Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať? (Sme)

 Róbert Chovanculiak sa 26.4.2017 vyjadril pre denník Sme k prístupu štátov k zdieľanej ekonomike z pohľadu legalizácie a regulácií

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať? (Sme)

 Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

BRATISLAVA. Nespokojní taxikári sa v stredu protestne vozili po hlavnom meste. Svoje autá šoférovali minimálnou povolenou rýchlosťou.

V priebehu apríla išlo tak už o druhý protest taxikárov, ktorým sa nepáči fungovanie alternatívnej taxislužby Uber. Hovoria o protiprávnej činnosti či neoprávnenom poskytovaní služieb.

Taxikári môžu dostať úľavu

Minister financií Peter Kažimír však v alternatívnych taxikároch problém nevidí. Tvrdí, že podľa ich zistení si uberisti plnia svoje daňové a odvodové povinnosti. Problém vidí v samotnej nadnárodnej spoločnosti Uber, ktorá využíva možnosti medzinárodnej legislatívy, to znamená, že zarába na Slovensku, ale nezdaňuje tu svoje peniaze.

Proti Uberu protestovali taxikári v minulosti už aj v Maďarsku či Českej republike. V Brne napríklad súd Uber zakázal.

"Taxikári sa sťažujú na novú konkurenciu, ktorá tlačí ceny v preprave smerom nadol a tým klesajú aj ich príjmy. Je to normálna reakcia v každom odvetví na prichádzajúcu inováciu," hovorí analytik Iness Robert Chovanculiak.

Uber podobne ako Airbnb, čo je spôsob prenájmu na priváte, patria do takzvanej zdieľanej ekonomiky, kde tovary a služby neposkytujú firmy, ale obyčajní ľudia. Firma poskytne iba platformu na prijímanie tovarov či služieb. Pri tejto forme podnikania nie je potrebných toľko povolení ako pri iných regulovaných povolaniach.

Napríklad na to, aby človek jazdil cez Uber, nepotrebuje v porovnaní s klasickým taxikárom prejsť cez psychotesty, odborné testy, nemusí mať označenie ani taxameter.

"

Vzniká problém, že dve podobné služby sú rôzne regulované. Štát by mal zareagovať a znížiť regulačné zaťaženie pri klasických taxikároch a legalizovať fungovanie zdieľanej ekonomiky

"Robert Chovanculiak, Iness

Napriek tomu by mali mať uberisti povolenie na podnikanie, napríklad živnosť a musia odvádzať dane, ak zarobia nad určitú hranicu. Tou je na Slovensku 500 eur, ako vysvetľuje Miroslav Marcinčin zo Slovenskej komory daňových poradcov.

"Vzniká problém, že dve podobné služby sú rôzne regulované. Štát by mal zareagovať a znížiť regulačné zaťaženie pri klasických taxikároch a zároveň legalizovať fungovanie zdieľanej ekonomiky," myslí si Chovanculiak.

Po viacerých protestoch taxikárov už aj minister financií Peter Kažimír začal uvažovať o úľavách pre klasických taxikárov. "Názor ministerstva je, že by malo dôjsť k deregulácii, aby sa znížili náklady na fungovanie činnosti taxikárov a znížili sa nároky na výkon tohto povolania," povedal Kažimír v stredu po rokovaní vlády.

Zákaz nie je riešenie, tvrdí EK

Ako však bude štát riešiť firmy v zdieľanej ekonomike, nie je zatiaľ jasné. Svoj postoj k nej nemá vláda jasne zadefinovaný. Naopak, v štátoch ako Dánsko, Taliansko alebo Maďarsko zdieľanú ekonomiku podľa Chovanculiaka bez diskusie rovno zakázali.

Podobné pokusy sa vyskytujú aj na Slovensku. Polícia len v apríli zamietla trestné oznámenie na Uber z dôvodu neoprávneného podnikania. Polícia ho však zamietla.

Andrej Leontiev z advokátskej kancelácie TaylorWessing hovorí, že o sútaži vseobecne by sme mohli hovoriť, ak by služby Uberu boli z pohľadu spotrebiteľa plne zameniteľné s tradičnými taxislužbami. Podla neho tomu tak nie je, a preto nemožno ani hovoriť o nekalej súťazi.

Zdieľaná ekonomika v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne Podiel zdieľanej ekonomiky na Slovensku je menší ako 0,01 percenta hrubého domáceho produktu.

Zákazy zdieľanej ekonomiky Európska komisia veľmi nepodporuje.

Naopak. Odporúča vplyv zdieľanej ekonomiky analyzovať a prípadne zmeniť legislatívu. Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne, čo je tisíc eur na jedného obyvateľa Európskej únie.

Na Slovensku sa zdieľanie ako zdroj zárobku zatiaľ využíva len minimálne. "Podiel zdieľanej ekonomiky na Slovensku je určite menší ako 0,01 percenta hrubého domáceho produktu," povedal nedávno dnes už bývalý analytik odboru makroekonomických analýz a prognóz Inštitútu finančnej politiky Libor Melioris.

Ide však len o odhad. Objem zdieľanej ekonomiky neeviduje Štatistický úrad a na Slovensku v súčasnosti neexistuje ani žiadna analýza, ktorá by jej vplyvy skúmala. O tom, ako zareagovať - či a ako ju zdaniť, či ju vôbec nejako regulovať - vedú v súčasnosti diskusiu jednotlivé slovenské ministerstvá. Konkrétne opatrenia zatiaľ však ešte nezverejnili.

Podobne je na tom Česká republika. Dáta o zdieľanej ekonomike nemá, ale pracuje na nich.

"V Úrade vlády sa pripravuje analytický materiál. Ide stále o pracovnú verziu. Zahŕňa aj varianty ako zdieľanú ekonomiku uchopiť v právnom poriadku - nulový variant, úprava definície podnikania, nový samostatný zákon pre zdieľanú ekonomiku, regulácia v jednotlivých zákonoch, kombinácia," vysvetľuje Filip Běhal z tlačového odboru českého ministerstva financií.

Niektoré štáty sú však už ďalej. Napríklad Estónsko či Anglicko, kde sa verejné inštitúcie dohodli s platformami zdieľanej ekonomiky a tie platia dane, ako každý iný subjekt v ekonomike, hovorí Chovanculiak. Uberisti tu platia dane ako iní vodiči alebo poskytovatelia ubytovania platia miestne dane, ako každý iný hotelier.

"Dokonca v prípade zdieľanej ekonomiky je ešte nižšia možnosť obchádzania platenia daní, keďže všetky transakcie sú zachytené elektronicky," dodáva Chovanculiak.

Michaela Kušnírová
Sme, 26.4.2017

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards