INESS

Institute of Economic and Social Studies

skeng facebook twitter rss youtube

Môj dar:

Ďakujeme.sk
Market Finesse
Objednať Market Finesse
Cena Nadacie Orange za rok 2014banner-3banner-1banner-2

Blog

Novinky zo sveta zdieľania

Róbert Chovanculiak, 19.02.2016 10:53 , zaradenie Blog

Svet zdieľanej ekonomiky sa neustále vyvíja a mení. Tento vývoj je poháňaný predovšetkým troma silami: podnikateľským objavovaním, snahou regulátorov zaškatuľkovať jej fungovanie a výskumníkmi analyzujúcimi jej prínos. Výslednicou všetkých troch síl je dnešný stav zdieľanej ekonomiky.

Začneme od konca s výskumom. Podľa novej štúdie vypracovanej ekonómami z inštitútu Europe Economics pre Európsky parlament má zdieľaná ekonomika potenciál v budúcnosti rôznymi kanálmi znižovať príjmovú a majetkovú nerovnosť. Chudobnejší ľudia nebudú musieť investovať množstvo svojich peňazí do statkov strácajúcich na hodnote , ale budú môcť väčšiu časť svojho majetku investovať. Z dôvodu poklesu celkového dopytu po kapitáli poklesne jeho cena a stane sa dostupnejší aj pre chudobnejších. A zdieľaná ekonomika prinesie nové pracovné príležitosti pre chudobnejších ľudí a zároveň poslúži aj tam, kde to jej predchodcovia nerobili – napr. v chudobnejších častiach miest.

 
Hlavným prínosom tejto štúdie je však odhad príspevku zdieľanej ekonomiky vo forme lepšieho využívania (inak nevyužívaných) kapacít. Štúdia odhaduje, že zdieľaná ekonomika má potenciál v budúcnosti priniesť až 572 miliárd eur ročne (HDP Slovenska je 78 mld. eur). Toto je však potenciál, ktorý predpokladá, že regulátori nezahatajú zdieľanej ekonomike cestu. Ak tak spravia, odhady pridanej hodnoty zdieľanej ekonomiky môžu klesnúť o 18 až 134 miliárd eur ročne.
 
Tým sa dostávame k druhej sile, ktorá formuje vývoj zdieľanej ekonomiky – regulátorom. Tí síce nikde nespia, ale niekedy môžu pomôcť zamietnuť podivné požiadavky na reguláciu zdieľanej ekonomiky. Napr. pred pár týždňami zaznamenal Uber víťazstvo v Londýne. Miestny regulátor dopravy vyhodnocoval požiadavky odporcov Uberu, aby mal zakázane ukazovať v aplikácii polohu áut na prenájom v reálnom čase, mal nariadenú minimálnu päť minútovú čakaciu dobu medzi objednaním a nastúpením do auta,  či musel umožňovať objednávku jazdy na 7 dní dopredu. Toto všetko bolo zmietnuté zo stola. Odporcovia Uberu sa však nezastavili a ich najnovšou reakciou je vytvorenie crowdfundingovej zbierky, ktorej cieľom je vyzbierať 600 000 £, aby mohli dať prešetriť udelenie licencie Uberu, ktorá mu umožňuje podnikať súkromná transportná služba od roku 2012. 
 
Uber čelí tlaku aj inde vo svete. V Kalifornii mu hrozí pokuta 7,6 milióna eur za to, že nereportoval všetko, čo miestny regulátor vyžadoval: štatistiky o všetkých akceptovaných a odmietnutých jazdách, poštových smerovacích číslach začiatku a konca každej jazdy, precestovaných kilometroch, množstve a percente požiadaviek na bezbariérové automobily atď. 
 
Reakcie Uberu sú rôzne. Napr v New Yorku zareagoval na protesty taxikárov znížením cien cestovného o 15 %, čo ešte viac zvýhodnilo jeho služby. Naopak v holandskej centrále sa mu zasa podarilo zakázať účty dvoch klientov, ktorí boli v skutočnosti pracovníci maďarského Národného úradu pre dane a clá.
 
Tým sa dostávame k poslednému faktoru, ktorý najvýraznejšie ovplyvňuje vývoj zdieľanej ekonomiky – sila podnikateľského objavovania. Jednu novinku v oblasti zdieľania máme aj na Slovensku a volá sa yuVe. Potrebujete, aby vám niekto opravil,  alebo vy viete opraviť kotol, vyčistiť bazén, obrúsiť parkety, či vyčistiť komín? Táto aplikácia vám pomôže sa spojiť s druhou stranou, vďaka čomu si obaja polepšíte.
 
Niektorí považujú túto časť zdieľanej ekonomiky (pomocné práce a krátke pracovné kontrakty) za problematickú. Ľudia totiž strácajú istoty pevného zamestnania a zarábajú si viac príležitostným spôsobom. V tomto novom „zamestnávateľskom“ vzťahu majú vraj platformy silnú pozíciu a tak tlačia kontraktorov do nevýhodných pozícií. Nič však nemôže byť ďalej od pravdy,
 
Dnes sú „zamestnanci“ platforiem to najcennejšie, čo platformy majú. To je dôvod, prečo napr. Uber plánuje svojím potenciálnym jazdcom ponúknuť zriadenie bankových účtov a možnosť vyplácania peňazí v deň, keď jazdili (nie týždenne ako to robí do teraz). Rovnako zaviedol lízingovú službu so zľavami pre ľudí, ktorí nemali auto, ale radi by jazdili pre Uber. 
 
Toto Uber robí, aby dokázal zvýšiť počet jeho jazdcov, lebo to je to, čo zabezpečí, že jeho služba bude fungovať plynule. Uber však v tomto úsilí čelí konkurencii na celom svete. V USA je to Lyft a Gett  (s úvodným uvítaním na stránke „garantujeme lepšie ceny ako Uber“) alebo ArcadeCity (s možnosťou platiť v kryptomenách), v Indii je to OlaCabs a v Číne Didi Kaudi a dokonca aj na malom Slovensku je to napr. Hopin, či Liftago. Tieto spoločnosti nesúperia len o zákazníkov ale aj o jazdcov. Dostatočne vysoký počet jednotlivcov zdieľajúcich svoj kapitál a svoj voľný čas je totiž kľúčovou podmienkou fungovania akejkoľvek platformy. Môžeme tak očakávať, že čím viac platforiem, tým väčšia konkurencia a lepšie podmienky, platy a benefity pre „kontraktorov“. 
  pošli na vybrali.sme.sk  Delicious  digg  Linkuj  twitter


 

The Liberty Camp