Nové dávky niektorým uberú (Pravda)

Na to,
aby sa dalo posúdiť, či štát novou úpravou niektoré rodiny znevýhodnil, by bolo
treba poznať príjmové pomery rodín, v ktorej matka dieťa vychováva, povedal pre
Pravdu dňa 10.2. 2011 Radovan Ďurana z INESS. Dávky rodinnej politiky sú podľa
neho neadresné, štát nezisťuje, v akých podmienkach žije poberateľ, a teda ani
nevie, či a komu dávkami skutočne pomáha, a komu znížením dávok významne znížil
životný štandard, dodal.

Nové dávky niektorým uberú (Pravda)

Hoci vláda Ivety Radičovej
prezentuje, že rodičia na materskej od začiatku tohto roka získajú od štátu
viac peňazí, zhruba pätina predtým pracujúcich matiek v konečnom dôsledku
dostane menej ako podľa starých podmienok. O peniaze prídu matky, ktoré pred
nástupom na materskú dovolenku zarábali okolo 300 až 400 eur, teda minimálnu
mzdu alebo len o niečo viac. Za celé tri roky poberania materskej a potom
rodičovského príspevku prídu približne až o 800 eur.

Vláda Ivety Radičovej tvrdí, že
rodičia na materskej dostanú od štátu viac peňazí. Asi dvadsať percent predtým
pracujúcich matiek však získa menej ako podľa starých podmienok. Na snímke
premiérka na stretnutí s predstaviteľkami petičného výboru, ktoré zastupujú
matky na materskej dovolenke, v októbri 2010.

Dôvodom je predovšetkým zníženie
rodičovského príspevku pre tých, ktorí pred nástupom na materskú dostatočne
dlho pracovali.

Dávka materskej, ktorá doteraz
tvorila 55 percent vymeriavacieho základu, sa síce zvýšila na 60 percent a
dĺžka poberania materskej sa predĺžila o šesť týždňov, teda z 28 týždňov na 34,
ide však len o symbolické prilepšenie.

Potom má rodič nárok na
rodičovský príspevok, ktorý však už pre predtým poistených nebude prvé dva roky
256 eur a tretí 164,22 eura, ale celý čas na úrovni 190 eur. Práve tým je
spomínaná skupina rodičov znevýhodnená.

Na to, že nová úprava uškodí
sociálne najslabšej skupine pracujúcich žien, upozorňuje právnička združenia
Občan, demokracia a zodpovednosť Janka Debrecéniová. Ministerstvo práce si
podľa nej neurobilo dobrú analýzu, ak veľkú skupinu žien znevýhodnilo.

"Keď začneme počítať, vyzerá
to asi takto: 190 eur je zhruba toľko, koľko poberá žena, ktorá má síce
materské, pretože bola poistená 270 dní, ale materské sa jej vymeriava z
minimálnej mzdy, ktorá je niečo vyše 300 eur. To znamená, že jej môže byť jedno,
či má rodičovský príspevok alebo materské, lebo je to zhruba rovnako. Ale tým,
že sa rodičovský príspevok až do druhého roku veku dieťaťa znížil z 256 na 190
eur, tak žena za ostatné mesiace, čo už nebude poberať materské - lebo to
poberá len 34 týždňov - prichádza skoro o 70 eur mesačne," tvrdí
Debrecéniová.

Aj Soňa Holíková z Únie
materských centier súhlasí, že niektoré matky znížením rodičovského príspevku
prichádzajú o peniaze, nový systém však považuje za spravodlivý. "Ak málo
dám, málo dostanem," vraví.

Matky, ktoré mali mzdu okolo 300
eur a majú nízku materskú, asi okolo 190 eur, podľa nej pred nástupom na
materskú dovolenku dokonca ušetrili. "Tým, že nemuseli odvádzať platby
nemocenského poistenia v takej výške ako ženy, ktoré zarábajú viac,"
tvrdí. Podľa nej sa títo rodičia mali možnosť pred otehotnením dobrovoľne
pripoistiť a platiť si odvody v takej výške ako ženy z vyššej príjmovej
kategórie. Vďaka tomu by aj ony získali nárok na vyššiu materskú.

Debrecéniová takúto argumentáciu
odmieta s tým, že pre ženu zarábajúcu minimálnu mzdu by bolo dobrovoľné
pripoistenie vo výške okolo 30 eur mesačne luxusom, ktorý by si nemohla
dovoliť. Navyše, žena nemusí vedieť, či otehotnie o rok, o desať rokov alebo
vôbec.

Analytik Radovan Ďurana z INESS sa domnieva, že na to, aby sa dalo
posúdiť, či štát novou úpravou niektoré rodiny znevýhodnil, by bolo treba
poznať príjmové pomery rodín, v ktorej matka dieťa vychováva. "Dávky
rodinnej politiky sú neadresné, štát nezisťuje, v akých podmienkach žije
poberateľ, a teda ani nevie, či a komu dávkami skutočne pomáha, a komu znížením
dávok významne znížil životný štandard," tvrdí.

Debrecéniová oponuje. "Štát
má všetky prostriedky na to, aby informácie o poberateľoch dávok zbieral a v
zmysle medzinárodného práva to aj má robiť. Ak to nerobí, lebo na to kašle,
potom tie informácie nemá. Navyše má robiť všetko pre to, aby získané
informácie boli aj rodovo členené, teda aby skúmal, ako sa príjmy, výdavky
verejných rozpočtov, premietajú do situácie žien a mužov," vraví.

Iris Kopcsayová

Pravda,
10.2.2011

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards