ERS 2016: REALITA BEZ RUŽOVÝCH OKULIAROV (Pravda)

Pravda uverejnila 31.5.2016 report Juraja Púchla o konferencií European Retail Summit 2016 s častou venovanou Róbertovi Chovanculiakovi a zdieľanej ekonomike. 

ERS 2016: REALITA BEZ RUŽOVÝCH OKULIAROV (Pravda)

 1. časť

Predstavte si, že v blízkej budúcnosti producent vyrobí skvelý produkt.

Výrobné náklady budú o dve tretiny nižšie, produkt bude takmer kompletne recyklovateľný. Dostane sa do obchodov najkratšou cestou a bude vystavený podľa najlepších štandardov category manažmentu a merchandisingu v krásnych priestoroch. Jeho cena bude zlomkom dnešnej ceny. A zákazník? Zákazník produkt nekúpi, lebo ho nechce a nepotrebuje vlastniť.

OKÁZALÁ NESPOTREBA

Na konferencii European Retail Summit vystúpil ekonóm a prognostik Peter Staněk z Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied. Jeho prednášky zvyčajne ponúkanú málo dôvodov na radosť. Nekompromisná paľba faktov núti retailerov zložiť ružové okuliare a reagovať na trendy. Podľa Staněka priemysel 4.0 nahradí aj veľa kvalifi kovaných ľudí a služby budú tvoriť 70 % ceny výrobkov. Dnes dozrieva nová generácia spotrebiteľov. Millennials napríklad nechcú na seba prijať zodpovednosť z vlastníctva. Chcú šetriť svoj čas (hlavne ten strávený v práci), svoje peniaze a životné prostredie. Ich potreby uspokojuje zdieľanie, prenajímanie dlhodobých statkov. Načo vlastniť automobil, keď je tu Uber alebo Liftago? Načo vlastniť motorovú pílu, keď je možné si ju prenajať a vrátiť.

Osobne sa domnievam, že výrazom spoločenského statusu onedlho nebude okázalá spotreba (termín conspicuous consumption vymyslel americký ekonóm a sociológ Thorstein Bunde Veblen), ale skôr okázalá nespotreba.

PÁROVACIA EKONOMIKA A FÉROVÉ VZŤAHY

Párovacia ekonomika alebo Matching economy, bolo ďalšie pomerne neošúchané spojenie, ktoré zaznelo na konferencii. Podľa Róberta Chovanculiaka, analytika z INESS je trendom budúcnosti. Už dnes živo funguje zdieľanie, prenájom a sprostredkovanie služieb a koordinácia jednotlivých entít cez internetové platformy a aplikácie. Zákazník hľadá produkt, službu a služba či výrobok hľadajú svojich zákazníkov. Navzájom sa nájdu.

Zdieľanie informácií a spoluprácu naprieč dodávateľským reťazcom má vo svojej agende dobrovoľná iniciatíva „Supply Chain Initiative" (SCI). Založená bola za účelom podpory férových obchodných praktík v potravinovom dodávateľskom reťazci. Európsky rozmer konferencii ERS dodala prítomnosť prezidenta FoodDrinkEurope (FDE). Gilles Morel bol na Slovensku vôbec ako prvý predstaviteľ FDE. Sprevádzala ho generálna riaditeľka FDE Mella Frewen.

KAMENNÝ OBCHOD A E -COMMERCE

Potešilo ma, že sa prestalo e -commerce stavať do opozície proti kamenným prevádzkam.

E -shopy tu jednoducho sú a aj tu budú. Tomáš Drtina, General Manager, GfK pre SR a ČR napríklad spomenul, že už 26 % ľudí sleduje letáky obchodníkov on -line. Miroslav Lukeš, General Manager, MasterCard pre Slovensko, Rakúsko a Českú republiku podotkol, že dnes si už môže obchodník vďaka API vytvoriť vlastnú digitálnu peňaženku a na ňu naviazaný vernostný systém: „Ľudia so sebou nechcú nosiť štós plastových kartičiek." Vo výbornej, i keď krátkej prednáške predstavil dianie v slovenskom on -line Tomáš Braverman, šéf Heureka ČR a SR skrz tvrdé dáta z nimi sledovaných 9 355 e -shopov: „E -commerce generuje ročný obrat 703 miliónov EUR.

Prekvapujúco je najviac e -shopov zo segmentu dom a záhrada. Táto kategória zahŕňa veľmi široký sortiment, pretože doň patrí množstvo rozličných produktov od drobných vecí po obrovský nábytok, ktoré sa nakupujú on -line, a záhradkárstvo Slováci takisto milujú," uvádza Braverman, ktorý vypichol aj niekoľko trendov, ktoré majú značný ekonomický potenciál: „Výrazný medziročný posun nahor bol aj pri nákupoch hobby sortimentu, čo je rozsiahla kategória zahŕňajúca aj hudobné nástroje či chovateľstvo, ktoré takisto významne rastú, aj keď ide o úzko špecializované e -shopy. Segment chovateľstva tvorí viac ako polovicu obratu kategórie, predala sa tu viac ako polovica produktov z celej kategórie hobby a chovateľstvo je jednou z najprogresívnejšie rastúcich oblastí, medziročne až o 35 %. V tomto segmente je síce relatívne malý počet subjektov, ale už teraz sa na celkovom obrate e -commerce podieľajú už viac ako jedným percentom." Nákupy pre domácich miláčikov sú veľkým trendom aj pri mobilných nákupoch, napríklad pri opakovaných nákupoch krmiva. Je vidieť, že Slováci sú psíčkari, najväčší podiel majú produkty pre psy (77 %) a pre mačky tvoria (12 %). Slováci teda šesťkrát častejšie nakupujú pre psy ako pre mačky.

Zaujímavá je aj akvaristika na treťom mieste so 7 %. Pri hudobných nástrojoch zaznamenal porovnávač vyššiu priemernú hodnotu objednávok. Najobľúbenejšie sú klávesové nástroje, ktoré tvoria 45 % kategórie, pri nich je priemerná cena objednávky dokonca 516 €.

HRÁ OBCHOD DRUHÉ HUSLE?

Na Slovensku je odvetvie obchodu druhým najväčším zamestnávateľom - zamestnáva spolu vyše 245 000 ľudí (veľkoobchod a maloobchod).

Neznamená to však, že by hral druhé husle, keďže už sme zabŕdli aj do témy hudobnín.

Tržby v maloobchode v minulom roku prekročili 19 miliárd eur, pričom podiel obchodu na HDP bol približne 14 %. To nie sú druhoradé, sekundárne údaje. Dnes je preferovaný priemysel, najmä automotive, kde Slovensko patrí medzi celosvetových top producentov automobilov na hlavu. A to sa ešte len chystá spustenie výroby Jaguar Landrover pri Nitre. Obchod je oveľa častejšie pod drobnohľadom inšpekcií a pritom nemá aféru, ktorá by dosiahla rozmerov „emisného podvodu".

ZOCR napríklad upozorňuje, že treba zvážiť limity únosnosti daňového zaťaženia obchodu, ktoré musí zodpovedať reláciám ostatných odvetví, aby nedošlo k neúmernému sankcionovaniu a zaťaženiu podnikateľov v obchode. Napriek tomu sa údajne chystá ďalšie dodatočné zdanenie veľkých reťazcov podľa obratu a od 1. 7. 2016 na bedrá retailu prechádza ďalšia agenda a náklady súvisiace s novým zákonom o odpadoch. Práve táto téma rezonovala v diskusnom paneli, ktorý som mal tú česť moderovať.

ZOCR tiež podporuje iniciatívu na celoeurópske zavedenie EAN kódov u vybraných výrobkov aj s uvedením dátumu spotreby a koncepčné zavedenie týchto prvkov najmä do potravinárskej výroby a obchodu aj na Slovensku.

Implementáciou DataBar sa vo svojej prednáške zaoberal Miroslav Štaffen, riaditeľ GS1 Slovakia ktorý hovori, ako využiť doterajšie technológie a postupne zaviesť novinky. Ján Bilinský, vrchný riaditeľ sekcie obchodu COOP Jednota Slovensko však poukázal na isté úskalia implementácie, napríklad na rôznorodosť informačných systémov. Pilotný projekt testovania DataBar totiž beží na niekoľkých prevádzkach a na 18tich výrobkoch vlastnej značky v systéme COOP Jednota. Čo teda rozhodne o úspechu alebo neúspechu retailerov? Sú to technológie alebo ľudia?

ÚSPEŠNÍ MALOOBCHODNÍCI

Tretí rok oceňuje obchodníkov na počas slávnostného galavečera spoločnosť MasterCard. „Posudzujeme kvalitu ich ponuky, rozsah sortimentu alebo dobré vzťahy so zákazníkmi. A práve spotrebitelia rozhodujú o víťazstve predajcov v jednotlivých kategóriách maloobchodu," povedal pri príležitosti odovzdávania cien Josef Machala, Loyalty Leader Czech and Slovakia, MasterCard.

Kompletné výsledky, ktoré nájdete v priloženej tabuľke, naznačujú odpoveď na otázky z prechádzajúcej state. Mnohí obchodníci sa stávajú víťazmi opakovane a nie je náhoda, že sa im darí aj v ekonomických ukazovateľoch.

Nielen technológie, ale hlavne budovanie pevného vzťahu so zákazníkom je jedna z kľúčových kompetencií pre úspešný obchod. Pokračovanie v čísle 5/2016

Tabuľka

PREHĽAD VÍŤAZOV OCENENÍ MASTERCARD

OBCHODNÍK ROKA 2015

ABSOLÚTNY VÍŤAZ Martinus

MASTERCARD OBCHODNÍK S POTRAVINAMI 2015 Lidl Slovenská republika

MASTERCARD OBCHODNÍK S DROGÉRIOU A PARFUMÉRIOU 2015 dm drogerie markt

MASTERCARD OBCHODNÍK S ODEVMI 2015 Deichmann

MASTERCARD OBCHODNÍK SO ŠPORTOVÝMI ODEVMI A POTREBAMI 2015 Sportisimo

MASTERCARD OBCHODNÍK S ELEKTRONIKOU 2015 NAY Elektrodom

MASTERCARD OBCHODNÍK S KNIHAMI 2015 Martinus

MASTERCARD OBCHODNÍK PRE DOM, ZÁHRADU A CHOVATEĽOV 2015 HORNBACH

MASTERCARD OBCHODNÍK S NÁBYTKOM A BYTOVÝMI DOPLNKAMI 2015 IKEA

MASTERCARD INTERNETOVÝ OBCHODNÍK 2015 alza.sk

MASTERCARD CENA VEREJNOSTI Lidl Slovenská republika

Zdroj: MasterCard

Juraj Púchlo
IN STORE Slovakia, 31.5.2016

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards