Fico zdvihol zľavu vo vlakoch pre dochádzajúcich na polovicu (Sme)

Dopravca je politikmi nútený robiť sociálnu politiku a nemôže sa o firmu starať ako zodpovedný hospodár, konštatoval politiku dopravcov pre denník Sme dňa 28.1.2015 Martin Vlachynský.

Fico zdvihol zľavu vo vlakoch pre dochádzajúcich na polovicu (Sme)

Vláda pripúšťa, že nakoniec môže na svoju štedrosť doplatiť. Výpadok tržieb dopravcov by muselo vykryť ministerstvo dopravy.

BRATISLAVA. Po dôchodcoch a študentoch sa cesta vlakom môže oplatiť aj ľuďom, ktorí dochádzajú do práce. Vláda v stredu schválila návrh, podľa ktorého budú mať už od februára zľavu vo výške 50 percent.

Opatrenie sa bude týkať všetkých zamestnancov, ktorí využívajú predplatné týždenné a mesačné cestovné lístky.

„Chceme, aby aj ľudia, ktorí cestujú za prácou a platia cestovné, ušetrili pár eur,“ povedal v stredu po rokovaní vlády premiér Robert Fico (Smer).
Zamestnanosť to nezvýši

Vláda argumentuje podporou mobility pracovnej sily a zatraktívnením železničnej dopravy. Odborníci to pokladajú za nezmysel.

Napríklad obojsmerný mesačný lístok na vzdialenosť 30 kilometrov stojí 21 eur. S novou zľavou by to bolo pätnásť eur.

Súčasný rozsah zliav je už taký vysoký, že väčšina dochádzajúcich naozaj neušetrí viac ako pár eur mesačne. Obojsmerný týždenný lístok zaručuje nižšie cestovné o 35 percent. Kto má obojsmerný mesačný lístok, má zľavu 45 percent.

„Je to politické rozhodnutie vlády, ktoré nebude mať žiadny pozitívny dosah na ekonomiku. Zvýšenie zamestnanosti neprinesie,“ reaguje prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Rastislav Machunka.

Vláda dokonca pripúšťa, že nakoniec môže na svoju štedrosť aj doplatiť. Ak výpadok tržieb dopravcov nevykompenzuje prírastok cestujúcich, stratu bude nútené vykryť ministerstvo dopravy.

Odhaduje sa, že Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá zabezpečuje absolútnu väčšinu vnútroštátnych a regio〜nálnych spojov v krajine, môže prísť o 1,3 milióna eur.
Väčšia potreba dotácií

„Dopravca je politikmi nútený robiť sociálnu politiku a nemôže sa o firmu starať ako zodpovedný hospodár,“ hovorí analytik INESS Martin Vlachynský.

„Už dnes bežné (regulované) cestovné pokrýva len asi tretinu nákladov železníc, ďalšie zľavy budú znamenať len väčšiu potrebu dotácií, ktoré si cestujúci v konečnom dôsledku zaplatia sami, napríklad cez vyššiu DPH,“ tvrdí analytik.

Polovičné cestovné bude možné využiť v druhej vozňovej triede každého vlaku, na ktorý štát prispieva na základe zmluvy vo verejnom záujme. Okrem Železničnej spoločnosti Slovensko sa to týka aj súkromnej spoločnosti RegioJet, ktorá prevádzkuje osobnú železničnú dopravu na trase Bratislava – Komárno.

„To nemá nič spoločné so sociálnym balíčkom. Sociálny balíček funguje vtedy, keď mieri k tým, ktorí potrebujú pomoc. Toto je skôr volebný úplatok,“ povedal Radim Jančura z RegioJetu. „Je to nielen pre robotníkov, ale pre všetkých, ktorí majú týždenný alebo mesačný lístok. To znamená aj pre ľudí z biznisu, manažérov.“
Na zákazníka, nie na vlak

Cestovné lístky na zľavnenú prepravu budú vydávané na meno konkrétneho zákazníka, ale nie na konkrétny vlak.

V EC spojoch nebudú musieť platiť príplatok, ako je to dnes. Len cesta vlakom kategórie SC (SuperCity) si bude vyžadovať príplatok za miesto, takéto vlaky sú povinne miestenkové.

Predplatné lístky sa vydávajú najviac na vzdialenosť 210 kilometrov.

Žiaci, študenti a dôchodcovia majú od 17. novembra nárok na bezplatnú prepravu. Odhadovaný výpadok tržieb dopravcov je 13 miliónov eur.

Jozef Čavojec

Sme, 28.1.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards