Smer začal pred voľbami riešiť chaos v majetku štátu (Sme)

Radovan Ďurana 4.2.2016 vysvetľoval možní spôsob znižovania nákladov ministerstiev pre denník Sme

Smer začal pred voľbami riešiť chaos v majetku štátu  (Sme)

Doteraz neexistujú údaje o tom, koľko a akých nehnuteľností má štát vo svojom vlastníctve či nájme

BRATISLAVA. Chaos v majetku štátu začína Smer riešiť krátko pred voľbami. Aj keď ešte začiatkom volebného obdobia mal veľké plány minister vnútra Robert Kaliňák, ktorý hovoril o štátnej realitke, spravovanie majetku bude napokon vyzerať inak. Zodpovedať zaň ponesie až nová vláda, ktorá vzíde z marcových volieb.
Majetok štátu

pre približne 18-tisíc zamestnancov sa využívajú administratívne priestory vo výmere asi 387-tisíc štvorcových metrov,
vo vlastníctve štátu je užívaných asi 328-tisíc štvorcových metrov,
od iných subjektov si štát prenajíma asi 58-tisíc štvorcových metrov,
v januári 2016 vznikla centrálna evidencia majetku,
počet správcov majetku sa zatiaľ neobmedzuje.

Od začiatku roka zriadil štát centrálny register majetku, ktorý by mal postupne do konca roka zhromaždiť súpis všetkých nehnuteľností v rukách štátu.
Dnes totiž neexistujú údaje o tom, koľko budov, administratívnych priestorov či pozemkov má štát vo svojom vlastníctve či nájme. Každé ministerstvo a jeho podriadené organizácia totiž spravujú len vlastné majetky a výmena informácií o nich funguje iba obmedzene.
Register, ktorý dostal pod správu minister financií Peter Kažimír, by mal situáciu zmeniť. Projekt však dostane finálnu podobu až za novej vlády.
„Správcovia sú povinní údaje o užívanom majetku zaevidovať v centrálnej evidencii majetku do 31. decembra 2016,“ uviedol tlačový odbor ministerstva financií.

Správcov neubudlo
Ministerstvu financií však plány nevychádzajú úplne podľa pôvodných predstáv. Ešte vlani totiž hovorilo, že sa bude snažiť vyčleniť „čo najnižší počet správcov“ majetku, ktorých by malo byť do dvanásť. Napokon to tak nie je. Ich počet sa zatiaľ ani nezačal riešiť.

Do registra majú zatiaľ zapisovať majetok všetky inštitúcie, ktoré spravujú nejaké nehnuteľnosti. „Presná evidencia správcov majetku štátu by mala byť zistená na základe údajov z registra,“ dodalo ministerstvo financií.
Analytik INESS Radovan Ďurana upozorňuje, že krajina takto prichádza o milióny. Systém sa dokáže zefektívniť len v prípade, ak sa počet správcov výrazne zníži. „Potenciál úspor spočíva práve v tom, že jedno ministerstvo dokáže previesť alebo prenajať voľné priestory inému subjektu,“ povedal Ďurana. Ak bude správcom napríklad každé ministerstvo, rezorty podľa neho nebudú nútené koordinovane spravovať majetok a prínosy novinky budú obmedzené.
Nový register by mal byť prístupný aj pre verejnosť. Ministerstvo preň zriadilo webovú stránku majetokstatu.sk, na ktorej bude možné prezerať si zaregistrovaný majetok podľa typu nehnuteľnosti, kraja, okresu či jeho užívateľa.
O každej nehnuteľnosti bude možné vyhľadať si jej výmeru, údaje o tom, koľko z plochy sa v súčasnosti využíva, ale napríklad aj to, akú má stavba energetickú náročnosť.

Register je zatiaľ prázdny
Hoci s evidenciou majetku sa malo začať už od januára, register je aj po viac ako mesiaci stále prázdny. Jednotlivé ministerstvá však tvrdia, že termín do konca roka stíhajú. „Ministerstvo životného prostredia už začalo proces plnenia si tejto povinnosti,“ uviedol hovorca rezortu Maroš Stano. Podľa neho bude majetok zapisovaný do centrálneho registra priebežne počas celého roka 2016. Podriadené rezortné organizácie si pritom túto povinnosť budú musieť plniť samy a jednotlivo za seba.

Podobne postupujú aj ostatné ministerstvá. „Ministerstvo školstva údaje priebežne spracováva do potrebnej formy a do konca roka doplní všetko potrebné do registra,“ napísal rezort školstva.
Ak by pritom niektoré z ministerstiev či napríklad aj úrad vlády alebo generálna prokuratúra do konca roka nedodržali novú povinnosť, ktorá pribudla do zákona vlani, hrozila by im pokuta. Podľa ministerstva financií do výšky šesťtisíc eur.
Štát sa do rátania svojho majetku nepúšťa po prvý raz. O probléme sa hovorí už niekoľko rokov. S takzvanou „pasportizáciou“ budov začalo ministerstvo vnútra v rámci reformy ESO ešte v roku 2012, no k žiadnemu výsledku sa napokon nedopracovalo.

Riešenie, ako čo najefektívnejšie využívať štátny majetok, hľadajú aj iné krajiny. V Česku napríklad Úrad pre zastupovanie štátu vo veciach majetkových vlani vytvoril takzvanú mapu majetku štátu. Na nej sú aj všetky nepotrebné budovy, ktorých sa chce štát zbaviť.


Peter Kováč
Sme.sk. 4.2.2016

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards