Ťažké mraky nad Deutsche Bank (Transport a logistika)

 Magazín Transport a logistika citoval 16.11.2016 vyjadrenie Juraja Karpiša ohľadom problémov Deutsche Bank

Ťažké mraky nad Deutsche Bank  (Transport a logistika)

 Ak dôjde k zníženiu niekoľkomiliardovej pokuty od amerických úradov pre Deutsche Bank, tlak na banku klesne. Najväčšia nemecká banková inštitúcia má však problémov viacero a v prípade, že ich neustojí, stiahne so sebou aj ďalšie bankové domy.

Agentúra Reuters informovala, že Deutsche Bank sústreďuje všetku svoju energiu na urovnanie sporu v USA ešte pred novembrovými prezidentskými voľbami. Americké úrady od banky vymáhajú pokutu 14 miliárd USD (12,54 miliardy eur) za obchodovanie s problematickými hypotekárnymi cennými papiermi pred globálnou finančnou krízou v roku 2008. Akcie banky v predchádzajúcich týždňoch klesli na rekordné minimá. Objavujú sa však informácie, že obe strany sú blízko k dohode.,,Pokiaľ sa potvrdia informácie o znížení pokuty, tlak na DB klesne. Aj tak má ale najväčšia banka Nemecka veľa kostlivcov v skrini. Nedávno na ňu prasklo, že počas finančnej krízy tajila straty vo výške 12 miliárd USD. Do toho tu bola manipulácia s úrokovou sadzbou LIBOR. Povesti banky nepridalo ani obvinenie, že prala špinavé peniaze ruských oligarchov, ktorí figurujú na sankčnom zozname USA," konštatoval analytik spoločnosti Next Finance Jiří Cihlář.

Rekordná strata Podľa neho bola dôvera v banku už narušená a nedarí sa jej ani po hospodárskej stránke. Jej čistý zisk sa v 2. štvrťroku medziročne prepadol o 98 % na 20 miliónov eur. Za vlaňajšok vykázala banka rekordnú čistú stratu 6,8 miliardy eur. ,,Každopádne bude teraz DB pod drobnohľadom investorov. Jej akcie zostanú vrtkavé. Akákoľvek negatívna správa zvnútra banky môže mať pre ňu fatálne dôsledky," domnieva sa J. Cihlář.

Analytik zdôraznil, že banky spravidla nepadajú oddelene. Ak by DB neustála súčasný tlak, stiahla by podľa neho so sebou aj niektoré ďalšie bankové domy. ,,Dôvera investorov napríklad v talianske banky je už teraz len stupeň nad bodom mrazu. Problémy európskych bánk môžu byť tým impulzom, ktorý zrazí dolu globálne akciové trhy," uviedol.

Analytik inštitútu INESS Juraj Karpiš pripomenul, že DB mala problémy už pred ohlásením pokuty a tá ich len zintenzívnila. ,,Uvidíme, či predstavitelia Nemecka dodržia bail-in pravidlo, ktoré bolo v eurozóne zavedené po kríze. Podľa neho by sa malo konečne upustiť od zachraňovania bánk za štátne peniaze a na reštrukturalizácii by sa mali podieľať aj veritelia bánk. Práve nemeckí predstavitelia tlačili posledného pol roka na Taliansko, aby pravidlo neobchádzalo a implementovalo ho pri záchrane tamojších bánk. Ignorovanie tohto pravidla Nemeckom by preto bolo úsmevné," konštatoval.

Slabá trhová kapitalizácia Fakt, že osem rokov od začiatku finančnej krízy sú ešte stále obavy o stabilitu bankového sektora, podľa neho hovorí veľa o tom, ako sa štátni predstavitelia postavili k jeho reforme a očisteniu. ,,Za odkladanie nepopulárnych, no nutných opatrení a kreatívnej deštrukcie zaplatila Európska únia stagnáciou, vysokou nezamestnanosťou a rýchlym rastom štátneho dlhu. Banky aj po kríze ostávajú Achillovou pätou eurozóny," myslí si J. Karpiš.

Výška pokuty je likvidačná pre Deutsche Bank, ktorá sa čo do veľkosti nemôže rovnať americkým finančným kolosom ako sú JPMorgan alebo Citigroup.

Jej trhová kapitalizácia sa odhaduje len na približne 15,9 miliardy eur a určite bude potrebovať zvýšiť kapitál, aby zaplatila pokutu v USA. Nemecká banka má pritom úzke obchodné väzby s najväčšími finančnými ústavmi po celom svete. Medzinárodný menový fond (MMF) ju preto tento rok označil za najväčšiu potenciálnu hrozbu pre globálny finančný systém spomedzi veľkých svetových bánk.

Nemecké noviny Frankfurter Allgemeine Zeitung vo svojom nedeľnom vydaní uviedli, že šéfovia veľkých nemeckých firiem ako BASF, Daimler, E.ON, RWE a Siemens sa chystajú banku podporiť na rokovaniach s americkými úradmi. Je totiž pre nich veľmi dôležitá.

Deutsche Bank, podobne ako jej európski rivali Credit Suisse a Barclays, ktoré majú tiež zaplatiť pokutu za predaj problematických hypoték, by chcela dosiahnuť dohodu s úradmi v USA ešte kým je pri moci súčasná administratíva.

Deutsche Bank pre hrozbu pokuty v USA zápasí s problémami aj na domácom trhu. Potrebuje znova získať dôveru verejnosti, politikov aj regulačných úradov, ktoré jej pripomenuli, že si za väčšinu problémov môže sama, pretože zareagovala príliš pomaly na finančnú krízu v roku 2008. Ďalšiu ranu utŕžila banka pred tromi týždňami. Jej klienti sa totiž pre technické problémy nemohli dostať k svojim peniazom, už tretíkrát za pár mesiacov.

Zvažuje sa výrazné prepúšťanie Deutsche Bank môže zrušiť až dvojnásobne viac pracovných miest, ako avizovala. Zástupcom zamestnancov to prezradil finančný riaditeľ banky Marcus Schenck. To by znamenalo, že o prácu príde ďalších zhruba 10-tisíc ľudí. Informovala o tom agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroj oboznámený so situáciou.

A hoci zatiaľ ešte žiadne rozhodnutie o novom prepúšťaní nepadlo, Schenckove vyhlásenie na internom stretnutí s odborármi signalizuje, že banka zvažuje ďalšie výrazne zníženie nákladov. Deutsche Bank sa k správe odmietla vyjadriť. Reuters v tejto súvislosti pripomína, že aj keď sa banka rozhodne zrušiť v rámci reštrukturalizácie viac pracovných miest, potrvá roky, kým ľudí skutočne prepustí. Ale takýmto gestom by mohla ubezpečiť investorov, že je odhodlaná zvládnuť náklady na urovnanie sporu s USA.

Deutsche Bank mala na konci júna tohto roka 101 000 zamestnancov.

Transport a logistika, 16.11.2016

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards