Premiérka zastavila privatizáciu (Hospodárske noviny)

Podľa Richarda Ďuranu z INESS je zastavenie privatizácie zlou správou pre občanov Slovenska. Ako uviedol pre Hospodárske noviny dňa 21.10. 2011, ako potvrdzuje skúsenosť,  Slováci budú nielen musieť dotovať prípadnú neefektívnu prevádzku v týchto firmách, ale budú zároveň ukrátení o kvalitnejšie služby.

Dosluhujúca vláda Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) štátny majetok nepredá. Vedenie Fondu národného majetku po dohode s Radičovou už zastavilo hľadanie privatizačných poradcov pre štátne firmy. „Dôvodom bolo rozhodnutie o skrátení funkčného obdobia. Bolo by preto korektné, aby o tom rozhodovali novo kreované orgány po voľbách,“ povedal Milan Homola z Fondu národného majetku. Len Železničná spoločnosť Cargo má základné imanie vo výške 400 miliónov eur. Ďalších zhruba 1,3 miliardy sa podľa fondu dalo získať z ostatných firiem, napríklad zo Slovak Telekomu.

Teplárne, SAD-ky či zbrojovka

Štát chcel predať teplárne vo viacerých mestách, podiely v SAD-kách či štátnu zbrojovku DMD Holding. Na väčšinu z nich ponuky privatizačných poradcov už vyhodnocovať nechce. „FNM ponuky, ktoré dostal, považuje za doručené s tým, že obálky s ponukami neboli ani otvorené,“ skonštatoval Homola. Ešte v septembri však fond dostal ponuky od poradcov na predaj teplární. „Tieto ponuky už FNM nebude v súčasnosti ďalej posudzovať a nebude vyzývať uchádzačov na elektronickú aukcii, ktorá mala stanoviť poradie úspešnosti jednotlivých uchádzačov,“ dopĺňa Homola. Štát chcel predať aj svoj podiel v Slovak Telekome, tam však fond nestihol súťaž na poradcov ani vypísať. Len z neho malo do štátnej kasy pritiecť okolo jednej miliardy eur.

„Vláda, ktorá v parlamente nezískala dôveru, nemá nárok, aby niečo rozpredávala. Som preto rád, že v nich morálka zapracovala,“ konštatoval exminister hospodárstva a poslanec parlamentu Ľubomír Jahnátek (Smer-SD).

Poslanci koalície, ktorí privatizáciu podporovali, rozhodnutie fondu akceptujú. „Je to logický záver toho, že ideme do volieb a vláda nemá dôveru. Určite by som sa vyhýbal lacným a rýchlym zákazkám,“ hovorí Ivan Švejna (Most-Híd). Podobne reagoval aj poslanec SDKÚ-DS Ondrej Matej. Podľa riaditeľa Inštitútu INESS Richarda Ďuranu je to však „zlá správa pre občanov Slovenska, pretože budú nielen musieť dotovať prípadnú neefektívnu prevádzku v týchto firmách, ale budú zároveň ukrátení o kvalitnejšie služby“.

Rozhodne nový minister

Okrem týchto firiem bol v hre aj 30-ročný prenájom Letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Investor mal doň zainvestovať cez 300 miliónov eur. Ministerstvo dopravy tiež chcelo predať aj nákladnú Železničnú spoločnosť Cargo, alebo aspoň majoritný balík akcií. Rezort v oboch týchto prípadoch v hľadaní poradcov pokračuje. „Uzavretie alebo zrušenie však bude na budúcom ministrovi,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. „Je žiaduce zastaviť tieto tendre, kým sa ešte zastaviť dajú, a nemrhať tak zbytočne štátnymi prostriedkami na to, čo si vyžaduje koncepciu a čas určite dlhší ako 4 mesiace dočasnej vlády,“ kritizuje postup exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Ďalšia budúcnosť privatizácie závisí od výsledkov marcových volieb. Ak uspeje Smer, predaj štátneho majetku sa zastaví. Naopak, v prípade víťazstva súčasnej pravice by mala privatizácia pokračovať.

Hospodárske noviny, 21.10. 2011

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards