Začal sa ďalší výpredaj Grécka: rozpredajú prístavy, letiská aj národnú banku (Aktuality.sk)

 Martin Vlachynský vysvetlil slabý dopyt o grécke štátne podniky 23.10.2015 v článku na Aktuality.sk

Začal sa ďalší výpredaj Grécka: rozpredajú prístavy, letiská aj národnú banku (Aktuality.sk)

Verí ešte niekto, že to Gréci s privatizáciou myslia úprimne a vážne? Veľkí hráči sa už zlietajú.

 Predaj štátneho majetku súkromným investorom je pre Grékov mimoriadne bolestivá záležitosť. Aj to je možno dôvodom, prečo sa im privatizácia zatiaľ akosi nedarí.

 A to musia predajom štátneho majetku získať 50 miliárd!

Nie, že nedarí. Ona sa nekoná. Prečo? Je vôbec reálna zmysluplná privatizácia v Grécku? Pre koho bude nakoniec výhodná?

Po vzore východných Nemcov
Gréci založili ešte 1. júla 2011 fond Hellenic Republic Asset Development Fund (HRASDF), ktorý je niečo, ako fond Treuhand, ktorý založili v niekdajšom post-socialistickom Východnom Nemecku.

„Cieľom fondu Treuhand bolo oddeliť privatizáciu východonemeckých podnikov od politických procesov a podniky na predaj 'predpripraviť' (ozdraviť),“ vysvetľuje analytik INESS-u Martin Vlachynský.

„Podobne ako v Nemecku, aj v Grécku sa reálna hodnota socialistických podnikov ukázala hlboko pod pôvodnými odhadmi. V Nemecku to však bolo čiastočne zavinené aj prechodom na západnú marku, čo extrémne zvýšilo dlhy týchto podnikov,“ konštatuje Vlachynský.

Čo ponúka grécky fond do privatizácie?
Akcie spoločností:

Athens International Airport S.A.: aténske medzinárodné letisko
Hellenic Petroleum (HELPE): najväčšia ropná spoločnosť na Balkáne
ODIE: grécke konské dostihy
Ellinikon: medzinárodné letisko v Aténach
LARCO: ťažobná spoločnosť, jeden z najväčších producentov niklu a železa na svete.
EYDAP: Aténske vodárne a kanalizácie
EYATH: Solúnske vodárne a kanalizácie
OLP: prístav v meste Pireus, najväčší prístav v Grécku
OLTH: Solúnsky prístav
OPAP: grécka futbalová prognostická organizácia
ALPHA Bank: druhá najväčšia grécka banka
National Bank: národná banka
Piraeus Bank: jednej z najväčších bánk v krajine
Práva

na sklady zemného plynu v Južnej Kavale,
v Štátnej lotérii,
v 39 regionálnych letiskách
Mobilného spektra
mobilných telefónnych frekvencií
Majetkové práva v OPAP: Gréckej futbalovej prognostickej organizácii a hlasovacie práva v

ELTA: grécka pošta
v 10 prístavoch.
Nakupovať mal Gazprom
Čakať od tejto privatizácie konkrétne výsledky, to naozaj nie je je jednoduché. Gréci už niekoľkokrát avizovali záujem privatizovať.

Rokovali so silnými ruskými, čínskymi a inými spoločnosťami, ale bez konkrétnejšieho výsledku.

O 1,3 miliardovom príjme z privatizácie sa hovorilo už v roku 2013. V tom čase bol najhorúcejším kandidátom na kúpu gréckeho plynárenského koncernu DEPA ruský Gazprom.

Ten bol údajne pripravený ponúknuť 1,9 miliardy, ale nakoniec sa obchod neuskutočnil.

„Nedostali sme dostatočné záruky, že sa finančná situácia spoločnosti DEPA nebude po uskutočnení transakcie zhoršovať,” znelo stanovisko Gazpromu.

Keď sa o Gazprome hovorilo ako o najväčšom favoritovi na získanie DEPA, v EÚ to vyvolalo obavy.

Gazprom totiž chce naplno expandovať do Európy – a raz už narazil. V septembri roku 2012 začala Európska komisia protimonopolné vyšetrovanie tohto ruského koncernu pre údajnú nekalú súťaž.

Bordel v štátnych podnikoch
Martin Vlachynský z INESSu tvrdí, že slabší záujem o grécke štátne podniky má svoje opodstatnenie.

„Mnohé štátne podniky sú v katastrofálnom stave a ich odhadovaná hodnota sa v minulosti ukázala ako veľmi iluzórna. Veľkou brzdou pre investorov je aj pretrvávajúce riziko, nikdy si nemôžu byť istí, či sa rozbehnutá privatizácia nezastaví, či podniky nebudú ochromené štrajkmi, či krajina predsa len nevypadne z Eurozóny,“ konštatuje.

No a dnes je podľa neho najväčší záujem o prístavy, letiská, a energetické podniky - ale všetko je len otázka správnej ceny.

„Investície sú len otázka matematiky - porovnanie možných budúcich výnosov vyvážených rizikom, s nákladmi kapitálu.“

Nemci chcú letiská
Záujem privatizovať letiská v turisticky atraktívnych lokalitách, vrátane Korfu a Mykonosu, oslovil nemeckých investorov.

O 14 regionálnych letísk prejavila záujem spoločnosť Fraport. Za koncesie na prevádzku zaplatili 1,234 miliardy eur, tieto letiská by mohli využívať 40 rokov. Okrem toho by tam investovali ďalších 1,4 miliardy eur.

Začiatkom októbra sa objavili správy, že Nemci po návšteve letísk začali tlačiť vládu k nižšiemu nájmu, ale to Atény odmietajú.

Pritlačení k múru?
Gréci sú svojim spôsobom pritlačení k múru. Ako pripomína Vlachynský, otázka neznie, či Gréci chcú privatizovať, ale ide o to, že naozaj nemajú na výber.

„Je to podmienka vyplácania pôžičiek a mnohé štátne podniky sú zároveň čiernou dierou pre grécky rozpočet,“ podotýka.

Predpovedať, či privatizácia v Grécku bude úspešná, respektíve, či a ako vôbec prebehne, nie je vôbec jednoduché.

Jedny voľby a bude...
Pokojne stačia ďalšie voľby, nástup odporcov privatizácie a platenia štátneho dlhu, a všetko sa môže začať od znova. Ďalšie rokovania s veriteľmi, vyhrážania na oboch stranách, tvrdohlavé vyhlásenia, politické pózy…

„Privatizácia je spätá s celkovým ekonomickým a politickým zdravím Grécka. Ak sa krajina stabilizuje a začne rásť, pôjde dobre aj privatizácia. Ak nie, privatizácia sa zrúti spolu s plánom záchrany Grécka. Kľúčová je tu najmä otázka gréckeho dlhu, ktorý je v momentálnej situácii neudržateľný a mnoho by na tom nezmenila ani 100 % úspešná privatizácia,“ dodáva Martin Vlachynský.

Čo dodať? Hádam len to, čo a ako bude v Grécku pokračovať, to si dnes, po skúsenostiach z ostatných rokov, nedovolí predpovedať nikto.

Aktuality.sk, 23.10.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards