Investičné stimuly v rokoch 2017- 2022

Investičné stimuly sú nástroje porušujúce trhové princípy. Tento fakt si uvedomuje väčšina ekonómov aj politikov, no zároveň sú obhajované ako nevyhnutné a relatívne lacné opatrenia na postrčenie ekonomiky vpred, či vyhrávanie medzinárodných súbojov o veľké súkromné investície.

Investičné stimuly v rokoch 2017- 2022
Teoretické rozpracovanie témy investičných stimulov je dostupné v publikácii z roku 2013 pod názvom Investičné stimuly - Tvorba nových hodnôt alebo prerozdeľovanie existujúcich? Čitateľ v nej nájde aj spracované dáta o stimuloch za obdobie 2002 – 2012. Ďalšiu sadu dát sme spracovali v roku 2017. Aktuálne prichádzame s novou publikáciou Investičné stimuly v rokoch 2017- 2022.

Jej hlavné zistenia:

  • V rokoch 2017- 2022 sa udelilo 75 investičných stimulov v celkovej hodnote vyše 272 miliónov eur na projekty, ktoré mali vytvoriť dokopy 9 575 pracovných miest.
  • Priemerný náklad na jedno vytvorené pracovné miesto bol 28 524 eur.
  • Priemerná výška oprávnených investičných nákladov dosiahla približne 21,5 milióna eur.
  • Priemerná výška investičného stimulu presiahla sumu 3,6 milióna eur, teda cca 17 % z oprávnených investičných nákladov. Jeden investičný stimul mal v priemere vytvoriť 128 pracovných miest.
  • Relatívne náklady na investičné stimuly v porovnaní s predchádzajúcim obdobím klesli. Za sledované obdobie dosiahol podiel investičných stimulov 1,62 % objemu peňazí vybraných na dani z príjmu právnických osôb.
  • Košický a Trnavský kraj získali najväčší objem investícií. Každý stimuloval za sledované obdobie investície v hodnote takmer 360 miliónov eur.
  • Kým analýza dát z rokov 2002- 2016 odhalila, že viac než 75 % objemu investičných stimulov išlo do okresov s podpriemernou nezamestnanosťou, za roky 2017- 2022 počtom “zvíťazili” okresy s nadpriemernou nezamestnanosťou. Smerovalo tam celkovo cez 53 % štátnej pomoci.
Politika investičných stimulov napriek našej kritike pokračovala aj v období 2017 – 2022. Oproti minulosti prišlo však k ich výraznejšiemu nasmerovaniu do okresov s nadpriemernou nezamestnanosťou. Konkrétne parametre udelených stimulov (najmä stimul na jedno pracovné miesto) sú však naďalej veľmi premenlivé, postavené viac-menej na náhode, teda na tom, aké investície sú práve na stole.

INESS naďalej zdôrazňuje potrebu prejsť od stimulovania vybraných „víťazov“ prostredníctvom investičných stimulov k zlepšovaniu podnikateľského prostredia ako celku, ktoré pomôže plošne domácim aj zahraničným firmám na Slovensku, starým aj práve začínajúcim.

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards