Štát nevie zrátať svoje nehnuteľnosti, niektoré zbytočne chátrajú (Sme)

Ako povedal pre Sme 27.9.2015 Radovan Ďurana, potenciál úspor spočíva práve v tom, že jedno ministerstvo dokáže previesť alebo prenajať voľné priestory inému subjektu. Pokiaľ vzniknú správcovia na každom ministerstve, a nebudú nútení koordinovane spravovať majetok, prínosy budú obmedzené.

Štát nevie zrátať svoje nehnuteľnosti, niektoré zbytočne chátrajú (Sme)

Predstavy ministra vnútra Roberta Kaliňáka o zriadení štátnej realitky nevyšli. Vznikne však centrálny register nehnuteľností.

BRATISLAVA. Koľko nehnuteľností vlastní štát? Aká časť z nich je využitá a aká chátra? Na tieto základné otázky dnes nevie odpovedať žiadna štátna organizácia. Hoci minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) mal začiatkom volebného obdobia v tomto smere veľké plány, zišlo z nich.

Ohlásená pasportizácia budov, do ktorej sa pred troma rokmi jeho rezort pustil, nič konkrétne neukázala. Naopak, celý proces sa má v budúcom roku začať odznova. Tentoraz pod záštitou ministra financií Petra Kažimíra.

„Od 1. januára 2016 bude zriadená centrálna evidencia majetku,“ uviedol tlačový odbor ministerstva financií. Plánovaný register by sa podľa neho mal vybudovať za rok. „Jednotliví správcovia majú zákonnú povinnosť zaevidovať užívaný majetok počas roka 2016,“ dodal rezort.

Napriek tomu, že Smer hovorí o centralizovaní majetku už roky, jeho plány nie sú konkrétne. Ministerstvo financií dnes nevie povedať ani to, koľko bude vlastne od januára správcov majetku. Podľa rezortu je však cieľom „čo najnižší počet“.
Zlyhanie za milióny

Pôvodný zámer, ktorý prezentoval Kaliňák ešte v roku 2012, bol jasnejší. Ohlasoval vznik akejsi „štátnej realitky“. Spravovať mala všetky nehnuteľnosti, ktoré si štátne organizácie dlhodobo obhospodarujú samy.

Ústup od tohto modelu označuje analytik INESS Radovan Ďurana za zlyhanie. „Súčasný stav je jasným signálom zlyhania, potenciál úspor bol nevyužitý, verejná správa mohla ušetriť milióny eur,“ upozorňuje.

Efektívna správa nehnuteľností je projekt, o ktorom sa hovorí minimálne od roku 2009 a kľúčovým bodom správy nehnuteľností je podľa neho „prekročenie tieňa rezortizmu“.

„Potenciál úspor spočíva práve v tom, že jedno ministerstvo dokáže previesť alebo prenajať voľné priestory inému subjektu. Pokiaľ vzniknú správcovia na každom ministerstve, a nebudú nútení koordinovane spravovať majetok, prínosy budú obmedzené,“ dodáva Ďurana.

Na otázku, prečo Kaliňák od štátnej realitky napokon ustúpil, ministerstvo neodpovedalo. Kažimír zas tvrdí, že „to nebolo potrebné“.
Každý je správcom

Do súpisu majetku sa pôvodne pustilo vnútro, a to v súvislosti s reformou štátnej správy ESO, v rámci ktorej  presúvalo viaceré úrady.

O výsledkoch reformy vie dnes rezort povedať len to, koľko štvorcových metrov využívajú rôzne štátne inštitúcie či koľko štvorcových metrov si štátna administratíva prenajíma.

„V súčasnosti každý správca spravuje majetok štátu, ktorým zabezpečuje plnenie svojich úloh,“ odpovedal Kaliňákov tlačový odbor.

To, že štát dlhodobo nemá prehľad o tom, čo vlastní, považuje za chybu aj šéf INEKO Peter Goliaš. „Pri sledovaní efektivity jednotlivých budov by sa rôzne úrady mohli presťahovať a nepotrebný majetok by sa mohol predať,“ vysvetľuje Goliaš.

Príkladom sú podľa neho prípady, keď rôzne menej využité úrady sídlia v centrách miest v prenajatých budovách, pričom štát má ďalej od centra vlastné priestory.
Zmätok v rezortoch

Či sa niečo zmení od budúceho roka, je otázne. V novom systéme centralizovania štátneho majetku, ktorý má Kažimír spustiť už o tri mesiace, majú totiž rezorty zatiaľ zmätok.

Kým podľa ministerstva financií by sa rezorty mali dohodnúť navzájom či so svojimi podriadenými organizáciami, kto bude určený za spoločného správcu majetku, viaceré rezorty to vidia inak.

„Zákon takú povinnosť nestanovuje, je to len možnosť ministerstva, ktorá nie je časovo limitovaná,“ reagoval hovorca ministerstva zdravotníctva Peter Bubla.

Podobne odpovedali aj viaceré ďalšie rezorty. Ministerstvá školstva či zahraničia hovoria, že aj po januári zostanú správcami svojich majetkov.

Na centralizáciu sa nechystá ministerstvo dopravy ani ministerstvo spravodlivosti.

„Zo zákona nevyplýva rezortu povinnosť zriadiť centrálnu správu majetku štátu. Majetok budú naďalej spravovať príslušní správcovia – jednotlivé rozpočtové organizácie,“ povedala hovorkyňa ministerstva spravodlivosti Alexandra Donevová.

Peter Kováč

Sme, 27.9.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards