Veľké hodnotenie programu vlády: Experti sa pozreli na sľuby, Slováci, toto je realita! (Topky.sk)

Martin Vlachynský komentoval 14.4.2016 pre Topky.sk program novej vládý.

Veľké hodnotenie programu vlády: Experti sa pozreli na sľuby, Slováci, toto je realita! (Topky.sk)

BRATISLAVA - A je to vonku. Vláda včera predstavila program na celé štyri roky a ukázala Slovákom svoje sľuby. Topky sa na tento program pozreli podrobnejšie spolu s expertmi a analytikmi z rôznych oblastí. Prinášame vám veľké hodnotenie programu ekonomiky, bezpečnosti, zdravotníctva či korupcie.

Topky oslovili expertov z viacerých oblastí, aby sa odborným okom pozreli na sľuby tretej Ficovej vlády. Na papieri vyzerajú priority pekne, ale aká je realita?

NA PAPIERI VYZERÁ DOBRE, DÔLEŽITÉ SÚ KROKY

Za pozitívne kroky považuje politológ Radoslav Štefančík odhodlanie hájiť hodnoty EÚ a NATO. "Je pozitívne, že nová vláda sa jednoznačne prihlásila k hodnotám Európskej únie a NATO, že si uvedomuje turbulentné historické obdobie, v ktorom momentálne žijeme a je pripravená svojimi krokmi podporovať stabilitu európskeho spoločenstva. Rovnako pozitívne možno hodnotiť ambíciu zlepšiť podnikateľské prostredie, zvyšovať kvalitu základného i vysokého školstva, schváliť protischránkový pilier, urobiť poriadok v zdravotníctve," povedal pre Topky analytik.

Aby neostalo pri prázdnych rečiach

Netreba však zabúdať, že ide len o papier, pretože dôležitá bude implementácia v praxi. "Dôležitejší je skutočný záujem jeho autorov. Aj predchádzajúca vláda sa predsa zaviazala, že bude znižovať mieru korupcie a klientelizmu, pritom ostalo len pri prázdnych rečiach a slovné spojenie „transparentnosť Ficovej vlády II“ sa stalo učebnicovým príkladom pre oxymoron," myslí si politológ a upozorňuje, že namiesto sľubov budú dôležité kroky premiéra, ministrov a štátnych tajomníkov.

EKONOMIKA, PODNIKATELIA, ŽIVNOSTNÍCI A FIRMY

Zmena vetra, ale búrku nečakajme

"Programové vyhlásenie je zmenou vetra po 4 rokoch, ale reformnú búrku nečakajme," zareagoval pre Topky Martin Vlachynský z inštitútu INESS. "Najviac mu chýbajú ambície - prudko rastúce daňové príjmy štátu a stále nedoknuté ropzsiahle plytvanie peniazmi vytvára slušný priestor na aktívnejšie nižovanie daní a odvodov, či na skoršie dosiahnutie vyrovnaného rozpočtu," tvrdí analytik.

Potrebujeme zamestnávateľov aj bez stimulov

Vo vyhlásení podľa neho chybajú konkrétne opatrenia. "Slovensko potrebuje zamestnávateľov, ktorí začnú aj bez stimulov a "sociálnych programov". Vláda by si mala jasne zadefinovať a vyčísliť priority - napr. napísať, že sa budú budovať rýchlostné cesty R2, R3, R4, R7 je síce pekné, ale každému voličovi musí byť jasné, že tieto cesty nebudú dobudované ani o dekádu," dodal Vlachynský.

Veľa propagandy, málo konkrétností

Výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Peter Kremský tvrdí, že ekonomický program obsahuje veľa silných vyhlásení a málo praktických opatrení. "Málo sa venuje podnikateľskému prostrediu, ktoré je určujúce pre rast ekonomiky a rozvoj ekonomicky slabých regiónov. Vláda hovorí o kontinuite, chystá sa „pokračovať v podpore hospodárskeho rozvoja“, posledné štyri roky však podnikatelia pociťovali zhoršovanie podnikateľského prostredia, korupcie, súdnictva, nárast byrokracie a štátneho aparátu, takže ak by to malo pokračovať, budúcnosti by sme sa museli obávať," hodnotí pre Topky ekonomický program.

Nech to neskončí pri rečiach

"Vítame aj zníženie dane z príjmov právnických osôb, aj keď by sme skôr uvítali pokles na úroveň, kde by bolo Slovensko konkurencieschopné s okolitými krajinami. Vítame aj zámer vlády zvýšiť paušálne náklady pre živnostníkov, pomôže im to zjednodušiť podnikanie, naša predstava je zvýšiť to na úroveň 40-60 % podľa typu podnikania," reaguje Kremský na program vlády no zároveň dúfa, že viaceré opatrenia nezostanú len na papieri. "Dúfajme, že to neskončí iba pri rečiach, ako sa to často stalo počas posledných štyroch rokov."

ZDRAVOTNÍCTVO

Možnosť pre zadné vrátka

Expert na zdravotníctvo tiež našiel v programovom vyhlásení pozitíva. "Pozitívne hodnotím fakt, že vo vyhlásení pre oblasť zdravotníctva som nenašiel body, ktoré by som mal potrebu nejako zvlášť kritizovať," myslí si Dušan Zachar z inštitútu INEKO. Ako však analytici pred ním, aj on by privítal konkrétnejšie prvky, "nakoľko relatívne všeobecné konštatovania a deklarácie potom dovoľujú rôznorodé vysvetľovanie zámerov a sťažovanie kontroly plnenia PVV po uplynutí 4 rokov. Často som mal pocit, že mnohé formulácie sú koncipované opatrne, nejednoznačne, ako keby nedokončene, čím budú umožňovať do budúcnosti rôzny výklad, alternatívne prístupy a prípadne aj otvorené "zadné vrátka"," myslí si Zachar.

Zásadná reforma nás nečaká

"Vyzerá to tak, že nejaká zásadnejšia reforma systému nás v zdravotníctve nečaká, ale viaceré manažérske zmeny môžu prispieť k zlepšeniu fungovania nášho zdravotníctva," prognózuje expert na zdravotníctvo s tým, že treba si počkať na konkrétne kroky. "Koniec koncov, kolegovia z HPI vyrátali, že predošlá vláda nesplnila až 60 % zo svojich programových sľubov," uzavrel Zachar.

Najlepšie vyhlásenie za posledných 10 rokov

Tomáš Szalay z inštitútu Health Policy Institute považuje program za "nádejné čítanie". "Sformulované prísľuby sú celkom konkrétne – berte do úvahy, že programové vyhlásenia vlády bývajú zvyčajne všeobecné dokumenty. Za posledných 10 rokov je to asi najlepšie PVV (v časti zdravotníctvo). Uvádzajú sa v ňom nástroje na zvýšenie efektívnosti, ktoré by mali zabrániť tetám Ankám či masérom Kostkom. Pre pacientov sa zlepší dostupnosť starostlivosti, pretože majú byť zadefinované maximálne čakacie doby," analyzuje pre Topky Szalay.

No pri niektorých sľuboch je odborník na zdravotníctvo skeptický. "Ako napr. plné zavedenie eHealthu v r. 2017 alebo vybudovanie novej univerzitnej nemocnice v Bratislave do štyroch rokov. Ale ak by sa Druckerovi podarilo splniť čo i len polovicu z nasľubovaného, tak by to bol najúspešnejší minister zdravotníctva nominovaný stranou Smer - SD," myslí si.

KORUPCIA, SÚDY, SCHRÁNKOVÉ FIRMY

Protischránkový zákon alebo zamedzenie poskytovania nenáležitých výhod nositeľom verejnej moci. Aj tieto dva prvky chce vláda vyriešiť. "Obe opatrenia tak, ako sú naformulované v programovom vyhlásení, umožňujú prijať legislatívne zmeny v takom duchu, v akom sme ich zadefinovali v rámci iniciatívy Štrngám za zmenu. Z tohto pohľadu sme spokojní. K stopercentnej spokojnosti vedie ešte dlhá cesta a ide cez prijatie najlepších možných zákonov a cez reálnu činnosť inštitúcií, ktorých úlohou bude vymáhať ich dodržiavanie," hodnotí Pavel Sibyla z Nadácie Zastavme korupciu.

Podľa iniciatívy Štrngám za zmenu budú kľúčové prvé kroky novej vlády. "Mimoriadne dôležitá bude fáza praktického naplnenia týchto opatrení. Aj viaceré správne zámery môžu stroskotať pri implementácii konkrétnych legislatívnych zmien a skvalitňovaní fungovania kľúčových inštitúcií. Iniciatíva Štrngám za zmenu bude ďalej presadzovať opatrenia, ktoré pred parlamentnými voľbami navrhovala," píšu na svojej stránke organizácie združené v iniciatíve Štrngám za zmenu

ZAHRANIČIE A BEZPEČNOSŤ

Zahraničný program na prvom mieste

Milan Nič z Inštitútu pre stredoeurópsku politiku (CEPI) chváli vládu za to, že si dala program zahraničnej politiky ako prvý bod programu. "Program je dobre napísaný a v oblasti zahraničnej a európskej politiky väčšinu priorít, ktoré by som tam očakával. Je to obstojný európsky program. Oceňujem, že je zahraničná a európska politika na prvom mieste. Na druhej strane je príliš všeobecné. To, čo mi tam chýba je, že zahraničná a bezpečnostná politika je kapitola číslo jedna a obrana, ktorá s tým súvisí, je ako posledná kapitola," povedal pre Topky Nič.

Pomenujme jasne hrozbu: Rusko

Kritizuje však fakt, že sa hrozba (Rusko) nepomenovala presne. "Chýba mi tam aj jasné pomenovanie hrozby z Východu. Tam nie je jediné slovo o Rusku. Narážalo to asi na akceptovateľnosť koaličného partnera. Sú tam prvýkrát rozpracované viaceré hrozby dneška ako napríklad hrozby kyberbezpečnosti. Aj charakteristika vonkajšieho prostredia je dobrá. Čo tam však chýba, je ambícia urobiť niečo s propagandou Ruska. Sme súčasťou informačnej vojny. Tvári sa ako keby nárast extrémizmu a konšpiračných teórií, Rostasovcov bol len nejaký utrhnutý fenomén. Bojí sa pomenovať Rusku a spojitosť s nárastom extrémizmu a konšpiračných teórií," analyzuje Nič a chváli vládu za digitálnu agendu.

"Po prvýkrát v slovenskej vláde je dobre rozpracovaná digitálna agenda," myslí si a zároveň sa obáva, že prvky programu sa presadia ťažko. "Moja obava je, že strany, ktoré tam presadili tieto moderné prvky nebudú mať reálny dosah na výkon politiky," zakončil.

Pozitívne zapojenie akademickej a mediálnej obce

Za dobré a vyvážené v oblasti obrany a bezpečnosti považuje vyhlásenie bezpečnostný analytik Jaroslav Naď. "Vyzdvihol by som najmä jasnú proatlantickú a proeurópsku orientáciu, prísľub na vačšiu systémovosť a jasne obranné plánovanie, čo je veľký rozdiel od predchádzajúceho obdobia v rezorte obrany, tiež veľmi vítam jasný plán na schválenie Bezpečnostnej a Obrannej stratégie do roku 2017."

Naďovi sa pozdáva aj zapojenie médií či akademickej obce do aktivít Ministerstva obrany. "Pozitívne vnímam tiež snahu rezortu obrany o zapojenie mimovládnej a akademickej obce do jeho aktivít a tiež o pozitívne zapojenie médií, čo je veľký rozdiel oproti komunikácii Ministerstvu obrany v ostatných 4 rokoch," povedal pre Topky.

Chýba modernizácia a presné čísla

Chýba mu tam však viac konkrétností, čísiel a dátumov ako aj jasný záväzok investovať do obrany. "Jednoznačne mi chýba jasná deklarácia na rozpočet na úrovni 1,6% HDP pre obranu na konci volebného obdobia tak, ako to predchádzajúca vláda opakovane deklarovala."

Taktiež by Naď privítal väčšiu modernizáciu. "Rovnako by som privítal viac detailov o prioritách v modernizácii. Očakával by som potvrdenie ukončenia procesov modernizácie v oblasti nadzvukového letectva, v oblasti akvizície radarov a tiež spomenutie modernizácie konkrétnej techniky pozemných síl, ktorá prejde modernizáciou v horizonte tohto volebného obdobia," zakončil pre Topky Jaroslav Naď.

Topky.sk, 147.4.2016

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards