Ako pomôže Jaguar našej ekonomike a koľko z jej rastu vezme štátna pomoc (Denník N)

Ako povedal k téme novej automobilky 13.8.2015 Radovan Ďurana, štát si robí desiatky analýz a dokumentov, ale nikde nebol výstup - zaplaťme ďalšieho producenta áut, no aj tak sa to stane.

Ako pomôže Jaguar našej ekonomike a koľko z jej rastu vezme štátna pomoc (Denník N)

Pred jedenástimi rokmi Robert Fico, ktorý bol v tom čase v opozícii, kritizoval Dzurindovu vládu, že si investíciu automobilky Kia kúpila. Teraz je Fico už ako premiér v podobnej situácii - Poliaci ho kritizujú, že pôvodom britskú firmu Jaguar Land Rover vlastnenú indickou skupinou Tata Motors preplatil.

Časť opozície a aj ekonómov si myslí, že to tak je, a že ďalšia automobilka na Slovensku nie je ani dobrý nápad. “Štát si robí desiatky analýz a dokumentov, ale nikde nebol výstup - zaplaťme ďalšieho producenta áut, no aj tak sa to stane," hovorí ekonóm inštitútu INESS Radovan Ďurana.

Pravdou je, že zatiaľ nie je celkom jasné, akú štátnu pomoc automobilka dostane. “Presné číslo nie je známe, lebo to závisí od negociácií s Európskou komisiou," povedal vo štvrtok minister hospodárstva Vazil Hudák.

A chýbajú aj detailnejšie prepočty, ktoré by ukazovali, aký vplyv môže mať príchod štvrtej automobilky na našu ekonomiku. Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií ich zverejní v septembrovej prognóze, Národná banka Slovenska ich tiež len chystá.

O prepočet, aký vplyv môže mať príchod britskej automobilky na rast našej ekonomiky, sa pokúsil senior analytik Tatra banky Juraj Valachy. Vyšlo mu, že príspevok k rastu HDP by v rokoch 2016 až 2021 mohol dosiahnuť celkom 1,7 percentuálneho bodu. Najvýraznejší by mohol byť v roku 2020 (a to 0,7 % HDP), kedy by sa už mohlo za rok vyrobiť 200-tisíc áut.

“Pointa investície nie je v montážnej hale," hovorí Valachy. Dá sa to ukázať na porovnaní so štátnou dotáciou pre lokálne firmy, ktoré žiadali o pomoc na udržanie pracovných miest a aj uspeli. No britská automobilka vytvorí nové pracovné miesta, ďalšie vzniknú v subdodávateľských firmách.

“Čo nevieme, je to, aký multiplikačný efekt prinesie tento jeden závod. To znamená, či tu o pár rokov vyrastie motoráreň alebo lisovňa, či k nám príde aj veľký dodávateľ, ako to bolo v prípade automobilky Kia, koľko ľudí bude dochádzať za prácou a bude riešiť svoje bývanie, ako to ovplyvní dopravu," vysvetľuje Valachy.
Štyrikrát viac zamestnancov

V novom závode má podľa oficiálneho dokumentu pracovať od 2000 do 4000 ľudí. Ďalšie miesta vzniknú v subdodávateľských firmách. Valachy vo svojich prepočtoch ráta s tým, že investícia by mohla vytvoriť 5-tisíc nových miest, polovicu priamo v automobilke, tú druhú v subdodávateľských firmách.

No môže to byť pokojne aj viac. Závisí to od toho, či to bude podobne úspešný príbeh investície ako v prípade automobiliek Kia či Volkswagenu alebo to tak celkom nebude.

Dá sa to ukázať aj na počtoch ľudí, ktorí pracujú vo výrobe áut na Slovensku. Podľa Štatistického úradu je ich 65-tisíc, aj keď v skutočnosti je to ešte viac. V tomto čísle nie sú zahrnutí zamestnanci vo výrobe poťahov alebo plastov.

Ak teda vychádzame z počtu 65-tisíc pracujúcich, len zhruba štvrtina z nich pracuje priamo vo Volkswagene, trnavskej PSA alebo v žilinskej automobilke Kia.
Čo môže stáť naše HDP štátna pomoc

Prepočet ráta s tým, že priemerná výrobná cena auta z nového závodu bude 30-tisíc eur. No do výpočtu HDP nevstupuje celá táto suma, ale iba pridaná hodnota, ktorá sa vytvorí na Slovensku.

Pre sektor výroby automobilov to je podľa údajov Eurostatu zhruba 12 percent. Pri cene 30-tisíc eur tak vstupuje do HDP zhruba 3600 eur na jedno vyrobené auto.

Prepočet tiež ráta s tým, že väčšina stavebných materiálov a strojov sa dovezie zo zahraničia. Firmy zo Slovenska by sa mohli postarať napríklad o výstavbu haly (vrátane inštalácií), parkovísk, či príjazdových ciest. Dovozná náročnosť investície je teda 60 až 70 percent.

A ako môže štátna podpora ovplyvniť rast našej ekonomiky? Ak by bola v sume 126 miliónov eur (9 % hodnoty investície), o čom informoval denník Sme, v rozpočte to ani nezbadáme. Je to preto, že z každého minutého eura napríklad na budovanie infraštruktúry sa určitá časť vráti späť, predpokladajme, že to bude 70 centov. Ľudia, ktorí si vďaka rekvalifikácii nájdu prácu, budú platiť štátu dane a odvody a nebudú odkázaní na sociálne dávky.

Ani štátna podpora vo výške 200 miliónov eur, čo je zhruba 0,25 % HDP, by s odhadovaným príspevkom k rastu ekonomiky nepohla.

Pri scenári, že by britská automobilka dostala investičný stimul 400 miliónov eur (0,5 % HDP), o čom sa tiež v médiách debatuje, by príspevok k rastu ekonomiky mohol byť v každom z nasledujúcich troch rokov nižší o 0,05 %. “Platilo by to vtedy, keby sa celá pomoc vyčerpala a štát by na to nenašiel úsporu, čo by však v konečnom dôsledku zvýšilo rozpočtový deficit," hovorí Valachy.
Ako stojí otázka?

Treba pripomenúť aj to, že automobilový priemysel sa už dnes na našom vývoze podieľa zhruba tretinou. Ďalšia automobilka tak môže zvýšiť citlivosť našej ekonomiky v čase krízy.

“Otázka nestojí tak, či si môžeme vybrať medzi automobilkou a inou firmou, ale či dôjde alebo nedôjde. Samozrejme, zase nie za hocijakú cenu," hovorí ekonóm Slovenskej sporiteľne Michal Mušák.

Marianna Onuferová

Denník N, 13.8.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards