Slovensko je vo finále boja o Land Rover (Pravda)

Každá investícia má špecifické požiadavky, dostatok kvalifikovanej pracovnej sily, geografia, sieť subdodávateľov, detaily pritom pozná len sám investor, preto je nemožné posúdiť šance jednotlivých krajín, komentoval podnikateľské prostredie 22.7.2015 Martin Vlachysnký.

Slovensko je vo finále boja o Land Rover (Pravda)

Už nasledujúce týždne by mali dať odpoveď na otázku, či Slovensko získa v medzinárodnej konkurencii investíciu v hodnote 1,85 miliardy dolárov, alebo nie. V závode na výrobu luxusných terénnych vozidiel Land Rover a v subdodávateľských spoločnostiach by prácu mohlo nájsť až osemtisíc ľudí. Okrem Slovenska a Poľska sú podľa ministra hospodárstva Vazila Hudáka v hre stále napríklad aj Spojené štáty americké, ktoré však pre investora nemusia byť výhodné pre vyššiu cenu práce.

V stredoeurópskom regióne rebríčky hodnotenia podnikateľských prostredí síce mierne favorizujú Poľsko, odborníci však tvrdia, že oproti severnému susedovi máme výhodu v stabilite meny euro a v kvalitnej pracovnej sile. Vláda chce ísť pri investícii na maximum. Minister hospodárstva Vazil Hudák pripúšťa úľavy v hodnote ôsmich až deviatich percent. Vznikla tiež nová funkcia splnomocnenca pre strategické parky, ktorý má budúcim investorom pomáhať s infraštruktúrou.

„Ťažko sa hovorí o konkrétnych číslach, pretože to závisí od rozsahu investície, od konkrétnej investície, od druhu investície, ako sa reguluje európskymi normami, ale hovoríme niekde do ôsmich až deviatich percent z celkového rozsahu investície,“ odpovedal minister Hudák na otázku denníka Pravda, čo to znamená, ísť pri úľavách na maximum.

Rokovania sú pritom podľa neho také horúce ako dnešné dni. „Naozaj sme vo finálnej fáze, kde sa rozhoduje medzi Slovenskom a ďalšími dvoma lokáciami,“ dodáva. Tou treťou lokalitou majú byť práve Spojené štáty americké. Hoci podľa dohody s investorom minister tvrdí, že sa má v tajnosti uchovať aj jeho meno, rokuje sa každý deň.

„Každá investícia má špecifické požiadavky, dostatok kvalifikovanej pracovnej sily, geografia, sieť subdodávateľov, detaily pritom pozná len sám investor, preto je nemožné posúdiť šance jednotlivých krajín,“ hovorí analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský.

Slovenskou výhodou je euro. „Pri mene euro je predpoklad vyššej stability, čo môžu podnikatelia vnímať veľmi pozitívne, ak plánujú vyrábať pre európsky trh,“ konštatuje riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina, ktorý vníma kladne aj relatívne dobrú infraštruktúru a kvalitnú pracovnú silu. Vzhľadom na to, že podnikateľské prostredie Poľska a Slovenska považuje za podobné, hlavnú rolu podľa neho zohrajú stimuly.

Za najväčšiu nevýhodu Poľska, naopak, odborníci považujú slabo rozvinutý subdodávateľský priemysel. Slovensko zase pokročilo v kvalite pracovnej sily, keď prijalo zákon o odbornom vzdelávaní, čo by malo priniesť väčšie prepojenie vzdelávania s praxou. „Na Slovensku máme viac ako 320 subdodávateľov automobilového priemyslu, pre automobilový priemysel je to nesmierne dôležité,“ hovorí Jaroslav Holeček, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu. „V prospech Slovenska môže hrať do karát aj silne etablovaný automobilový priemysel,“ dodáva Holeček.

Prípadným investorom by mal pomáhať nový splnomocnenec vlády pre strategické parky, ktorým sa stal Viktor Stromček. Ten je aj štátnym tajomníkom ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Stromček má pomáhať s budovaním strategických parkov a so zlepšovaním infraštruktúry. Strategické parky majú byť jednou zo základných podmienok pre úspešné postavenie automobilového závodu aj podľa Zväzu automobilového priemyslu.

„Našou snahou je získať každú potenciálnu investíciu,“ skonštatoval Stromček. Urýchliť procesy v prospech významných investorov sa vláda snažila aj prijatím novely zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií. Novela má urýchliť procesy spojené so stavebnými povoleniami či s územnými plánmi a ich zmenami.

Vlastníkom britského Land Roveru je indická spoločnosť Tata Motors. Automobilka počas minulého roku prvýkrát postavila závod mimo Európy, keď vybudovala závod v Číne. Jeho ročná výroba môže dosiahnuť 130-tisíc vozidiel.

Linda Nagyová

Pravda, 22.7.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards