Na cesty a vlaky pôjde rekordne veľa (Hospodárske noviny)

Podľa nášho názoru je súčasný rozsah výstavby infraštruktúry nedostatočne podložený ekonomickým prínosom stavieb. Rovnako zvyšovaniu výdavkov vo vzdelávaní by mala predchádzať dôsledná analýza ich súčasnej efektivty, na mnohých miestach, neustále dochádza k plytvaniu komentoval zložky rozpočtu pre Hospodárske noviny dňa 8.12. 2011 Radovan Ďurana z INESS.

Víťazom boja o štátny rozpočet sú slovenskí vodiči a cestujúci vo vlakoch. Na výstavbu ciest a železníc a na ich opravu dá vláda budúci rok najviac peňazí v histórii. Celkovo majú ísť do infraštruktúry takmer dve miliardy eur.

Najviac na cesty

Výstavba ciest je podľa ekonómov jednou z najlepších investícií na podporu ekonomiky. „Investície do infraštruktúry sú typické protikrízové opatrenia. Výdaje zvyšujú konkurencieschopnosť krajiny a navyše dosah tejto investície na ekonomiku je relatívne rýchly,“ hovorí analytik Next Finance Martin Prokop. „Kvalitná infraštruktúra otvorí viac regiónov Slovenska pre nových investorov, ktorí tam však potrebujú nájsť kvalifikovanú a vzdelanú pracovnú silu,“ dopĺňa ekonóm Volksbank Slovensko Vladimír Vaňo.

Výhodou ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) je aj to, že ceny stavebných prác v posledných dvoch rokoch prudko klesli. Figeľ tvrdí, že už doteraz sa mu podarilo ušetriť okolo 700 miliónov eur.

No podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) budú so stavbami súčasného ministra problémy. Tvrdí, že sa pomaly čerpajú eurofondy. Preto nemusia byť dostupné ani budúci rok. „Úloha zabezpečiť odovzdanie 5,2 kilometra diaľnic ročne na D1 nebude naplnený. Chcem preto skonštatovať to, že práca by sa mala hodnotiť nie na začiatku v sľuboch, ale na konci v realizácii,“ povedal Vážny v rozprave k rozpočtu.

Viac škrtať

Viac peňazí dostanú nielen cesty, ale aj celý rezort. Peniaze navyše dostane aj cestovný ruch. Ministerstvo dopravy si polepšilo spomedzi všetkých rezortov najviac – až o 243 miliónov eur.

Keďže ide o jednu z najväčších zložiek štátneho rozpočtu, ekonómovia by uvítali viac opatrnosti. „Podľa nášho názoru je súčasný rozsah výstavby infraštruktúry nedostatočne podložený ekonomickým prínosom stavieb,“ hovorí analytik Inštitútu INESS Radovan Ďurana. V čase narastajúceho dlhu by tiež analytici uvítali škrtenie výdavkov. „O mnoho väčšia váha by sa mala dať na znižovanie deficitu. Až v druhom slede by mali riešiť priority jednotlivých rezortov,“ hovorí ekonóm Tatra banky Juraj Valachy.

Porazení rozpočtu

Najviac na nový rozpočet doplatí ministerstvo životného prostredia. Tomu totiž plánované výdavky padnú najviac – takmer o 450 zhruba na 380 miliónov eur. Dôvodom je najmä menej peňazí z eurofondov.

Napríklad na čistiarne odpadových vôd pôjde o 10 miliónov eur menej. S výrazne nižším rozpočtom sa budú musieť uskromniť aj ministerstvá hospodárstva či práce. Rezort práce predpokladá, že najviac ušetrí na podpore sociálne znevýhodnených skupín či na podpore v nezamestnanosti.

Hospodárske noviny, 8.12. 2011

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards