Úradníci vyvracajú mýtus: niektoré diaľnice vôbec netreba (Aktuality.sk)

Aktuality.sk uverejnili 26.7.2017 článok o analýzach vyvracajúcich úroveň prínosu dialníc pre niektoré régiony. 

Úradníci vyvracajú mýtus: niektoré diaľnice vôbec netreba (Aktuality.sk)

Oveľa užitočnejšie ako vrážať stámilióny do ciest je investovať do vzdelania.

Najdrahšia diaľnica je tá, ktorú nepostavíme. Ak chceme znížiť nezamestnanosť v zaostalých regiónoch, musíme tam postaviť diaľnicu.

Podobné výroky zaznievajú z úst slovenských politikov veľmi často. Rétoriku si osvojil nielen premiér Robert Fico, ale aj minister dopravy Árpád Érsek.

Výstavba diaľnice však nie je zárukou prílevu pracovných pozícií. Je to mýtus. Najnovšie to potvrdili aj analytici z Inštitútu finančnej politiky (IFP), spadajúceho pod ministerstvo financií.

Malý vplyv

Rýchlostná komunikácia dokáže podľa prepočtov IFP znížiť nezamestnanosť v okrese o 0,9 až 1,6 percentuálneho bodu.

"Pre okresy s vyššou mierou nezamestnanosti môže mať diaľnica vyšší efekt. Stále je však relatívne malý a bez zvýšenia kvality ľudského kapitálu sa problém hladových dolín efektívne nerieši," tvrdia autori analýzy.

To znamená, že kvalitné vzdelanie má oveľa väčší vplyv na celkový počet ľudí bez práce.

Väčšie náklady než prínosy

Analytici prepočítali, že výstavba hypotetickej štvorprúdovej cesty od Zvolena po Rožňavu by znížila nezamestnanosť v dotknutých okresoch v rokoch 2011 až 2016 asi o 1200 až 3900 osôb.

Miera nezamestnanosti regiónu, ktorá dosiahla koncom vlaňajška 23,7 percenta, by tak bola nižšia o 0,9 až 2,9 percentuálneho bodu. Finančný prínos z väčšieho množstva pracujúcich by bol 31 až 102 miliónov eur.

Pritom celkové náklady na výstavbu by mohli dosiahnuť približne 1,4 miliardy eur. Táto suma značne prevyšuje benefity z novej cesty.

Aj inštitút INESS pred časom dospel k záverom, že výstavba diaľnic nemá jednoznačne pozitívny prínos pre zaostalejšie regióny.

Na druhej strane, experti rezortu financií nenavrhujú výstavbu diaľnic zastaviť, mohli by sme však vraj byť pri stavaní zdržanlivejší. Na niektorých miestach by vzhľadom na intenzitu dopravy stačila aj klasická, ale kvalitná dvojpruhová cesta.

Ak sa vôbec niekedy dostavia kompletná diaľnica do Košíc, mnohí súčasníci sa toho nedožijú:

Ministerstvo dopravy to vidí inak

Ministerstvo dopravy napriek záverom štúdie nemieni meniť svoje zámery. Ako povedala hovorkyňa rezortu Karolína Ducká, analýza jednoznačne hovorí, že nová infraštruktúra pomáha znižovať regionálne rozdiely.

Poukazuje na to, že v samotnej štúdii sa konštatuje, že vplyv diaľnice rastie predovšetkým v uplynulých rokoch, keď regióny súťažia o nových investorov.

"Myslíme si preto, že základný výpočet, počítajúci s výstavbou v roku 2011, nedostatočne reflektuje aktuálny stav. Vplyv na atraktivitu územia pre investorov, ale aj turistov by bol oveľa väčší, o čom sú presvedčení aj podnikatelia priamo z regiónov," reagovala Ducká.

Problematika však má ešte jednu rovinu – štát už peniaze na diaľnice nemá. Posledný úsek, na ktorý by mali byť zdroje, dostavajú podľa plánov v roku 2020.

Martin Odkladal
Aktuality.sk, 26.7.2017

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards