Facebook pre kritiku mení pravidlá predávania reklamy (HN)

Martin Vlachynský hodnotil zdaňovanie korporácií pre HN. 10.1.2018 

Facebook pre kritiku mení pravidlá predávania reklamy (HN)

Digitálne obry sa nesprávajú férovo nielen v cudzine, ale ani vo svojej domovine. Problémy s platením majú aj v Spojených štátoch, v Austrálii začala v júli platiť takzvaná Google daň, internetový vyhľadávač obvinila už aj Čína. Ide hlavne o vyhýbanie sa plateniu za zahraničné príjmy, vďaka diere v daňovom zákone. Vlna kritiky, ktorá spoločnosti opäť bičuje, vyústila do rozhodnutia zmeniť pravidlá hry. "Facebook prechádza na lokálnu predajnú štruktúru v krajinách, v ktorých máme pobočky. To znamená, že všetky príjmy z reklamy spravované miestnymi tímami budú v danej krajine aj účtované," uviedol pre HN Jan Sciegienny z tlačového oddelenia. Slovensko však v súčasnosti takúto pobočku nemá. Problémy so zdaňovaním internetových gigantov však majú aj samotné Spojené štáty, kde spoločnosti sídlia.

Nezdanených tritisíc miliárd

Momentálne majú americké firmy povinnosť odviesť štátu dane v hodnote 35 percent z výšky zahraničných príjmov. Ak však tieto peniaze reinvestujú v zahraničí, nemusia túto daň zaplatiť. Táto výnimka vytvorila priestor na to, aby mnohé firmy zadržiavali svoje príjmy v zahraničí a vyhli sa tak zdaneniu. Podľa odhadov Spoločného výboru pre výber daní, ktorý spadá pod americký Kongres, majú takto americké spoločnosti v zahraničí približne 2,6 tisíca miliardy dolárov, podľa iných odhadov dokonca až tritisíc miliárd. Tieto praktiky využívajú aj internetové giganty ako Facebook či Google a často preto čelia kritike. Ešte v roku 2016 americká obdoba našej finančnej správy obvinila Facebook, že prevádzala peniaze do Írska, aby z nich nemusela platiť americkú 35-percentnú daň. Sociálnej sieti vtedy hrozilo, že bude musieť doplatiť daň vo výške tri až päť miliárd dolárov. V roku 2017 čelil Google spolu s Facebookom, Microsoftom a ďalšími veľkými spoločnosťami obvineniam z krátenia daní aj v Austrálii, na čo vláda reagovala zavedením takzvanej Google dane. V prípade, že austrálski daniari zachytia umelé transfery peňazí s cieľom krátiť dane, hrozí im pokuta vo výške 40 percent z prevádzanej sumy. Podľa informácií Holandskej obchodnej komory Google v roku 2016 previedol na Bahamy 16 miliárd eur, o štyri miliardy viac ako v roku 2014. Urobil to vďaka praktike nazývanej ako holandský sendvič či írska dvojitá, ktorá spočíva v presune peňazí z jednej írskej spoločnosti vlastnenej Googlom do holandskej pobočky a z nej zasa do druhej írskej spoločnosti so sídlom na Bahamách.

Legálne sú firmy čisté

Ako upozorňuje ekonóm z Ekonomického ústavu SAV Boris Hošoff, "z legálneho hľadiska tieto firmy nespravili nič zlé, čo už tak celkom neplatí, keď sa pozrieme na morálny rozmer ich správania a neplatenia daní." Spoločnosti využívajú podľa neho roztrieštenosť európskych daňových systémov a nejednotnosť krajín pri riešení únikov. Globalizácia totiž zmenila spôsob fungovania firiem, je potrebné medzinárodné zdaňovanie, a tam sa objavuje problém, ako určiť, kde vzniká pridaná hodnota. "Výsledok je potom taký, že štáty súperia o dane týchto spoločností nastavovaním pravidiel tak, aby tieto firmy vykazovali tvorbu hodnoty a zdaňovali zisky práve u nich," vysvetlil analytik INESS MartinVlachynský. V posledných rokoch sa tento problém prehĺbil, digitalizácia totiž globalizáciu zintenzívnila

Kristína Vantrubová 10.1.2018 

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards