Privatizáciu treba zastaviť, žiada Jahnátek (Hospodárske noviny)

Úlohou štátu nie je podnikať, preto by sa podľa nás malo v privatizácii pokračovať, povedal Richard Ďurana z inštitútu INESS. Ako ďalej uviedol pre Hospodárske noviny dňa 13.10.2011, ak by sa zastavila, prípadné neefektívne hospodárenie v týchto podnikoch by zaplatil každý slovenský občan.

Plán predaja štátnych podnikov, s ktorým stále počíta dosluhujúci kabinet Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), treba zastaviť. Tvrdí to exminister hospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer-SD). „Myslím si, že by to mala byť jedna z podmienok pre podporu eurovalu. Bolo by neetické, ak by sa v tom pokračovalo.“

Privatizácia pokračuje

Radičovej vláda pritom chcela do roku 2014 predať najmä nákladnú Železničnú spoločnosť Cargo, teplárne vo viacerých mestách, ale aj podiely v SAD či v Slovak Telekome. Rezort dopravy preto už hľadá poradcov, ktorí majú štátu pomôcť nájsť investorov pre tieto podniky. Napríklad Cargo sa podľa odhadov rezortu dopravy malo predať už začiatkom budúcoročného leta. Strategický investor mal do Letiska M. R. Štefánika v Bratislave vstúpiť v roku 2013.

Rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) chce v privatizácii pokračovať. Cez svojho hovorcu Martina Krajčoviča odkázal, že pokračuje v schválenom programovom vyhlásení vlády.

Podľa oslovených ekonómov by sa držať mal svojich plánov. „Už aj z toho dôvodu, že v mnohých prípadoch bol tento proces rozbehnutý a zastavil sa. Ak by sa to isté stalo teraz, tak v budúcnosti by záujem bol zrejme poznačený tým, že tento proces sa už dvakrát zastavil,“ skonštatoval analytik Slovenskej sporiteľnej Juraj Barta. „Úlohou štátu nie je podnikať, preto by sa podľa nás malo v privatizácii pokračovať,“ dopĺňa Richard Ďurana z inštitútu INESS. Ak by sa zastavila, podľa neho by prípadné neefektívne hospodárenie v týchto podnikoch zaplatil každý slovenský občan.

Výstavba diaľnic má pokračovať

Okrem nájdenia investorov pre viaceré štátne podniky Figeľ chcel do roku 2014 aj masívne rozbehnúť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Aktuálne sa však stavia len takmer 10-kilometrový úsek pri Levoči. Na ostatných prebieha súťaž, tesne pred podpisom zmluvy je 16-kilometrový úsek pri Martine. Diaľnicu chcel pritom dokončiť do roku 2017. „Bude záležať na tom, či sa nová vláda s filozofiou výstavby stotožní alebo nie. Ak by sa tak nestalo, bol by to veľký problém, keďže rozvoj Slovenska závisí od vybudovania tejto cesty,“ hodnotí možné dosahy zastavenia výstavby diaľnic Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Zmeniť sa podľa neho môže iba platenie. „Musíme sa vrátiť k projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP), keďže eurofondy aj štátny rozpočet sú obmedzené.“

Rezort o zmenách vo výstavbe ciest však neuvažuje. „Ministerstvo má dostatok zdrojov, aby pokračovalo vo výstavbe a sceľovaní úsekov nielen diaľnice D1, ale aj ostatných úsekov po celom Slovensku, ktoré sú obsiahnuté v pláne výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014,“ povedal Krajčovič. Rovnako reagovala aj Národná diaľničná spoločnosť. Cez svojho hovorcu Marcela Jánošíka povedala, že postupuje v súlade so svojím podnikateľským plánom.

Marek Poracký

Hospodárske noviny, 13.10. 2011

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards