O peniaze z privatizácie bude bitka (Hospodárske noviny)


dnes sa dotujú železnice porovnateľnou sumou ako vysoké školstvo, uviedol na
margo možnej privatizácie železníc dňa 30.12. 2010 pre Hospodárske noviny Juraj
Karpiš z INESS.

O peniaze z privatizácie bude bitka (Hospodárske noviny)

Peniaze z privatizácie by štát
mal použiť na výpadok Sociálnej poisťovne pre druhý pilier. Zhodujú sa v tom
politici i analytici.

Dôchodková reforma totiž
odčerpala Sociálnej poisťovni značné príjmy, pretože asi milión sporiteľov si
odkladá polovicu svojich úspor na súkromný účet. A keďže náklady na penzie
neklesajú, vzniká v rozpočte diera. "Ja by som dal celý zisk z
privatizácie na dôchodkovú reformu,“ reagoval podpredseda Mostu-Híd Ivan
Švejna. "Tak ako za bývalej Dzurindovej vlády, aj teraz by sa tieto
neopakovateľné zdroje mali využiť na zníženie verejného dlhu a sanovanie nákladov
Sociálnej poisťovne. Určite by sa nemali prejesť v bežnej dennej spotrebe,“
pridal sa Július Brocka z KDH. V súvislosti so ziskom z privatizácie sa však na
ministerstve financií uvažuje aj nad ďalšími alternatívami. "Peniaze možno
využiť aj na zníženie verejného dlhu či oddlženie železníc či zdravotníctva,“
načrtol štátny tajomník rezortu Vladimír Tvaroška (SDKÚ-DS).

Čierna diera

Nápad s použitím peňazí na
oddlženie železníc by mal zrejme problém s priechodnosťou v parlamente. Len dve
z troch vlakových firiem - Železničná spoločnosť Slovensko a Železničná
spoločnosť Cargo - majú sekeru vyše 800 miliónov eur. Poslanec SaS Jozef Kollár
ich záchranu nepovažuje za šťastné riešenie. "Skôr by som riešil situáciu
vstupom strategického partnera, než nalievaním peňazí do čiernej diery,“
poznamenal s tým, že prostriedkami by radšej znížil verejný dlh a pomohol
dôchodkom. Podobný názor má aj analytik
INESS-u Juraj Karpiš, podľa ktorého sú železnice neefektívne. "Už dnes sa
dotujú železnice porovnateľnou sumou ako vysoké školstvo. Za prepravu vlakom
tak platia ľudia viac v podobe daní ako pri prepážkach na staniciach.“

Naopak, dôchodky sú v záujme
spoločnosti a Ivan Štefanec (SDKÚ-DS) ich reformu považuje za prioritu.
"Pomáha riešiť ľudom ich situáciu do budúcnosti. Dôchodková reforma je
veľká zmena, ktorá nie je lacná, vyžaduje si veľa peňazí.“

Privatizácia je cesta

Fond národného majetku by mal
odpredajom štátnych akcií v teplárňach, Slovak Telecome či v autobusových
spoločnostiach získať stovky miliónov eur. S ich využitím na záchranu prvého
dôchodkového piliera súhlasí aj exminister financií Ján Počiatek (Smer-SD).
Nesúhlasí však s bezbrehým rozpredávaním štátneho majetku. "Niektoré
podniky by si štát mal ponechať. Nie je pravda, že štát nevie riadiť svoje firmy.“
S jeho vierou v schopnosť štátnych manažérov, naopak, sa nestotožňuje Vladimír
Zlacký z Unicreditgroup. Predaj majetku považuje za krok správnou cestou.
"Štátne vlastníctvo spravidla vedie k nižšej efektívnosti podnikov,
politickým obchodom s riadiacimi pozíciami vo firmách a často aj ku korupcii.“

Hospodárske
noviny, 30.12.2010

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards