obrovský, presahuje miliardu eur. Tvrdenie, že šetriť sa už nedá, je vo svojej podstate nezmyselné. Absencia šetrenia v novom rozpočte je prejavom neochoty, plytvanie naďalej pokračuje

Kde vidíte najväčšie riziká na príjmovej strane rozpočtu? Mohli by ste ich kvantifikovať?

Zvýšenie dane z príjmov firiem by nominálne malo priniesť vyše 400 mil. eur, MF SR počíta s 300 mil. eur. Je to dostatočne konzervatívny odhad vyššej motivácie optimalizovať? Skúsenosti z mnohých krajín ukázali, že nie, ale ide o hádanie...Principiálne považujem tento krok za zlý v krajine s tak vysokou nezamestnanosťou, pri tak vysokej mobilite kapitálu. Vláda mala urobiť presný opak.

Šetrila podľa Vás pravica viacej?

V roku 2011 šetrila vláda stále málo, ale podstatne viac, ako súčasná vláda, ktorá sa viac menej vezie na jej úsporách a konsolidácii výdavkovej strany (železnice, nemocnice), pričom práve nemocniciam dlhy potichu zase rastú....

Koho rozpočet (pravice či súčasnej vlády) dopadne na nás, obyčajných ľudí viac?

Bez toho aby som glorifikoval minulú vládu, na Slovensku sa konsoliduje takto: Ak odrátame vplyv čerpania eurofondov, tak oproti roku 2011 chce štát v roku 2013 minúť o 335 mil. eur viac. A ako sa znižuje deficit? Na daniach a odvodoch plánuje vybrať o 2,4mld. eur viac. Toto číslo nezahrňuje rast administratívnych poplatkov.

Považujete súčasný rozpočet za dobrý? V čom alebo ktory rezort mal dostať viac?

V rozpočte vlády, ale aj celej verejnej správy je pretrvávajúce plytvanie a neefektivita presahujúce mld. eur, prísne oko by napočítalo viacero mld. eur. Na druhej strane súčasný rozpočet je dedičstvom predch. vlád, ktoré sa nedá zmeniť z roka na rok. Myslím, že vo všetkých rezortoch je pretrvávajúce plytvanie. Nie je potrebné zvyšovať výdavky.

V čom je súčasný rozpočet pre Slovákov pozitívny?je to všetko len o stlačení deficitu na požadovanú úroveň?

Na rozpočet sa inak díva napríklad vojak s 800 eur výsluhového dôchodku, inak dlhodobo nezamestnaný s dávkou 160 eur, inak štátny úradník s platom 2000 eur, a inak začínajúci učiteľ s 450 eur. Obmedzenie deficitu znamená len prvý krok - zastavenie luxusného míňania, ktorý čerpáme na kreditku. Zásadným krokom je obmedzenie prerozdeľovania ako takého, ktoré je často neefektívne, s mnohými negatívnymi dopadmi.

Dobrý deň. Sú podľa Vás výhovorky vlády, že zoberie len bohatým, že skutočne šetrí a tlačí ju EÚ, relevantné? Kde je vlastne pravda?.Ďakujem za odpoveď

Zmeny v daniach a poplatkoch sa dotknú každého, paradoxne, napríklad odvody z dohôd postihnú najviac skupinu ľudí s nízkymi príjmami. Na druhú stranu minimálne v oblasti daní platí, že tí s vyššími mzdami už teraz platia masívnu väčšinu, vláda im chce zobrať ešte viac.

Pán Ďurana, súhlasíte s názorom, že schválený rozpočet nezakladá žiadny rozvojový impulz pre ďalšie roky a že zostavovanie rozpočtu na roky 2014 - 2015 bud ešte zložitejší proces ako bola príprava rozpočtu na r. 2013?

Dlh štátu by mal v roku 2015 presiahnuť 55%, čo znamená, že vláda nebude môcť predložiť "rastúci rozpočet. Áno, situácia nebude ani po tomto masívnom zvyšovaní daní a odvodov vyriešená. Recesia v EÚ to môže ešte významne skomplikovať.

Hospodárske noviny, 11.10. 2012

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards