Zákaz je najľahšia aj najhoršia regulácia

Regulátor nebol za takmer tri roky schopný dohnať tempo zmien v rámci zdieľanej ekonomiky. Črtá sa ale návrh zákona, ktorý by podporil inovácie a najmä umožnil zákazníkom cestovať komfortne a flexibilne.

Zákaz je najľahšia aj najhoršia regulácia

Autor je analytik INESS

Pred dvoma mesiacmi musel Uber vypnúť aplikáciu na Slovensku. Nie preto, že by o jeho služby prestali mať záujem zákazníci alebo by sa vodičom nepáčili podmienky. Dôvodom bola nečinnosť politikov a úradníkov. Za takmer tri roky neboli schopní prispôsobiť regulácie z minulého storočia technológiám 21. storočia. Za takmer tri roky, čo u nás mohla táto forma zdieľanej ekonomiky fungovať, si prostredníctvom nej privyrobili tisícky ľudí. Pred vypnutím mal Uber okolo 650 aktívnych vodičov. Na platforme sa však vodiči rýchlo striedajú. Viac ako polovica skončí s jazdením do pol roka a väčšina jazdí len 10 – 15 hodín do týždňa. Mňa osobne v Bratislave viezli učitelia, mamička na materskej, mnoho dôchodcov, jeden Bulhar, ale aj nepočujúci vodič.

 

Výhody zdieľanej ekonomiky

Zdieľaná ekonomika je flexibilná príležitosť pre tých, ktorí majú inak problém si privyrobiť. Títo ľudia dokázali v roku 2017 utŕžiť priemerne 8,9 eura v hrubom na hodinu pred odpočítaním nákladov. Rovnako dôležitý je aj potenciál týchto služieb do budúcnosti. Medzi rokmi 2016 a 2017 vzrástol celkový počet jázd o 230 percent. Ak bude môcť Uber znova fungovať, tak môžeme očakávať rastúci vplyv zdieľanej ekonomiky. Zdieľaná ekonomika prinášala výhody aj druhej strane platformy zákazníkom. Tí mali dostupnú kvalitnú a často lacnejšiu službu prepravy v porovnaní s tradičnými poskytovateľmi. Spolu odviezol Uber až stotisíc rôznych zákazníkov, z ktorých desať percent boli zahraniční turisti z viac ako stovky krajín celého sveta. Títo ľudia využívali Uber predovšetkým v špičkách a v čase, keď tradiční poskytovatelia osobnej prepravy nestíhali. Teda napríklad piatok a sobotu večer.

 

Ohrozenie

Tieto výhody zdieľanej ekonomiky sú však ohrozené, ak sa nezmenia regulácie a zákony. Tie na Slovensku rozoznávajú len dve kategórie vodičov: autobusárov a taxikárov. Vodiči zdieľanej ekonomiky však nie sú ani jedno, ani druhé. Sú to voľnočasoví vodiči, ktorí si namiesto večerného pozerania reality show idú privyrobiť, aby mohli napríklad zobrať ženu a deti cez leto na dovolenku. Čo treba spraviť, aby sme zo Slovenska nespravili čiernu dieru bez inovácií? Nie je to žiadna atómová fyzika, stačí zrušiť zbytočné a nákladné regulácie, ktoré nikomu nepomáhajú. Časť týchto regulácií sú zbytočnosti ako napr. skúška odbornej spôsobilosti, kde musí potenciálny taxikár poznať maximálnu povolenú rýchlosť v obci na Ukrajine. Druhá časť sú regulácie, ktoré Uber nahradil niečím novším a lepším, napríklad keď má Uber namiesto označenia vozidla a taxametra aplikáciu, ktorá vypočítava cenu jazdného, transparentne eviduje tržby a zákazník vidí auto prichádzať na mapke aplikácie.

 

Novela dobrým smerom

Momentálne na ministerstve dopravy a výstavby pracujú na novele zákona o cestnej doprave, ktorá ide dobrým smerom. Plánuje sa zjednodušiť vstup na trh osobnej prepravy a zrušiť spomínané regulácie. Okrem toho však treba, aby sa pridalo aj ministerstvo vnútra a v zákone o cestnej premávke zrušilo povinnosť vykonávať psychotesty, ktoré pozostávajú z triviálneho testovania reflexov ťukaním do klávesnice. Ak sa toto všetko podarí, Slovensko sa môže pridať ku krajinám, ktoré vítajú a nezakazujú inovácie. A to je dobrá správa pre všetkých.

Róbert Chovanculiak

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards