Súd rozhodne, či sa Uber vráti do Bratislavy

Róbert Chovanculiak hovoril pre denník SME o možných legislatívnych zmenách, ktoré by sa dotkli odvetvia zdieľaných jázd. 5.6.2018.

Súd rozhodne, či sa Uber vráti do Bratislavy

BRATISLAVA. O tom, či bude alternatívna taxislužba Uber ešte podnikať v Bratislave, rozhodne tunajší krajský súd. Naň podala spoločnosť odvolanie proti rozhodnutiu miestneho okresného súdu. Ten ešte začiatkom roka rozhodol, že firma nesmie na Slovensku podnikať. Taxislužba tak vypla svoju aplikáciu, prostredníctvom ktorej poskytovala svoje služby. Podnet na súd podalo Občianske združenie koncesovaných taxikárov, ktoré proti Uberu dlhodobo bojuje a zorganizovalo niekoľko pouličných protestov. Ministerstvo dopravy momentálne pripravuje zmeny pre všetky taxislužby, ktoré by im nielen uľahčili podnikanie, ale aj umožnili prístup alternatívnych spoločností na trh.

 

Reálny návrat?

Uber v Bratislave prestal podnikať koncom marca. Súd mu v rozhodnutí prikázal zdržať sa viacerých činností: nesmie prevádzkovať taxislužbu pomocou ľudí a vozidiel, ktoré nespĺňajú zákonné podmienky, a takisto im nesmie takúto službu sprostredkúvať. Tento verdikt vydal sudca Branislav Harabin, ktorý je synom bývalého predsedu Najvyššieho súdu Štefana Harabina, ešte v polovici februára, do praxe vstúpilo v druhej polovici marca. 27. marca Uber pozastavil svoje služby na Slovensku.

„Proti rozhodnutiu sme sa odvolali a urobíme všetko pre to, aby sme sa mohli do Bratislavy čo najskôr vrátiť,“ povedala pre SME hovorkyňa Uberu pre Česko a Slovensko Miroslava Jozová.

Očakávaný termín rozhodnutia krajského súdu nie je známy. Rovnako sa dnes nedá posúdiť ani šanca kontroverznej taxislužby na úspech. Tá môže byť napriek tomu podľa partnera advokátskej kancelárie Taylor Wessing Radovana Palu pomerne vysoká.

„Plošný zákaz činnosti sa nejaví ako primerané opatrenie. V tejto súvislosti je otázne, či združenie, ktoré zastupuje taxislužby, dokáže preukázať vznik takej škody, ktorá by takýto zásadný zásah formou neodkladného opatrenia odôvodňovala,“ hovorí Pala, podľa ktorého je sporná aj naliehavosť zákazu, keďže Uber pôsobil pred vydaním neodkladného opatrenia na Slovensku viac ako dva roky.

 

V spore aj s Taxify

Občianske združenie podalo podnet na okresný súd v januári. Bolo to len niekoľko dní po tom, ako padlo rozhodnutie Európskeho súdneho dvora. Ten ešte koncom decembra rozhodol, že Uber je dopravnou spoločnosťou a nielen technologickou firmou, ako to sama o sebe tvrdila. Dôvodom bolo, že firma má veľký vplyv na to, ako vodiči používajú aplikácie vo svojich telefónoch. Občianske združenie koncesovaných taxikárov preto rovnako postupovalo nielen proti Uberu, ale aj ďalšej alternatívnej taxislužbe - Taxify. Tá svoje služby ponúka nielen v Bratislave, ale aj v Košiciach. Bratislavský okresný súd však svojím rozhodnutím z mája spoločnosti Taxify podnikanie nezakázal.

„Rešpektujeme rozhodnutie súdu, ale nepovažujeme ho za správne,“ povedal Ondrej Halás z občianskeho združenia.

V prípade Taxify už súdy rozhodovali dvakrát, hovorí Jakub Žák z advokátskej kancelárie Poláček & Partners. Súd povedal, že podmienky na vydanie zákazu sa nenaplnili, pretože občianske združenie návrh dostatočne neodôvodnilo. Súd podľa Žáka zároveň rozhodol, že spoločnosti Taxify sa nedá zakázať prevádzkovanie taxislužby, keďže ju v skutočnosti nevykonáva, pretože nemá povolenie.

„Rozhodnutia je ťažké porovnať. Sudcovia sa pozreli na problém z dvoch rôznych uhlov. V prípade Uberu sa súd zameral na podobnosť s taxislužbou,“ objasňuje Žák.

 

Érsek chystá zmeny

Taxikárom by sa v najbližších mesiacoch malo uľaviť. V súčasnosti musia podľa zákona spĺňať prísne kritériá. Vodiči musia mať napríklad živnosť, licenciu, ich autá musia mať žltú tabuľku taxi, taxametre, ale aj registračné pokladnice. Plošný zákaz činnosti sa nejaví ako primerané opatrenie.

„Radovan Pala, advokátska kancelária Taylor Wessing

Ministerstvo Árpáda Érseka (Most-Híd) upraví podmienky bezúhonnosti a odbornej spôsobilosti a zároveň plánuje vykonať zmeny v povinnosti mať parkovacie miesto. Navrhne tiež, aby sa cena dala vypočítať cez aplikáciu.

„Zmeny, ako sú momentálne naplánované, zjednodušia vstup vodičov na trh s osobnou prepravou. Je to dobrý smer a umožní väčšiu konkurenciu na strane poskytovateľov prepravy, čo je kľúč ku kvalitnej a bezpečnej službe pre zákazníkov,“ povedal Róbert Chovanculiak z inštitútu INESS.

Marek Poracký, SME, 05.06.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards