Ako zhltnú Železnice naše euro? (Plus jeden deň)

Ako povedal Radovan Ďurana z INESS pre Plus jeden deň dňa 2.11. 2011, každý občan, aj keď nenastúpi do vlaku, zaplatí v priemere 38 eur vo forme daní. Čím viac budeme chcieť spojov, tým viac zaplatíme buď na cestovnom, alebo na daniach.

Za cestovanie vlakom platíme odvčera viac. Za základné cestovné si priplatíme v priemere o desať percent viac.

No pri krátkych vzdialenostiach je nárast ešte väčší a pri niektorých, najmä krátkych tratiach, dokonca dvojnásobný. Zisťovali sme preto, ako sa rozdelí a kam vlastne ide každé jedno euro, ktoré Železniciam zaplatíte. V spolupráci so spoločnosťou INESS sme pre vás pripravili infografiku, z ktorej sa dozviete, ako sa do jediného centa prerozdelia vaše peniaze za cestovný lístok.

Najviac z nich, 22 centov, ide na osobné náklady, teda mzdy a odvody. Druhá najväčšia položka, 17 centov, je poplatok za železničnú dopravnú cestu, čo je vlastne cena, ktorú platí osobná preprava (ZSSK) a nákladná (ZS Cargo) za použitie koľajníc, ktoré spravuje ŽSR. Naopak, najmenšia časť z jedného eura putuje do finančných nákladov, čo sú vlastne úroky za požičané zdroje a náklady spojené s financovaním Železníc. Táto suma je až trojnásobne nižšia ako položka na osobné náklady.

Platí aj ten, kto nejazdí

Zvyšovanie cien cestovného je jedna vec, na druhej strane sa to prejaví nejako na zlepšovaní železničnej prepravy? Budeme mať krajšie a pohodlnejšie vlaky alebo viac spojov?

Odpoveď znie, že toto od vyššieho cestovného nezávisí. „Čím viac budeme chcieť spojov, tým viac zaplatíme buď na cestovnom, alebo na daniach,“ tvrdí analytik Radovan Ďurana z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz INESS. „Každý občan, aj keď nenastúpi do vlaku, zaplatí v priemere 38 eur vo forme daní,“ dodáva.

Bez dotácie nevyjdú

Železničná spoločnosť tvrdí, že zdražovanie bolo nevyhnutné. „Celkový výnos Železníc je 330 miliónov eur ročne, z toho dve tretiny tvorí dotácia od štátu a jedna tretina sú naše vlastné tržby, okolo 75 – 78 miliónov eur ročne,“ tvrdí šéf komunikácie Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay. Samotné tržby sú podľa neho také nízke, že nepokryjú ani samotnú prevádzku Železníc.

„Zvyšovanie kvality cestovania, nákup nových vozňov a podobné veci riešime cez europrojekty alebo úvery,“ vysvetľuje a dodáva: „Celkový príjem Železníc postačí akurát tak na ich samotný chod.“

Za mesiac si priplatíme aj 30 eur

Cesta vlakom je odvčera v priemere o 10 percent drahšia. Najviac to pocítia ľudia, ktorí jazdia bez predplateného cestovného lístka na kratšie vzdialenosti do 50 kilometrov.

Tam cestovné stúplo až o 40 percent, takže niektorí si mesačne priplatia aj 30 eur. Lístok z Bratislavy do Trnavy dnes stojí o 90 centov viac, z Bratislavy do Malaciek zdražel o 60 centov, zo Žiliny do Martina o 47 centov.

Ak teda trikrát týždenne cestujete z Trnavy do Bratislavy, mesačne si priplatíte 21,60 eura. Ak sa rovnako často odveziete z centra Martina do martinskej časti Priekopa, čo sú štyri kilometre, vyjde vás to mesačne o 10,56 eura drahšie! Školáci, ktorí so žiackou 50-percentnou zľavou denne cestujú desať kilometrov, zaplatia mesačne o 6,8 eura viac.

Plus jeden deň, 2.11. 2011

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards