Náhodné vratky plynové

V rámci šetrenia na úrade vlády asi prepustili administratívnych pracovníkov, takže na poštu musí chodiť sám premiér s ministrom. No vďaka tomu téma plynových vratiek asi neunikla skutočne nikomu. Paradoxné je, že hoci sa jedná o opatrenie zo „sociálneho balíčka“, ide o podobne nesociálne opatrenie ako plošné „vlaky zadarmo“.

Náhodné vratky plynové

Sociálne opatrenie je také, ktoré pomáha ekonomicky slabšej vrstve obyvateľstva. A keďže zdroje nepadajú z neba, pomáha sa jej prerozdeľovaním smerom od zvyšku spoločnosti. Môžeme sa samozrejme baviť o tom, či je takéto konanie len efektné, alebo aj efektívne, či chudobu znižuje, alebo v nej udržiava. Problém plynových vratiek však je, že to nie je prerozdeľovanie od priemerných a bohatých k chudobným, ale prerozdeľovanie náhodné, respektíve skôr od chudobných k bohatým.

Vznikol tu totiž jeden informačný omyl. Je síce pravda, že vyplatenie vratiek bolo zabalené do príbehu o nečakane vysokých dividendách z SPP, no funkčne s nimi nie sú nijako spojené. Dividendy boli tento rok príjmom rozpočtu, tak ako minulý rok, predminulý, a ten pred ním. Vratky boli vyplatené z rozpočtu ako takého, pretože v rozpočte nie sú príjmy a výdavky pospájané. Nevraví sa predsa, že policajti majú plat z výnosov DPH a že armáda zase pre zmenu kupuje pušky z výnosov zo spotrebných daní. Alebo inak, keby sme napísali, že vratky boli vyplatené z dane s tabaku, bola by to rovnako platné tvrdenie, ako napísať, že boli vyplatené z dividend SPP. Jednoducho, rozpočet nerozlišuje.

Vláda mohla dodatočné príjmy štátneho rozpočtu použiť tisíc spôsobmi – napríklad na znižovanie deficitu, zvýšenie miezd učiteľov, opravu kotla nemocnici, či na stavbu 100-metorvej valašky z mramoru.

Rozhodla sa miesto toho poslať občanom nejakú hotovosť. Budiž, ale treba vedieť, že väčšina tejto hotovosti išla pomerne úzkej skupine domácností – spotrebiteľom plynu v tarife D2 a D3, čo je cca 730 000 domácností z viac ako dvoch miliónov. Medzi nimi poslanci, manažéri, či bankári (bez bazénov). Tí v tarife D1 (obyvatelia panelákov s centrálnym zásobovaním teplom či kotolňami) dostanú symbolických 10 eur. Toto „sociálne“ opatrenie zvýši ich príjmy o 0,07%. Nič nedostanú nielen pomerne raritní odberatelia z D4 (limit je od takmer 70 tisíc kWh ročne, priemerný rodinný dom spotrebuje 25- tisíc kWh ročne), ale rovnaké nič nedostanú ani domácnosti, ktoré používajú elektrinu, či tuhé palivo, čo je často prípad nielen chatárov, ale práve tých sociálne najslabších. Títo všetci sa vyskladajú spomínanej cca tretine domácností na vratky.

Niekto by mohol argumentovať, že lepšia hotovosť pre obyvateľov v hrsti, ako hotovosť z rozpočtu pre oligarchov na streche. To by však znamenalo rezignovať na fakt, že veci zadarmo bývajú najdrahšie . Vyzbierať od ľudí do rozpočtu peniaze a potom ich (s nemalými „administratívnymi“ stratami) rozdať nazad je vždy menej efektívne, ako ich nevyzbierať vôbec a ponechať v peňaženkách občanov. Napríklad znížením tzv. elektrickej dane, ktorú domácnosti platia vo svojich účtoch za elektrinu v podobe rôznych poplatkov na vykonávanie vládnych politík.

Aktuality.sk, 9.2.2016

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards