Vláda zvažuje dotovať leteckú linku do Košíc (Pravda)

Dňa 10.11.2015 sa Martin Vlachynský pre Pravdu vyjadril na tému snahy vlády zaviesť dotovanú leteckú linku BA-KE.

Vláda zvažuje dotovať leteckú linku do Košíc (Pravda)

Po vlakoch zadarmo pre študentov a dôchodcov by na rad mohla prísť aj štátna podpora leteckého spojenia z Bratislavy do Košíc.

Zo zámerov vlády však nateraz nie je jasné, akým spôsobom by mali dotácie v leteckej doprave fungovať. Zmätky v jasne stanovených podmienkach majú nielen analytici, ale aj ministerstvo dopravy.

Podľa ministerstva dopravy vychádza podpora pravidelnej leteckej linky Košice – Bratislava zo záujmu samosprávy na východe Slovenska. Premiér Robert Fico považuje za možné vytvoriť takýto model prepojenia, ktorý by mohol byť založený na kompletnom lízingu lietadiel. Jeho cieľom však nie je podporovať súkromný biznis, ale dohodu samospráv.

Príslušný model podpory v leteckej doprave s príspevkom štátu by chcel Smer v prípade úspešných volieb predložiť v budúcom roku.

„Ak je už také opatrenie na stole, malo by byť jasne zadefi nované, čo tým chcú dosiahnuť a koľko ich to bude stáť. To, že ministerstvo (dopravy, pozn. autora) nevie dať jasnú odpoveď, nasvedčuje, že celý projekt pláva na vode,“ myslí si Martin Vlachynský, analytik inštitútu INESS.

Na trase, ktorá spája hlavné mesto s metropolou východu, sú v súčasnosti jediným prevádzkovateľom letov České aerolínie. Spoločnosť od aktuálnej zimnej sezóny rozšírila svoju ponuku o ďalšie dva lety, čím sa počet spiatočných spojov zvýšil na 8 letov týždenne. Cestujúcich prepravuje dvomi typmi lietadiel s kapacitou 48 a 64 pasažierov.

O možnej podpore sa České aerolínie dozvedeli podľa ich hovorcu len sprostredkovane prostredníctvom médií. „Pokiaľ by však uvažovaná podpora na linke medzi Bratislavou a Košicami bola udeľovaná napríklad na princípe záväzku verejnej služby, České aerolínie by sa o ňu uchádzali,“ uviedol hovorca Daniel Šabík. Podľa dopravného analytika sa na tejto trase prepravujú nielen biznismeni, ale aj zahraniční turisti.

Vláda zatiaľ neinformovala, či je úsilím dotácií zvýšiť pracovnú mobilitu ľudí v menej rozvinutých regiónoch, alebo podpora cestovného ruchu. „Linku využívajú tak bežní ľudia, ako aj biznismeni, ktorí majú svoje auto v Bratislave alebo Košiciach a potrebujú sa niekam dopraviť,“ tvrdí dopravný analytik Ľubomír Drahovský.

Letecká doprava však nie je lacná záležitosť a takéto cestovanie si nemôže dovoliť každý. Ceny jednosmerných leteniek z Bratislavy sa začínajú na 64 eurách a spiatočné lety do Košíc vychádzajú spolu až na 129 eur. V porovnaní s vlakmi stojí lístok pre dospelého pasažiera, ktorý cestuje štátnym rýchlikom, približne 18 eur. V prípade IC vlaku, ktorý dokáže takmer 6–hodinovú cestu skrátiť na 5 hodín, cestujúci pri nákupe cez internet zaplatí zhruba 17 eur. Žltá konkurencia ponúka lístky na IC spoje na svojej stránke už od 9 eur. Autobusom do Košíc sa môžu Bratislavčania dopraviť väčšinou za necelých 20 eur. Naproti tomu študenti zaplatia len o 5 eur menej, pretože na autobusových prepravcov sa na rozdiel od vlakov nevzťahuje štátna dotácia. Kým samotný let do Košíc trvá necelú hodinu, autom to je až 5 hodín.

Nová linka spojí metropolu východu s Varšavou
V cestovnom poriadku letiska Košice pribudne v budúcom roku nové letecké spojenie s Poľskom. Už koncom marca 2016 budú môcť Slováci využiť linku poľského prepravcu LOT do Varšavy. Počet letov vďaka novému dopravcovi sa tak z košického letiska zvýši na 61 týždenne. LOT bude prevádzkovať lety do Košíc s kapacitou 78 cestujúcich šesťkrát týždenne. Cena spiatočnej letenky z Varšavy do Košíc začína v ekonomickej triede na úrovni 177 eur.

Slováci, ktorí využívajú poľské hlavné mesto ako prestupnú stanicu, môžu prostredníctvom nadväzných letov pokračovať do ďalších poľských miest. Prepravca LOT im pritom vo Varšave sľubuje krátky prestupový čas, čím cestujúci predídu dlhému čakaniu na letisku.

„LOT reaguje na potreby cestujúcich a ponúka pestrú paletu destinácií v rámci Európy s prestupovým časom na varšavskom letisku 30 minút napríklad do Mníchova a do 60 minút pri lete do Štokholmu,“ uviedla generálna riaditeľka LOT pre Česko, Slovensko a balkánske krajiny Jolanta Grala Bednárčik.

Letecké služby poľského národného prepravcu využíva ročne približne 5 miliónov cestujúcich, ktorí si môžu vybrať z viac ako 60 destinácií v rámci celého sveta cez Varšavu. Košice majú byť jednou z prvých destinácií, ktoré spoločnosť LOT otvorí po formálnom skompletizovaní úspešného reštrukturali­začného procesu.

„S príchodom spoločnosti LOT získavajú Košice a celé východné Slovensko už tretieho sieťového dopravcu. Košice sa tak nespájajú iba s Varšavou, ale aj s vyše 60–timi destináciami na troch kontinentoch, ktoré má LOT vo svojej ponuke,“ povedal Richard Raši, primátor Košíc. Značnú časť letov teraz zabezpečuje nízkonákladový dopravca Wizz Air. Letisko Košice sa zaraďuje medzi trojicu najrýchlejšie rastúcich letísk v rámci EÚ. V priebehu minulého roka prešlo bránami letiska takmer 357–tisíc cestujúcich, čo predstavuje medziročný nárast o 50 percent. Letisko organizuje pravidelné lety do siedmich destinácií. Naproti tomu Letisko Bratislava vybavilo za prvých 9 mesiacov tohto roka na príletoch a odletoch 1,2 milióna pasažierov, čo znamená medziročný nárast v počte prepravených pasažierov o 13,5 percenta.

 

Viera Ružinská
Pravda, 10.11.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards